BONDSRAAD 15 NOVEMBER 1988
De tweede vergadering dit jaar van de Bondsraad van de N.B.B, vond
op 15 november plaats in het Marriott Hotel te Amsterdam.
Een korte samenvatting van de belangrijkste punten volgt hieronder.
Na de opening door Bondsvoorzitter Drs.J.Ph.Wolft stond deze uit
voerig stil bij de deregulering, door velen vandaag den dag gezien als
een zaligmakend concurrentiemiddel, dat echter vaak leidt tot tegen
stellingen, welke een regelrechte bedreiging vormen voor een bran
che of een industrie. Deregulering - het los laten van spelregels - bin
nen de N.B.B, zal uiteindelijk leiden tot een verzwakking van de be
drijfstak. Een bedrijfstak welke reeds wordt of nog zal worden gecon
fronteerd met enkele reëele gevaren als een Europese deregulering
ten nadele van belangrijke sectoren van het filmbedrijf, de toepas
sing van televisietechnieken bij de speelfilmproduktie, een vergro
ting van de invloed van de zendgemachtigden bij de produktie van
bioscoopfilms, wat tot resultaat heeft, dat deze films minder aantrek
kelijk worden voor het bioscooppubliek en - tenslotte - een ongebrei
deld vestigingsbeleid van bepaalde groepen.
In het februari nummer van FILM komen wij hierop uitvoerig terug.
Naast de accordering van het financiële jaarverslag 1987 van de
Bond, welke sinds jaren een klein voordelig saldo gaf te zien, presen
teerde de Penningmeester, J.van Dommelen, een tussentijds verslag
over 1988, waarvan men - onvoorziene omstandigheden daargelaten
- mag aannemen eveneens met een positief resultaat af te sluiten.
De werkgroep Marketing Communicatie zal op zeer korte termijn
de bewustwordingscampagne evalueren en rapporteren aan de
Bondsraad. Het voorstel inzake wijziging van het Reglement op de
geschenkbonnen krijgt de steun van de Bondsraad. De genoemde
M&C-groep zal op korte termijn (gedacht wordt vóór 1 januari 1989)
een nieuwe bioscoopbon ontwikkelen, welke niet alleen verkrijgbaar
zal zijn bij de bioscopen, maar ook bij "branche-vreemde" verkoop
punten als VVV-kantoren, kiosken, bespreekburo's, e.d. Ook zal een
actiebon worden ontworpen, welke bruikbaar is voor grote reklame-
acties in samenwerking met grote bedrijven, personeelsverenigin
gen, enz. Tenslotte zal een bonus-stelsel, afhankelijk van het op jaar
basis verkochte aantal bioscoopbonnen worden geïntroduceerd.
Na afloop vond een presentatie van de ontwikkeling van een nieuw
voorprogramma plaats, georganiseerd door de Bond van Adverteer
ders en Cloeck Moedigh, waarover elders in FILM verslag wordt
gedaan.
De Bondsraad werd geconfronteerd met een plotseling ver
zoek van de M.RE.A.A. (Motion Picture Export Association of
America) het begin van de speelweek niet langer te laten vallen
op donderdag maar op vrijdag om redenen die niet geheel dui
delijk naar voren werden gebracht. Afgezien of deze verande
ring zinvol is, zullen een aantal aspecten moeten worden be
zien, zoals het transport, het advertentie-beleid en de wijze
waarom de consument daarover geïnformeerd dient te wor
den.
vlnr. Y Brusse, J.M. van Heyningen, J. van Dommelen, penningmeester, Drs. J.Ph.
Woltf, voorzitter, H.J.A. Tijssen, algemeen secretaris, en R. Wijsmuller.
vlnr. F Raskeren G. Versluys.
vlnr. G.C.M. Ruys, G.J. Thedinga, J. van Heyningen.
vlnr. R.L. Paerl, Drs. W.J.A. van Roosmalen en M. van Praag,
(op de achtergrond: DA. Gerardts en Mevr. Y Margherita)
vlnr. A. Th. Abeln, L. van Praag, W. van Dommelen, Drs. J. Bruinstroop, Mevr. E.C. Rooth.
vlnr. W.H.H. Ruiter, J. Arkenbout, op de achter
grond: J.B. Heijl en M. Kievits als toehoorders.