NETROVAIRFREIGHT
L'HISTOIRE SE RÉPÈTE
üe/HHce en Awa/itei/, aoera/, a//
Schiphol
onze* Qja/iA e/twr- c/e hrettujie samenioerAc/icji
gec/urt/we net ameu>&en /iiar,
loensen uhj Srettiae ffer&e/qgen
en. een, ,9e/nA/ula A ieuaM'aar.
1958 SAMEN NAAR DE FILM, JA
GEZELLIG
1988 IN DE BIOSCOOP VERGEET
JE DAT HET FILM IS
Toen filmstroken Toen affiches
Nu streamers Nu bill-boards
Veel is er veranderd in circa 30
jaar.
Toen nog grote exploitaties met
veel lege stoelen
Nu gemoderniseerde kleinere za
len met minder lege stoelen
Toen een collectieve campagne
voor het bioscoopbedrijf en
nu wederom één, maar de uit
gangspunten zijn hetzelfde geble
ven:
Publiek-vriendelijke benadering
en
Stimulering bioscoopbezoek
Toen veel criticasters over de slag
zin en nu ook, doch de slagzin van
toen is op de langere termijn toch
een goede gebleken, die vaak in
een of andere vorm voor verschil
lende doeleinden werd nageaapt
en waarvan de roos thans nog in
vele facetten in de samenleving is
terug te vinden.
Een slagzin die werd gelanceerd
door een reclame-bureau, waar
van de creatieven van toen van me
ning waren, dat deze zou appelle
ren aan het grote publiek, dat wij
zo graag naar de bioscopen wilden
trekken.
1988
Ook nu een slagzin die bij vele be-
drijfsgenoten reacties oproept,
doch de thans gelanceerde slagzin
is ook door een reclame-bureau
gelanceerd vanuit een optiek om
eveneens zoveel mogelijk publiek
naar de bioscopen te trekken.
En wie zijn wij dan, indien de re
clame-deskundigen ons met mo
derne methoden van onderzoek
proberen te overtuigen, dat wij op
deze ingeslagen weg niet moeten
doorgaan?
Natuurlijk zullen op kleine onder
delen van een beperkte collectieve
campagne, op grond van beperkte
financiële middelen, andere opvat
tingen uitgedragen kunnen wor
den, maar als na een zekere pe
riode blijkt dat de campagne toch
zijn doelstellingen weet te berei
ken, dan heeft de campagne vele
creatieve vaders.
De discussie die circa 30 jaar gele
den plaats vond over de cam
pagne herhaalt zich thans weder
om.
De tijden zijn veranderd, de cam
pagne eveneens, de techniek ook,
maar de criticasters niet. Alhoewel
uit de reclamewereld en ook van
daarbuiten reeds positieve gelui
den over de campagne worden ge
hoord.
Zou het niet beter zijn als wij ons
thans allen achter de "reclame
jongens" scharen en met elkaar
trachten naast de landelijke actie,
op plaatselijk niveau'eveneens in
houd aan de campagne te geven.
Daarbij is niet zoveel inventiviteit
nodig. Wij kunneneropelkgebied
op inhaken, want ook wij immers
aanvaarden de uitgangspunten
van de campagne om ons pu-
bliek-vriendelijker op te stellen
om het bioscoopbezoek te stimu
leren.
BEWUSTWORDINGSCAMPAGNE
Binnen het kader hiervan, wat een
"bewustwordingscampagne" ver
der ook moge betekenen, kunnen
wij vaak de hand in eigen boezem
steken en er voor zorgen door in
wendige zending te plegen, dat de
bioscoopbezoeker zich bij ons
thuis voelt.
Een goed product en een goede
service zijn daarvoor onontbeer
lijk. En wanneer men dan na af
loop van een hoofdfilm nog even -
voor naar het café of huis te gaan
omdat dat wat verder weg is en te
veel tijd in beslag neemt - naar een
zekere plaats wil gaan, omdat men
geen stukje van de hoofdfilm wilde
missen, moet men niet in de kraag
gegrepen worden, wanneer men
juist de desbetreffende plaats
heeft bereikt met het verzoek het
theater te verlaten, omdat dit ge
sloten moet worden en we nood
gedwongen dan maar tegen een
boom aan de overkant of op de
gracht gaan staan (o arme bio
scoopbezoekster).
Service is luisteren naar het pu
bliek en als de toekomstige gene
ratie niet meer op een stoel in de
zaal wil zitten, omdat zij dat maar
burgerlijk vinden, wat zij daar dan
ook onder verstaan, maar met el
kaar op de grond willen liggen om
zo de film te beleven dan halen wij
toch de stoelen uit de zaal en zul
len wij de film niet meer moeten
projecteren op een verticaal
scherm hangend aan het plafond,
maar op dat plafond, want anders
is de liggende houding niet prettig.
Hoe wij dat dan technisch moeten
oplossen weet ik niet, maar dat
zoeken de technici maar uit.
Als het maar leidt tot een groter
bioscoopbezoek.
Th. de Ruiter, Algemeen Directeur
van Cinescope Beheer, waartoe
een aantal werkmaatschappijen
behoren, die zich bezighouden
met bioscoopreclame in de ruim
ste zin van het woord.
12