"IN DE BIOSCOOP VERGEET JE DAT HET FILM IS" Drs. John Coffeng: Over de Bewustwordingskampagne Nederlandse Bond van Bioscoop- en Filmondernemingen. Je hebt van die thema's die iedereen kent. "Op de kleintjes letten"Schat staat de Bokma koud" en "Even Apeldoorn bellen". "In de bioscoop vergeet je dat het film is" wordt er ook zo een. Maar dan moetje daar welaan toevoegen dat dit thema gericht is op de doorsnee Nederlander, het gemiddelde bioscooppubliek. En dus niet op het kleine selecte groepje fijnproevers van bijvoorbeeld filmrecensenten. Datje vergeet dat het film is, is de essentie van de boodschap. Het medium film namelijk overstraalt alle andere media. Het is zo imponerend, zo meeslepend, zo echt, datje vergeet dat het film is. De bioscoop met zijn grote scherm en zijn perfekte geluid is dan ook de enige plek waar je deze "emotieoptimaal kunt beleven. TEGEN EEN GOEDE FILM KAN TOCH GEEN TV-PROGRAMMA OP Voorwaar geen voorzichtige uitspraak, maar in essentie geeft het aan waar het om gaat. Het beleven van de film in de bioscoop is toch heel wat anders dan het bekijken van de video-film op het kleine schermpje thuis. Een goede film kun je eigenlijk alleen maar optimaal zien op het grote doek in de bioscoop. Je moet ervoor uit je luie stoel. UITGANGSPUNTEN KOLLEKTIEVE BIOSCOOPKAMPAGNE De kampagne wordt kollektief gedragen door de leden van de N.B.B., de bioscoop-exploitanten, filmverhuurders, filmproducenten, vak bonden, en de Ministeries van Economische Zaken en Sociale Zaken endeNEHEM. Er werd dus gezocht naar een kollektief thema. Het positioneren van de bioscoop is op dit moment weinig effektief omdat nog niet alle bioscopen hetzelfde service-niveau hebben. Wel is er inmiddels veel gedaan aan opleiding en training van het bios coop-personeel. Er zullen echter altijd verschillen blijven bestaan tussen de biosco pen onderling met betrekking tot o.a. klantgerichtheid, ambiance en type bioscoopbezoeker. Om de bioscoop vervolgens te vergelijken met andere vormen van uitgaan snijdt ook niet veel hout. Het is namelijk niet hard te maken, dat naar de bioscoop gaan leuker is dan bijvoorbeeld naar het café. Hetisopz'n minst even leuk. DE FILM KUN JE ALLEEN OPTIMAAL ZIEN IN DE BIOSCOOP Het wezenlijke voordeel is, dat je de film ziet zoals je hem hoort te zien. In de bioscoop beleef je de film intenser. Je kunt niet om het grote doek heen. Daarop verschijnen als het ware de emoties uitvergroot. Mooi wordt 10 x mooier. Eng wordt 10 x enger en Liefde wordt echte LIEFDE. Het dolby-stereo systeem zorgt daarbij voor de finishing touch. DE FILM IS DE "STAR" Ik vertel hier natuurlijk niets opzienbarends, als ik zeg dat STARS een sterke uitstraling en een grote aantrekkingskracht hebben op hun doelgroep. De fans van Prince of de fans van Meryl Streep, ze spiege len zich in zekere zin aan de roem van de Star. Dat geldt natuurlijk ook voor onze kampagne, waarbij de film zelf de STAR is. Het gaat ons erom het unieke voordeel van film (en dus bio scoopbezoek) op een zo dramatisch mogelijke manier te laten zien. Film is gevoel, emotie. Film is groots en meeslepend en dat moet de kampagne dus ook zijn. Overigens is dit ook het onderscheid, waarin alle belanghebbenden van de kampagne zich kunnen vinden. Bioscopen zijn bij uitstek de leveranciers van sterren waarmee het bioscooppubliek zich kan iden tificeren. De bioscoop verkoopt aan "jong en oud" een stukje gla mour en stardom waarmee men zich kan onderscheiden. Het lijkt een open deur, maar velen vergeten dat het stimuleren van bioscoopbezoek primair bepaald wordt door emoties. Een onderzoek onder bioscoopbezoekers heeft aangetoond, dat het belangrijkste motief om naar de bioscoop te gaan bepaald wordt door het intensere beleven van emoties "Het is net alsof je er mid denin zit". We kunnen gerust stellen dat op het grote doek van de bioscoop de emoties uitvergroot op je afkomen. Of je wilt of niet, een goede film "sleurt" je mee. IN DE BIOSCOOP VERGEET JE DAT HET FILM IS Het thema: "In de bioscoop vergeet je dat het film is" geeft in essen tie aan waar het om gaat. Het is de reden om naar de bioscoop te gaan. Niet alleen voor een avondje uit, maar juist om de film intenser te beleven. Zo nu en dan wil iedereen wel iets anders zien dan de terugverkleinde realiteit op hetTV-schermpje thuis. DE KAMPAGNE Gelet op de aard van het produkt - de film - en het gekozen thema, kan de kampagne niet anders dan opvallend en extravert zijn. De kampagne wordt gedragen door het best bij de film passende me dium; dat van de billboards ofwel groot formaat affiches. Een billboard is een effektief medium: Het staat op straat midden in het bruisende uitgaanscentrum. Door de kombinatie van opvallend formaat en de plaats, is het bij uitstek geschikt om "snel" een kam- pagnethema te kommuniceren. De voorbijgangers kunnen er niet omheen en het stimuleert de impuls (bioscoopbezoek). LIEFDE EN ANGST De emoties liefde en angst zijn de bekende film-emoties, die zich het beste lenen voor uitvergroting ofwel close-up's. Humor is bijvoorbeeld niet in één close-up te vatten. Verder maken we geen gebruik van bekende filmakteurs omdat deze de aandacht afleiden. De film - of liever het filmgevoel - staat cen traal. Het intenser beleven van de film door het grote doek is het draaipunten nietdeakteur. BILLBOARDS OKTOBER EN NOVEMBER Gedurende de maanden oktober en november zijn in totaal 400 bill boards in heel Nederland ingezet. PROMOTIONELE AKTIVITEITEN Om het effekt van de kampagne te verhogen, wordt deze onder steund door een aantal promotionele aktiviteiten: Streamers (voor in de vitrine of in de bioscoop); Verkleinde billboard posters; Stickers; Buttons; Zwart/wit-advertenties met het thema (vooreigen reklame). De bedoeling is om de promotie van de individuele bioscoop te ver beteren. Er zullen de komende maanden voor iedere bioscoop afzon derlijk promotie-pakketten ontwikkeld worden. Met als achtergrond het zelf "kreatief" invullen van het thema "In de bioscoop vergeet je dat het film is". 13

Historie Film- en Bioscoopbranche

Film | 1988 | | pagina 13