VOORPROGRAMMA en RECLAME Th. de Ruiter WIJ WENSEN U PRETTIGE KERST- DAGEN EN EEN VOORSPOEDIG- 19 89---------------------------- KAGENAAR TECHNIEK bv Willibrorduslaan 162 1216 PE Hilversum tel.: 035-23 44 99--------------- In aansluiting op de 15 november gehouden Bondsraad vergadering van de Nederlandse Bond van Bioscoop- en Filmondernemingen, waarover elders in dit blad meer, heeft op verzoek van het hoofdbe stuur, na overleg met de Bond van Adverteerders (BVA) een presenta tie plaatsgevonden over de gedachten die leven in de Bioscoopcom missie van de Bond van Adverteerders en de Nederlandse Verenigde Erkende Reclame en Advies bureau's (VEA) waarin de belangrijkste adverteerders die gebruik maken van het medium film, zijn vertegen woordigd. Een gedachte die door een bioscoop-exploitant in de drie grote ste den in samenwerking met haar reclame-exploitant is opgenomen om te komen tot een voorstel voor een omlijnd voorprogramma, waarin de reclame-boodschappen en trailers zijn verwerkt. Hiertoe werd door Polygoon een eerste opzet vervaardigd en ver toond, die aan deze gedachte tegemoet komt. Sinds vele jaren wordt er door de adverteerders op aangedrongen een voorprogramma te lanceren, waarin hun reclame-boodschap pen beter tot zijn recht komen. Hiervoor is men bereid een prijs te be talen. De uitgangspunten, die aan de presentatie ten grondslag liggen wor den dan ook alom aanvaard, omdat één en ander een bijdrage kan le veren aan een goed bioscoop-programma, dat voor het publiek aan trekkelijk is en daardoor ook voor de adverteerder, omdat de re clame-waarde stijgt. Uiteraard kleven er vele, niet alleen technische bezwaren aan de ver wezenlijking, doch dit mag er niet toe leiden, dat men afziet op de in geslagen weg voort te gaan om tot een goed voorprogramma te ko men. Daarbij dient men ook rekening te houden met de omstandigheden binnen een bioscoop complex qua ambiance en programmering, die er toe bijdragen, dat het thans vertoonde raamwerk niet overal zal kunnen worden toegepast. Het is de taak van de reclame-exploitant, zowel in het belang van de bioscoop als van de adverteerder op deze weg door te gaan, waarbij ieder zijn eigen verantwoordelijkheid bewust dient te zijn en er na tuurlijk vele wegen naar Rome leiden. De bioscoop-exploitanten zullen met belangstelling de verdere ont wikkelingen dienaangaande volgen en zullen alle initiatieven die wor den genomen positief benaderen. Vele jaren wordt reeds gesproken over een goed voorprogramma, waarbij wij kunnen melden dat de tijden van weleer niet meer terug zullen komen. Misschien kan de thans ingeslagen weg ertoe bijdragen, dat het voorprogramma een kader krijgt, dat het totale bioscoop-pro gramma verhoogt, waarin alle partijen zich kunnen vinden omdat ook in de komende jaren de bioscoop-exploitanten vooralsnog de opbrengsten uit reclame niet kunnen missen.

Historie Film- en Bioscoopbranche

Film | 1988 | | pagina 34