Filmontwerpers hadden, behalve mode, nog andere dingen aan hun hoofd. Hun kostuums moesten passen bij het verhaal van de film. Ze moesten de sterren flatteren en zorgen dat ze eruit sprongen temid den van de rest van de cast. Zwart-wit films hadden qua kleding zo hun eigen haken en ogen. Bij elke stof en elke kleur moest tevoren worden bekeken hoe grijs deze overkwam op het witte doek. Resultaat daarvan was dat de filmkos- tuums in werkelijkheid vaak de gekste kleuren hadden. De latere kleurenfilms hadden ook zo hun problemen: blauwen geel kwamen onder de belichting veel te fel over en moesten gedempt, terwijl wit uit den boze was. Het maakte hard. Niemand droeg witte kostuums. Zelfs de overhemden van Fred Astaire waren niet wit. De overgang naar geluidsfilms maakte dat sieraden en kostuums zo geruisloos mogelijk moesten zijn. Vandaar dat in het begin de voor keur uitging naar soepele materialen zoals crêpe en fluweel. In de glorietijd hadden de studio's komplete kostuumfabrieken waar honderden mensen werkten. Zij creëerden wat nu bekend staat als de glamourlook. In feite had filmkleding wel wat overeenkomsten met haute couture, leder kostuum was perfekt gesneden en in elkaar gezet. Tevens werd net als bij de haute couture alles overdreven: schouders waren breder, diamanten groter, stoffen luxueuzer en bont was dikker. Kortom alles werd aangedikt. WAT IS MODE? Wat is mode en welke invloed heeft film? Voor een goed begrip is on derscheid nodig tussen de grote lijn, mode en rages. Onder de grote lijn valt bijvoorbeeld de lange broek, een kledingstuk dat over een grote spanne tijds wordt gedragen. Mode brengt daarop variaties aan zoals omgeslagen pijpen, een vouw of bandplooien. Deze varia ties doen één of meerdere seizoenen opgang. Een rage is kort maar hevig en behelst details. De lange broek met de bandplooi is nu voor zien van een sluiting die net even anders is. Dit leidt tot een grote vraag die enkele weken aanhoudt. De grote lijn is een tijdverschijnsel: geestelijke, maatschappelijke en materiële veranderingen kunnen de kleding wijzigen. Met andere woorden: men gaat anders denken. De maatschappij verandert bv. door emancipatie of het wegvallen van rangen en standen; de econo mie verandert bv. tengevolge van recessie of automatisering. Voor waarde voor veranderingen van de grote lijn is dat de geest en de tijd er rijp voor zijn. Zo hebben kleine groepen suffragettes jarenlang ge vochten voor emancipatie en bevrijding van het corset. Pas toen grote groepen mensen emancipatie aanvaardden, verdween ook het corset. Geest en tijd waren er rijp voor. Omdat de grote lijn moeilijk te bepalen valt, - immers pas aan het einde van een eeuw kun je de afgelopen honderd jaar objektief bekij ken - beperken we ons tot mode en rages. Welke invloed heeft film? Het beste voorbeeld is wederom "Bonnie and Clyde". Na de minimode werd inderdaad maxi populair. Terwijl Bonnie en Clyde vrolijk op het witte doek roofden en plunderden, la gen de eerste lange modellen al op de tekentafels. De konfektie-in- dustrie werkt tenslotte ver vooruit. Met andere woorden maxi was er al. De introduktie volgde later toen het publiek er rijp voor was. Had "Bonnie and Clyde" enige tijd later in de bioskopen gedraaid dan had zij waarschijnlijk een rage ontketend. Temidden van een nieuwe maxi-mode zouden Bonnie en Clyde-modellen nét even anders zijn geweest.&ql Hetzelfde gaat op voor de Out of Africa-look. Khaki-kle- ding stond op het punt geïntroduceerd te worden toen de film uit kwam. René Muller van Harry Klooster Promotions, die indertijd de publiciteit verzorgde, zegt daarover: "Het sukses van de film is ge bruikt om de khaki-look te introduceren, want als je "Out of Africa" zei, wisten de mensen meteen wat je bedoelde. Het is iets wat je va ker ziet. Is een film een sukses dan worden dit soort dingen opge pikt, want je bereikt het publiek al op voorhand. Hetzelfde geldt voor muziek. Is een film een sukses dan worden er veel platen verkocht." In deze uitspraken kan de Nederlandse filmkostuumontwerper Yan Tax zich ongetwijfeld vinden. In het boek "Film Fashion. Kostuum ontwerp in de twintigste eeuw" zegt hij: "Geen enkele film heeft effect op het straatbeeld, want mode is altijd eerder dan film. Zo er al over eenkomsten bestaan dan gaat het daarbij om een algehele tendens die gelijk op loopt, meer niet." Avenue-hoofdredaktrice Louki Boin tenslotte meent in het boek "Mode-kleren-mode": "Het kleed- en koopgedrag valt bijna niet te manipuleren en wordt bovendien vaak beïnvloed door externe fakto- ren als het weer, ekonomische regressie, de populariteit van een film of ster, enz. Zo heeft de supersnel stijgende populariteit van John Travolta in de films "Saturday Night Fever" en "Grease" in 1978 de ontwikkeling van bepaalde mode-trends gestimuleerd op een manier die de beste ontwerpers, marketing-managers, reklame-deskundi- gen, verkopers of journalisten nooit hadden kunnen bewerkstelli gen." Wederom dus trends die er al aan zaten te komen én film als mode propagandamiddel. BIKINI BEACH Een grappig voorbeeld van de wijze waarop film mode-trends kan sti muleren gaat over de introduktie van de bikini. Het eerste "kleding stuk" met die naam stamt uit 1946 en werd geregistreerd door de ontwerper, de Franse ingenieur Louis Reard. Hij noemde het kleding stuk naar de atol Bikini, waar de eerste atoomproef plaatsvond. De Fransen, voorafgegaan door Brigitte Bardot, waren dolenthousiast. De Amerikanen daarentegen moesten er in het begin niets van heb ben. Puriteins Midden-Amerika vond het bepaald onzedig. Pas toen de meerelegante sterren als Rita Hayworth, Paulette Goddard en Ma- rilyn Monroe zich in bikini lieten fotograferen, ging Amerika over stag. Met de acceptatie van de bikini in 1950 ontstond tevens een nieuw genre films. Deze hadden titels als "Bikini Beach" en "How to stuff a wild bikini". De bikini diende daarbij als centraal thema en het plot was mager. Nu zijn het de James Bond-films die de bikini-traditie le vend houden. Brigitte Bardot en consorten gingen in de jaren zestig over op topless. De enige die nooit haar badpak aan de wilgen hing was Esther Williams. Bonnie and Clyde 62

Historie Film- en Bioscoopbranche

Film | 1988 | | pagina 60