TOEKENNING GOUDEN KALVEREN 1988 de verslagen bestookt met opmerkingen die kennelijk bedoeld zijn aan te sluiten bij aanwezig geachte filmkennis. Die is er niet. Ik denk wel eens dat de recensies meer voor de inner circle van filmkenners worden geschreven en op zichzelf staaltjes van kreatieve journalis tiek moeten zijn. Het is mij wel, maar de informatieve waarde wordt dan minder. Ik aarzel ook als ik hoor dat mensen minder naar de bioscoop gaan omdat ze veel meer kwaliteitsbewust zijn dan vroeger. De kern van waarheid die wellicht in die redenering schuilt, mag zeker niet tot al gemeen geldende waarheid verheven worden en moet met die an dere mogelijkheid, nl. die van kwaliteit-zoeken eens nader onder zocht worden. Zo ingewikkeld zit het denk ik in elkaar. En ik weet dat ik lang niet al les belichtte. Ik voel me al denkend over uw problemen steeds meer de arme kon- sument. Wie krijgt mij weer over de drempel? Moeder houdt mij niet meer tegen. Aan het eind van haar leven ging het mens nota bene zelf, zij het uitsluitend naar natuurfilms, zoals ze zei en zij rekende daar ook Sissi onder. De tijden zijn veranderd, ook de zeden. Reden om zeer alert te wor den en dat over een lange tijd. GEMAKKELIJK PRATEN OVER DE TV Ik wil voor ik afsluit nog iets zeggen over die invloed van de TV in re latie met uw problematiek. Ik denk nl. dat mensen door deTVtegelij kertijd verwend en bedorven zijn. Verwend omdat alles, nu veel snel ler dan vroeger, toch op het scherm komt. Bedorven omdat ze niet meer weten hoe mooi beelden kunnen zijn op het formaat dat de bi oscoop te bieden heeft. "Out of Africa" kun je alleen maar in de bios coop zien. U merkt het, je moet oppassen voor die al te gemakkelijke redenerin gen. Er staat nl. iets tegenover. Men denkt wel eens dat Nederland een driftig TV kijkende natie is. Dat is niet waar. Nederland staat op de lijst van Europese landen vrijwel onderaan. Wij halen nauwelijks de 2 en een half uur per persoon per dag. En dan is het nog maar de vraag watje onder kijken verstaat. De Engelsen verdubbelen die tijds duur, net als de Amerikanen. Bovendien: als we al kijken, dan betreft dat natuurlijk vooral amusement en sport, maar zeker ook journaal enachtergrondnieuws. Dat wat de bioscopen bieden ligt naar mijn smaak veel minder in een concurrentiepositie met de TV dan de mensen zelf vermoeden. Met andere woorden: ik denk wel eens dat die plaatsvervangende rol van de TV overdreven wordt en dat je eerder moet zeggen dat de TV ten opzichte van de bioscoop een aanvullende rol heeft gekregen. Er is nog nooit een nieuw medium uitgevonden dat het oude verdrongen heeft. Daarin is een houding aan uw kant: het helpt niet meer, er is geen vechten tegen of iets dergelijks volstrekt buiten de werkelijk heid. Het gaat er niet om wat u tegen de TV kunt doen of in plaats van de TV. Het gaat erom wat u te bieden hebt naast al het andere aanbod dat iets unieks heeft, dat niet doorTVgeboden kan worden, wat kwa liteit betreft en wat sfeer betreft. Ik denk dat de bioscoopwereld veel te veel uit het defensief heeft geredeneerd: we moeten er wat tegen doen en we moeten er wat tegenover zetten. Dat gaat uit van de ge dachte dat bij de mensen een continu keuzeproces leeft: ik wil choco la, zal het Verkade of Tjoklat zijn. Dat type keuze is denk ik niet meer aan de orde, zeker niet bij de jonge mensen. EEN ZWARE TAAK U staat dus voor een enorme taak en u maakt er vandaag een begin mee. U rekent-en ik denk terecht-af met de periode van kruimelak- ties in het kader van terugwinnen. U zet er een positionering tegen over zonder vergelijkingen. De taak die u zich stelt houdt in de eigen identiteit van het bioscoopbezoek weer duidelijk en bespreekbaar te maken, als het kan aantrekkelijk. U hoopt erop dat in het gedragspa troon van mensen de bioscoop weer een plaats krijgt, liefst die min of meer vanzelfsprekende van vroeger. U moet erop letten dat vanzelfsprekendheid niet meer vanzelf spreekt en dat u erg veel meer moet doen dan bv. tien jaar geleden om de zelfde resultaten te halen. U wilt ook uw imago verbeteren. Dat is altijd lofwaardig, maar je moet wel zijn wat je bent, dat wil zeggen er moet kwaliteit tegenover staan. Imago's van blik, dat bij de eerste de beste aanraking deuken gaat vertonen, helpen u niet verder. Ook geen strovuur-akties, waar mensen in de regel een kater van over houden. Er moet niet alleen een aktie zijn om mensen weer op de unieke aantrekkelijkheden van de bioscoop te attenderen, maar er moet en produkt aangetroffen worden dat aan de verwachtingen vol doet. Dat betekent waarschijnlijk voor u grote investeringen in kwali teitsbevordering, van mentaliteit bij degenen die de bezoekers te woord staan en in de bioscoop ontvangen. Als een deel van u niet mee wil of mee kan, zakt de aktie als een pud ding in elkaar. Als u allemaal meegaat in eigen tempo en in eigen stijl, vooral ook lokaal aangepast (want er bestaan geen Nederlanders, er bestaan uitsluitend streekbewoners met eigen kuituren) dan hebt u meer kans van slagen. Dat is een grote operatie. De uiterlijke middelen kunnen u deskundig worden aangereikt, maar het slagen en falen hangt samen met met uw eigen draagkracht. Een groot gevaar bedreigt ons allemaal bij dit soort akties: de al te hoge verwachtingen op korte termijn. Vergeet niet dat het niet meer of op geheel andere motieven wel naar de bios coop gaan een proces van enkele jaren is geweest. Dan zal het zeker enige jaren van stugge arbeid zijn, waarschijnlijk ook van bijstelling van akties en optieken, voor u het gewenste resultaat bereikt hebt. Ik wens u bij het gaan van die lange weg veel sukses. En als u les En fants du paradis nog eens draait hoor ik het wel. Prof.dr. A. v.d. Meiden, bijzonder Hoogleraar Public Relations aan de Rijksuniversiteit te Utrecht. Traditiegetrouw werden de Nederlandse Filmdagen, van 22 t/m 28 september in Utrecht gehouden, afgesloten met de uitreiking van de Gouden Kalveren 1988. BESTE FILM SPOORLOOS van GEORGE SLUIZER BESTE REGISSEUR PIETER VERHOEFF voor VAN GELUK GESPROKEN BESTE ACRICE MARIJKE VEUGELERS voor VAN GELUK GESPROKEN BESTE ACTEUR MICHIEL ROMEIJN voor VAN GELUK GESPROKEN BESTE DOCUMENTAIRE GENESIS BESTE KORTE FILM VUURDOOP DE PRIJS VAN DE JURY LOVE IS A FAT WOMAN BESTE GELUID TOM THOLEN CULTUURPRIJS JOHAN VAN DER KEUKEN 17

Historie Film- en Bioscoopbranche

Film | 1988 | | pagina 17