Vrouwen in het Vak: Els Rooth "Je moet ervoor zorgen dat mensen in de bioscoop het gevoel krijgen dat ze uit zijn" Els Rooth is 34 jaar. Ooit begon nen als typiste bij Tuschinski is ze opgeklommen tot direkteur van Cannon's theatermaatschap pij. De titel op zich zegt haar wei nig. Leuk werk des te meer. Kreten als: "Ik ben de juiste vrouw op de juiste plek" hebben, vindt zij, een arrogantie die niet bij haar past. Ze ziet er ook niet uit als het prototype van de vrou welijke direkteur. Een broek, een trui. Geen toestanden. Wel ver zorgd. In haar kantoor aan de Amster damse Lairessestraat praat ze rustig, weloverwogen over alle aspecten die deel uitmaken van haar vak: de exploitatie van de Cannon-theaters. TREE VOOR TREE "Ik had absoluut geen ambities om door te groeien tot de funktie die ik nu heb", zegt ze tijdens het doornemen van haar loopbaan. Ze is er min of meer ingerold. Het begon na de M.S.S. met een baan als toeristisch informatrice bij de A.N.W.B. Na een paar jaar was ze daarop uitgekeken en werd ze unit-leidster bij een uit zendbureau. Toen ook dat geen levensvervulling bleek, besloot ze als uitzendkracht te gaan wer ken. "Een goede manierom in al lerlei bedrijven een kijkje te ne men. Om erachter te komen wat ik wilde en een keuze te maken", aldus Els. Veel bedrijven heeft ze echter niet gezien. Haar eerste baan was typiste-voor-een maand bij Tuschinski en daar was de keuze snel gemaakt. "Het was en is een leuk bedrijf", verklaart Els. "Het is levendig. De uitgaanswereld. Een leuke wereld, vind ik. Film is boven dien een leuk onderwerp en het bedrijf is zo veelomvattend. Langzaam groei je daarin en ga je het steeds beter kennen. Vanaf het begin klikte het tussen het bedrijf en mij. Na typiste werd ik secretaresse voor diverse perso nen en ging assisteren op de bookingsafdeling, die voor de programmering zorgt, en deed de administratieve afwikkeling daarvan". Van secretaresse werd ze direk- tie-secretaresse en daarna per- sonal assistent, een funktie die een steeds breder takenpakket ging behelzen, waarna ze direk teur werd van de theatermaat schappij en secretaris van de Raad van Commissarissen. "Een manusje-van-alles", meent ze zelf. Onderaan beginnen is voor haar achteraf heel belang rijk geweest. "Ik vond het prettig langzaam met alle aspecten ken nis te maken. Je bent zelfverze kerder als je doorgroeit in een baan". CANNON Voor een beter begrip van het ge- Een Film Van Otakar Votocek Een Film Van mak leen (Jorris 26

Historie Film- en Bioscoopbranche

Film | 1988 | | pagina 26