NETROVAIRFREIGHT L'HISTOIRE SE RÉPÈTE üe/HHce en Awa/itei/, aoera/, a// Schiphol onze* Qja/iA e/twr- c/e hrettujie samenioerAc/icji gec/urt/we net ameu>&en /iiar, loensen uhj Srettiae ffer&e/qgen en. een, ,9e/nA/ula A ieuaM'aar. 1958 SAMEN NAAR DE FILM, JA GEZELLIG 1988 IN DE BIOSCOOP VERGEET JE DAT HET FILM IS Toen filmstroken Toen affiches Nu streamers Nu bill-boards Veel is er veranderd in circa 30 jaar. Toen nog grote exploitaties met veel lege stoelen Nu gemoderniseerde kleinere za len met minder lege stoelen Toen een collectieve campagne voor het bioscoopbedrijf en nu wederom één, maar de uit gangspunten zijn hetzelfde geble ven: Publiek-vriendelijke benadering en Stimulering bioscoopbezoek Toen veel criticasters over de slag zin en nu ook, doch de slagzin van toen is op de langere termijn toch een goede gebleken, die vaak in een of andere vorm voor verschil lende doeleinden werd nageaapt en waarvan de roos thans nog in vele facetten in de samenleving is terug te vinden. Een slagzin die werd gelanceerd door een reclame-bureau, waar van de creatieven van toen van me ning waren, dat deze zou appelle ren aan het grote publiek, dat wij zo graag naar de bioscopen wilden trekken. 1988 Ook nu een slagzin die bij vele be- drijfsgenoten reacties oproept, doch de thans gelanceerde slagzin is ook door een reclame-bureau gelanceerd vanuit een optiek om eveneens zoveel mogelijk publiek naar de bioscopen te trekken. En wie zijn wij dan, indien de re clame-deskundigen ons met mo derne methoden van onderzoek proberen te overtuigen, dat wij op deze ingeslagen weg niet moeten doorgaan? Natuurlijk zullen op kleine onder delen van een beperkte collectieve campagne, op grond van beperkte financiële middelen, andere opvat tingen uitgedragen kunnen wor den, maar als na een zekere pe riode blijkt dat de campagne toch zijn doelstellingen weet te berei ken, dan heeft de campagne vele creatieve vaders. De discussie die circa 30 jaar gele den plaats vond over de cam pagne herhaalt zich thans weder om. De tijden zijn veranderd, de cam pagne eveneens, de techniek ook, maar de criticasters niet. Alhoewel uit de reclamewereld en ook van daarbuiten reeds positieve gelui den over de campagne worden ge hoord. Zou het niet beter zijn als wij ons thans allen achter de "reclame jongens" scharen en met elkaar trachten naast de landelijke actie, op plaatselijk niveau'eveneens in houd aan de campagne te geven. Daarbij is niet zoveel inventiviteit nodig. Wij kunneneropelkgebied op inhaken, want ook wij immers aanvaarden de uitgangspunten van de campagne om ons pu- bliek-vriendelijker op te stellen om het bioscoopbezoek te stimu leren. BEWUSTWORDINGSCAMPAGNE Binnen het kader hiervan, wat een "bewustwordingscampagne" ver der ook moge betekenen, kunnen wij vaak de hand in eigen boezem steken en er voor zorgen door in wendige zending te plegen, dat de bioscoopbezoeker zich bij ons thuis voelt. Een goed product en een goede service zijn daarvoor onontbeer lijk. En wanneer men dan na af loop van een hoofdfilm nog even - voor naar het café of huis te gaan omdat dat wat verder weg is en te veel tijd in beslag neemt - naar een zekere plaats wil gaan, omdat men geen stukje van de hoofdfilm wilde missen, moet men niet in de kraag gegrepen worden, wanneer men juist de desbetreffende plaats heeft bereikt met het verzoek het theater te verlaten, omdat dit ge sloten moet worden en we nood gedwongen dan maar tegen een boom aan de overkant of op de gracht gaan staan (o arme bio scoopbezoekster). Service is luisteren naar het pu bliek en als de toekomstige gene ratie niet meer op een stoel in de zaal wil zitten, omdat zij dat maar burgerlijk vinden, wat zij daar dan ook onder verstaan, maar met el kaar op de grond willen liggen om zo de film te beleven dan halen wij toch de stoelen uit de zaal en zul len wij de film niet meer moeten projecteren op een verticaal scherm hangend aan het plafond, maar op dat plafond, want anders is de liggende houding niet prettig. Hoe wij dat dan technisch moeten oplossen weet ik niet, maar dat zoeken de technici maar uit. Als het maar leidt tot een groter bioscoopbezoek. Th. de Ruiter, Algemeen Directeur van Cinescope Beheer, waartoe een aantal werkmaatschappijen behoren, die zich bezighouden met bioscoopreclame in de ruim ste zin van het woord. 12

Historie Film- en Bioscoopbranche

Film | 1988 | | pagina 12