"IN DE BIOSCOOP VERGEET JE DAT HET FILM IS"
Drs. John Coffeng: Over de Bewustwordingskampagne Nederlandse Bond van Bioscoop- en Filmondernemingen.
Je hebt van die thema's die iedereen kent. "Op de kleintjes letten"Schat staat de Bokma koud" en "Even Apeldoorn
bellen". "In de bioscoop vergeet je dat het film is" wordt er ook zo een. Maar dan moetje daar welaan toevoegen dat
dit thema gericht is op de doorsnee Nederlander, het gemiddelde bioscooppubliek. En dus niet op het kleine selecte
groepje fijnproevers van bijvoorbeeld filmrecensenten.
Datje vergeet dat het film is, is de essentie van de boodschap. Het medium film namelijk overstraalt alle andere
media. Het is zo imponerend, zo meeslepend, zo echt, datje vergeet dat het film is. De bioscoop met zijn grote
scherm en zijn perfekte geluid is dan ook de enige plek waar je deze "emotieoptimaal kunt beleven.
TEGEN EEN GOEDE FILM KAN TOCH GEEN TV-PROGRAMMA OP
Voorwaar geen voorzichtige uitspraak, maar in essentie geeft het aan
waar het om gaat.
Het beleven van de film in de bioscoop is toch heel wat anders dan
het bekijken van de video-film op het kleine schermpje thuis. Een
goede film kun je eigenlijk alleen maar optimaal zien op het grote
doek in de bioscoop. Je moet ervoor uit je luie stoel.
UITGANGSPUNTEN KOLLEKTIEVE BIOSCOOPKAMPAGNE
De kampagne wordt kollektief gedragen door de leden van de N.B.B.,
de bioscoop-exploitanten, filmverhuurders, filmproducenten, vak
bonden, en de Ministeries van Economische Zaken en Sociale Zaken
endeNEHEM.
Er werd dus gezocht naar een kollektief thema.
Het positioneren van de bioscoop is op dit moment weinig effektief
omdat nog niet alle bioscopen hetzelfde service-niveau hebben. Wel
is er inmiddels veel gedaan aan opleiding en training van het bios
coop-personeel.
Er zullen echter altijd verschillen blijven bestaan tussen de biosco
pen onderling met betrekking tot o.a. klantgerichtheid, ambiance en
type bioscoopbezoeker.
Om de bioscoop vervolgens te vergelijken met andere vormen van
uitgaan snijdt ook niet veel hout. Het is namelijk niet hard te maken,
dat naar de bioscoop gaan leuker is dan bijvoorbeeld naar het café.
Hetisopz'n minst even leuk.
DE FILM KUN JE ALLEEN OPTIMAAL ZIEN IN DE BIOSCOOP
Het wezenlijke voordeel is, dat je de film ziet zoals je hem hoort te
zien.
In de bioscoop beleef je de film intenser. Je kunt niet om het grote
doek heen. Daarop verschijnen als het ware de emoties uitvergroot.
Mooi wordt 10 x mooier. Eng wordt 10 x enger en Liefde wordt echte
LIEFDE.
Het dolby-stereo systeem zorgt daarbij voor de finishing touch.
DE FILM IS DE "STAR"
Ik vertel hier natuurlijk niets opzienbarends, als ik zeg dat STARS een
sterke uitstraling en een grote aantrekkingskracht hebben op hun
doelgroep. De fans van Prince of de fans van Meryl Streep, ze spiege
len zich in zekere zin aan de roem van de Star.
Dat geldt natuurlijk ook voor onze kampagne, waarbij de film zelf de
STAR is. Het gaat ons erom het unieke voordeel van film (en dus bio
scoopbezoek) op een zo dramatisch mogelijke manier te laten zien.
Film is gevoel, emotie. Film is groots en meeslepend en dat moet de
kampagne dus ook zijn.
Overigens is dit ook het onderscheid, waarin alle belanghebbenden
van de kampagne zich kunnen vinden. Bioscopen zijn bij uitstek de
leveranciers van sterren waarmee het bioscooppubliek zich kan iden
tificeren. De bioscoop verkoopt aan "jong en oud" een stukje gla
mour en stardom waarmee men zich kan onderscheiden.
Het lijkt een open deur, maar velen vergeten dat het stimuleren van
bioscoopbezoek primair bepaald wordt door emoties.
Een onderzoek onder bioscoopbezoekers heeft aangetoond, dat het
belangrijkste motief om naar de bioscoop te gaan bepaald wordt
door het intensere beleven van emoties "Het is net alsof je er mid
denin zit".
We kunnen gerust stellen dat op het grote doek van de bioscoop de
emoties uitvergroot op je afkomen. Of je wilt of niet, een goede film
"sleurt" je mee.
IN DE BIOSCOOP VERGEET JE DAT HET FILM IS
Het thema: "In de bioscoop vergeet je dat het film is" geeft in essen
tie aan waar het om gaat. Het is de reden om naar de bioscoop te
gaan. Niet alleen voor een avondje uit, maar juist om de film intenser
te beleven.
Zo nu en dan wil iedereen wel iets anders zien dan de terugverkleinde
realiteit op hetTV-schermpje thuis.
DE KAMPAGNE
Gelet op de aard van het produkt - de film - en het gekozen thema,
kan de kampagne niet anders dan opvallend en extravert zijn.
De kampagne wordt gedragen door het best bij de film passende me
dium; dat van de billboards ofwel groot formaat affiches.
Een billboard is een effektief medium: Het staat op straat midden in
het bruisende uitgaanscentrum. Door de kombinatie van opvallend
formaat en de plaats, is het bij uitstek geschikt om "snel" een kam-
pagnethema te kommuniceren. De voorbijgangers kunnen er niet
omheen en het stimuleert de impuls (bioscoopbezoek).
LIEFDE EN ANGST
De emoties liefde en angst zijn de bekende film-emoties, die zich het
beste lenen voor uitvergroting ofwel close-up's.
Humor is bijvoorbeeld niet in één close-up te vatten.
Verder maken we geen gebruik van bekende filmakteurs omdat deze
de aandacht afleiden. De film - of liever het filmgevoel - staat cen
traal. Het intenser beleven van de film door het grote doek is het
draaipunten nietdeakteur.
BILLBOARDS OKTOBER EN NOVEMBER
Gedurende de maanden oktober en november zijn in totaal 400 bill
boards in heel Nederland ingezet.
PROMOTIONELE AKTIVITEITEN
Om het effekt van de kampagne te verhogen, wordt deze onder
steund door een aantal promotionele aktiviteiten:
Streamers (voor in de vitrine of in de bioscoop); Verkleinde billboard
posters; Stickers; Buttons; Zwart/wit-advertenties met het thema
(vooreigen reklame).
De bedoeling is om de promotie van de individuele bioscoop te ver
beteren. Er zullen de komende maanden voor iedere bioscoop afzon
derlijk promotie-pakketten ontwikkeld worden. Met als achtergrond
het zelf "kreatief" invullen van het thema "In de bioscoop vergeet je
dat het film is".
13