'BEWUSTWORDINGSCAMPAGNE"
VAN BIOSCOPEN
Tom F. Smitsloo
vestigt zich 1 januari 1989 als
zelfstandig
adviseur voor public relations
"In de bioscoop vergeet je dat het film is". Dat is de leuze waarmee
in de maanden oktober en november een grote billboard-campagne
in ons land wordt georganiseerd door de bioscoopbranche. Deze ac
ties zijn onderdeel van een zogenaamde bewustwordingscampagne.
Doel van de campagne is de consument te motiveren meer naar de
bioscoop te gaan. Hij dient zich ervan bewust te worden, dat de bios
coop de enige juiste plaats is om een film te zien. De activiteiten in
oktober en november worden gedragen door de bioscoopbranche,
de vakbonden, de overheid en de NEHEM.
Het reclamebureau Geudeker Oerlemans/RSCG uit Amstelveen ver
zorgt de nieuwe collectieve bioscoopreclame.
De bewustwordingscampagne van de Nederlandse Bond van Bios
coop- en Filmondememingen werd eind vorige maand, tijdens de
Nederlandse Filmdagen in Utrecht, gepresenteerd. De maatregelen
passen in het kader van een Structuur Verbeterings Project (SVP)
Bioscopen 1985-1988, waarover onlangs verslag is uitgebracht door
de NEHEM. Het SVP oriënteert zich op consumentgericht handelen
en denken door bioscoop- en filmondememingen. In het kader van
het SVP is onder meer het rapport "De consumentgerichte bios
coop" uitgebracht in 1986, ook in het Financieel Dagblad indertijd be
sproken.
Begin 1985 verscheen een rapport van de NEHEM, samengesteld op
verzoek van de NBB, waarin werd geconcludeerd dat de bioscoop
branche zich de afgelopen jaren te sterk had gericht op de film als
produkt. Zij hield te weinig rekening met de veranderende wensen
van de consument. Een en ander had tot een dramatische teruggang
van het bioscoopbezoek in Nederland geleid.
Uit het rapport van de NEHEM (verkenning Bioscoopexploitanten)
bleek dat de branche zich meer op de markt moest richten en een
groot deel van de aanbevelingen had dan ook betrekking op de verbe
tering van de marketingmix. Daarnaast werden tevens aanbevelin
gen op andere terreinen gedaan. Uiteindelijk heeft het SVP zich geo
riënteerd op voorbereidende en uitvoerende maatregelen op het ge
bied van marketing, public relations, bedrijfsvoering en opleidingen.
Het NEHEM-rapport van 1985 leidde tot overleg tussen belangheb
bende partijen als werkgevers, werknemers en overheid. Het SVP,
waarover overeenstemming bestaat, werd uitgevoerd dooreen bege
leidingscommissie en zes projectgroepen. De begeleidingscommis
sie bestond uit vertegenwoordigers van filmproduktie, filmverhuur
en bioscoopexploitatie, de Diensten- en Voedingsbond FNV, de de
partementen Sociale Zaken en Werkgelegenheid, Welzijn, Volksge
zondheid en Cultuur en uit een afvaardiging van de NEHEM.
Gedurende de loop van het SVP werden achttien projecten ter hand
genomen, waarvan er nu vijftien zijn voltooid en drie nog verder door
de NBB zullen worden afgewerkt. De deelprojecten worden in hoofd
lijnen beschreven in het "Kort Verslag" van de NEHEM, in juni van dit
jaar uitgebracht en hierboven reeds genoemd.
Na een korte inleiding worden in dit verslag de deelprojecten inge
deeld naar vier "aandachtsgebieden" en wel:
1. marketing, 3. bedrijfsvoering,
2. public relations, 4. opleidingen.
Voor marketing zijn de projecten doelgroepenonderzoek, prijsbeleid,
informatievergaring door consument, workshops, pictogrammen en
bioscoopbonnen. De pictogrammen moeten de bioscoopexploitant
de mogelijkheid geven zich beter naar de consument te richten. Deze
kan zich aan de hand van deze pictogrammen (te vergelijken met de
symbolen in een hotelgids) een oordeel vormen over de aanwezig
heid van bepaalde, voor hem belangrijke faciliteiten, zoals voorzie
ningen voor invaliden, garderobe, airconditioning etc. De bioscoop
bon, een tweede, nog niet voltooid deelproject, is onderdeel van een
uitbreiding van het cadeaubonnensysteem. Gebleken is dat deze
bonnen, mits uitgegeven via een goed en breed opgezet systeem, tot
een aanmerkelijke verhoging van de omzet kunnen bijdragen.
Voor public relations zijn de projecten nieuwsbrief, wekelijks bulle
tin, Blad Film, contactdagen, persconferentie, woordvoerder en be
wustwordingscampagne.
Bedrijfsvoering is onderverdeeld in: kwantitatief aanbod filmkopieën
en de kwaliteitspresentatie hiervan en het handboek bedrijfsleiders.
Opleidingen heeft betrekking op omgang met publiek, training
woordvoerders, workshops en technische opleiding.
Ten aanzien van het deelproject "filmkopieën en de kwaliteitspresen
tatie hiervan" geldt dat deze richtlijn beoogt de vertoning van de film
vlekkeloos, letterlijk en figuurlijk, te laten verlopen. Het zal de regel
matige bioscoopbezoeker uit het hart zijn gegrepen, aldus de NBB in
een persbericht naar aanleiding van de bewustwordingscampagne.
Het "Handboek bedrijfsleiders bioscopen" is evenzeer van groot be
lang voor de directeur, die zelf de dagelijkse supervisie in de bios
coop uitoefent.
De bewustwordingscampagne die in oktober en november wordt on
dernomen, is de kroon op de activiteiten in het kader van het SVP. Die
activiteiten richten zich vooral op de individuele bioscoopexploitant
om deze zoveel mogelijk "support" te geven. De coördinatie vindt
plaats via de nieuwe commissie marketing en communicatie van de
NBB.
Er worden in totaal vierhonderd billboards in Nederland ingezet. Om
het effect van de campagne te vergroten zijn er streamers ontworpen
(voor in de vitrine of in de bioscoop), verkleinde billboardposters,
stickers, buttons en zwart/wit-advertenties met het thema (voor ei
gen reclame). De bedoeling is om de promotie van de individuele bi
oscoop te verbeteren. Per kwartaal zullen er voor iedere bioscoop af
zonderlijke promotiepakketten ontwikkeld worden. Met als achter
grond het zelf "creatief" invullen van het thema "In de bioscoop ver
geet je dat het film is".
Artikel Financieel Dagblad d.d. 8 oktober 1988 (door Donald Unger).
Bulgerstein 81
1082 NJ Amsterdam-Buitenveldert
Telefoon 020-44 52 93
-Lid van hetNGPR
23