mmerva
mm
De bedrijfsleiders van de mfnerva groep wensen, mede name
commissarissen, directie, bioscoop- en administratiemedewer
collega bedrijfsgenoten een voorspoedig, gezond en zakelijk
ns
kers al onze
1989 toe.
R, de Haan
H. de Waal
■-. ■.-..-■.■,
Alkmaar
Arnhem
V. Nicolaas
k&& i B f JÊÈÊk k
i 1 WÈJBm I
Breda
Deventer
V. van Wegen
H. Vogel
■HUW" H
Eindhoven
1. Jacobs
JHv
Haarlem
E. v. Greevenbroek
':--. '■-■.
Si 1
Tilburg
E. van Eekelen
Bi m f*'"^'M '■'■■■'■'^B
Venlo
J. Rejhons
Zaandam
N. v.d. Berg
Zwolle
R. de Vries
CJTOCp Postbus 423 3500 AK Utrecht
Er is een tweede trend, die ik denetwerk-t ren d" zou willen noemen.
Ik ben niet ingehuurd om u tips te geven. Maar ik herinner me nu
eenmaal zaken die ik niet wil vergeten. In een van de plaatsen waar
wij gewoond hebben, maakte de bioscoopeigenaar soms deals met
de dominee. Hij vertoonde op een doordeweekse stille avond een zo
genaamde probleemfilm en de dominee beloofde er de volgende
zondag over te preken.
Mijn bioscoopgang was gekoppeld aan een vervolg. Zo heb ik voor
het eerst Green Pastures gezien, Les enfants du paradis en A man
called Peter. Dat moet LI niet imiteren. Daarom zeg ik het ook niet.
Wat mij opviel was dat er een suksesvolle kombinatie was gemaakt
tussen bioscoop en bestaande netwerken, bestaande verbanden
waarin mensen leven.
Onlangs zeiden we tegen elkaar op en Lionsavond: het zou best eens
aardig zijn met elkaar te gaan eten en daarna naar een goeie film te
gaan, zoals we dat weleens doen naar een toneelstuk.
Begrijpt u het verband? We weten uit onderzoek naar de effekten van
massakommunikatie, dat infiltratie van bestaande netwerken van
mensen een belangrijke invloed op de effekten kan betekenen. Ikzeg
het anders: wanneer mensen een bepaalde hechte band hebben met
een bepaalde groep, de stijl en de normen ervan overnemen, wordt
daardoor de voorkeur en het gedrag van de enkeling binnen die
groep beïnvloed. Mensen doen iets graag samen vanuit een reeds
bestaand verband. Zoals we vroeger met en club van zes of acht jon
gens en bloc naar de bioscoop gingen.
Een derde trend is de Koud-Buffet-trend. Mensen kiezen niet zozeer
via logische en consistente redeneringen, maar zijn eerder verzame
laars van de meest wonderbaarlijke kombinaties van zaken. Precies
zoals u zich van een koud buffet bedient. Er zit geen enkele logica in
de samenstelling der spijzen op uw bord. U graait maar wat. Zo
graaien mensen uit de rijke aanbiedingen van amusement. Daar kan
een film bijhoren. Maar bioscoopbezoek wordt dan niet een traditie
of gewoonte, doch wordt een element in het koud buffet dat vandaag
past en morgen niet meer. We genieten staccato, zou Zijderveld zeg
gen.
Een vierde trend die met die Koud-Buffet-gedachte nauw samen
hangt is die van, wat ikzou willen noemen: "Meer van hetzelfde". Het
verbaast me niets als ik hoor dat de huidige bioscoopbezoekers met
name ook - niet uitsluitend - geworven worden uit groepen mensen
die al veel TV-film en videofilm kijken.
De trend is ook te zien in de vakantie-bestedingen. Heeft men een
maal een bepaalde konsumptie-voorkeur ontwikkeld, in dit geval
film, dan zal men alle buffetten afgrazen om meer van hetzelfde te
krijgen. Ik hoor die trend ook uit de wereld van produkten van gods
dienstige literatuur: eenmaal door een inspiratiebron geboeid, be
steedt men erg veel geld om de konsumptie te verhogen. Ik voel er
ook iets in van: ik wil alles zien en weten, alles meemaken, bij zijn en
autoriteit worden.
Er is tenslotte een trend die wel eens aangeduid wordt met de term:
kwaliteitsbewustzijn. De mensen worden kritischer. Je kunt met die
trend een heel eind wegzweven. Je kunt zeggen: de mensen worden
kritischer op wat de TV biedt en daarom gaan ze meer naar mooie
films. De mensen worden kritischer in de zin van: ze hebben minder
tijd te besteden aan amusement en daarom kiezen ze hoge kwaliteit,
die ze eerder in de bioscoop aantreffen dan elders.
Ik heb er wat moeite mee. Kwaliteit valt moeilijk te beoordelen voor
de meeste mensen. Neem nu eens konkreet de manier waarop ik als
trouwe krantenlezer wordt gekonf ronteerd met nieuwe films. Je kunt
afgaan op recensies. Ik doe dat nooit, omdat er zeer veel geld in mijn
opvoeding gestoken is, in de hoop dat ik uit zou groeien tot een tot
oordelen bevoegd mens. Met andere woorden: beslissingen of iets
goed is of niet maak ik zelf. Ik heb daar geen filmrecensenten voor
nodig. Als ik hun meningen lees, vertellen mij die meer over hun
voorkeuren dan over de inhoud van de films. Vervolgens word ik in
Jfc- M mW
16