DOLBY SPECTRAL RECORDING EEN NIEUW GELUID IN DE BIOSCOOP! Ongetwijfeld zal het u zijn opge vallen dat bij de aftiteling van re cente films "Dolby Stereo SR" wordt vermeld. Een nieuwe opti sche geluidsregistratie op 35 mm film. SR staat voor Spectral Recording. Bij een aantal films werd er reeds gebruik gemaakt van dit nieuwe systeem. Tot dusver werden aan de Nederlandse bioscopen nog geen filmkopieën met een Dolby Stereo-SR geluidsband gele verd. Omdat de Nederlandse bio scopen nog niet waren uitgerust om dit nieuwe systeem te kun nen weergeven via de Dolby SR- afspeelunit (SRA-5), werden van deze films de traditionele Dolby Stereo A (ruisonderdrukking) filmkopieën geleverd. De kosten van een SR-filmkopie zijn gelijk aan die van een Dolby A-filmkopie. Maar de zeer verbe terde geluidsweergave-kwaliteit is slechts te bereiken voor de be zitters van een SRA-5 adaptor, waarbij de totale installatie van de bioscoop eveneens aan alle kwaliteitseisen dient te voldoen. Dolby Stereo SR is, zoals ge zegd, een nieuw 35 mm optisch filmgeluidssysteem waarbij alle nuttige aanwendingen zijn toe gepast die worden gebruikt bij de audio-opname-technologie. Dolby Stereo SR kompleteert de bestaande Dolby Stereo syste men en maakt het mogelijk om de kwaliteit van dit nieuwe opna mesysteem ook te kunnen weer geven in de bioscoop. Het ver vangt het tot dusver gebruikte Dolby A-type ruisonderdruk- kingssysteem. Daarnaast rekent Dolby SR af met vervorming! Bij optische filmgeluidsbanden wordt door de afmetingen van de band bepaald, hoe hoog het volume kan zijn tijdens de pieken van het uiterste hoog, voordat vervorming ontstaat en er wordt bepaald hoeveel ruis wordt ge hoord tijdens de weergave van de stille passages. Dolby Stereo SR-kopieën heb ben minder vervorming binnen de totaalmarge van het volume. Bij gebruik van Dolby Stereo SR klinkt het geluid helderder; is de geluidsband rustiger en kan het volume onvervormd omhoog gebracht worden. Zelfs hoger dan noodzakelijk. De kwaliteit van de weergave is vergelijkbaar met volumemarges van de 70 mm magnetische geluidsband. Dolby is nu 20 jaren oud. De filmindustrie maakt reeds 15 ja ren gebruik van het Dolby Stereo "A" systeem. Wat is nu eigenlijk Dolby Stereo SR en waarom is er zo'n opmer kelijk verschil tussen de weer- gave-kwaliteit van een SR-kopie en die van een traditionele ko pie? Ter verduidelijking: het conven tionele Dolby systeem maakt ge bruik van Dolby A-ruisonder drukking om de ruis van de opti sche geluidsband te reduceren, waarbij gelijktijdig het frequen- tiebereik en de vervormingen tij dens de weergave in de biosco pen werden verbeterd. De toe passing van ruisonderdrukking was van essentieel belang om dat bovengenoemde verbeterin gen onmogelijk bleken te zijn, zonder dat de nadelen van een onacceptabele ruis zich lieten horen. Spectral Recording is een ana loog opnamesysteem waarbij de ruis méér wordt onderdrukt dan bij het Dolby A-systeem, terwijl tevens alle vervormingen wor den gereduceerd. Speciaal die van de uiterste hoge en zeer lage frequenties. Het resultaat hier van is, dat tijdens de opname een veel groter frequentiegebied kan worden geregistreerd waar door het totale geluidsbeeld vol lediger is. Dolby Laboratories beweren zelfs dat de reproduktie van het geluid helderder is dan bij de huidige digitale systemen. SR werd (evenals het huidige A- type) voor het eerst toegepast bij de radio en in de grammofoon opnamestudio's. Op een groeiend aantal grammofoon platen en CD's wordt vermeld dat er werd opgenomen en gemas- terd door gebruik te maken van Dolby SR. Spectral Recording had niet veel tijd nodig om zichzelf te introdu ceren in de filmindustrie. Experi menten bevestigden al snel, dat de verbeteringen die Spectral Recording bood ook konden worden gebruikt voor andere analoog-opnamen zoals voor de optische filmgeluidsband. SR werd voor het eerst toege past bij de muziekopnamen voor de geluidsband van "Ruthless People". Ook voor de technisch kritische opnamen van James Bond's "The Living Daylights" werd gebruik gemaakt van SR om de totaal-kwaliteit van de konventionele Dolby Stereo-ko pieën zo hoog mogelijk te hand haven. Al spoedig werden er naast de Dolby Stereo A-kopieën ook Dolby Stereo SR-kopieën gemaakt van o.a. Steven Spiel- berg's "Innerspace" en van "Man from Snowy River 2". De financiële voordelen van een SR-kopie laten zich raden wan neer men bedenkt dat de kwali teit van de 70 mm magnetische geluidsbanden wordt geëve naard tegen dezelfde kopiekos- ten van een normale 35 mm-ko- pie. Het is van belang voor zowel de filmverhuurder als voor de ex ploitant dat zoveel mogelijk SR- kopieën zullen worden geleverd aan onze bioscopen. Uiteraard alleen aan de bioscopen waar SR modulen zijn geïnstalleerd. Het belang is groot, omdat de al gehele kwaliteitsverbetering zal bijdragen tot een meer geïnte resseerd bioscooppubliek en daardoor tot betere bezoekers aantallen. Wordt er naast de SRA-5 adaptor ook nog gebruik gemaakt van subwoofers, dan haalt men echt het volle pond uit SR. Overigens is het gebruik van subwoofers geen noodzaak, maar bij de pro- duktie van de geluidsband heeft men wel alle registers openge trokken om in het moeilijke sub laaggebied dezelfde prestaties te bereiken die tot dusver kenmer kend waren voor de 70 mm film. Weliswaar nog niet in Nederland beschikbaar, zijn er toch reeds een aantal SR-films in roulatie: "Action Jackson", "Betrayed", "Colors", "Fatal Beauty", "Inner space", "La Bohème", "Le Grand Bleu", "Powaqqatsi", "Rambo III", "Return to Snowy River", "Robocop", "Saxo", "Star Trek IV", "Throw Mama from the Train", "Wall Street", "Willow" en binnenkort "U2"! Opdat de bezoekers de verbete ringen op waarde kunnen schat ten is het noodzakelijk dat het komplete geluidssysteem opti maal funktioneert. Derhalve dient niet alleen de Dolby-pro cessor optimaal te funktioneren maar ook de projektoren, eind- versterkers en luidsprekers. Te vens dient men ervan uitte gaan dat er geen achtergrondgeluiden in de zaal hoorbaar zijn, zodat ook de subtiele geluidseffekten die zich op de geluidsband be vinden, gehoord kunnen wor den. Het Dolby SR-systeem moet daarom worden toegepast in samenwerking met een Dolby-geluidsinstallatie die vol ledig verantwoord werd geïn stalleerd en ingeregeld volgens de inregelprocedure die gedetail leerd is opgenomen in de doku- mentatie die is bijgevoegd bij elke Dolby-processor. De Dolby SRA-5 is een toege voegde adaptor die het mogelijk maakt elke cinemaprocessor die door Dolby Laboratories werd vervaardigd te gebruiken om het nieuwe Dolby Stereo SR opti sche geluidsbandsysteem te de coderen. Films met een geco deerd SR-signaal kunnen alleen met Dolby SR modules worden gedecodeerd. Films die zijn ge codeerd met het Dolby A-type ruisonderdrukking moeten wor den gedecodeerd met de Dolby A-type modules die zijn opgeno men in de cinemaprocessor. Om een SR-kopie te kunnen weergeven dient men alleen de type A ruisonderdrukkingsunit in de processor te vervangen door SR. (Cat. No. 22A uitwisselen voorCat. No. 280T SR modules. Dat kan in alle units behalve bij deCP55!) Eenvoudiger is het om de SRA-5 adaptor toe te passen. Deze SRA-5 adaptor kan gebruikt wor den bij alle gangbare en in om loop zijnde cinemaprocessors die door Dolby werden vervaar digd. Deze unit werd speciaal ontworpen om het mogelijk te maken een keuze toe te passen tussen DolbyAen Dolby SR mid dels een keuzeschakeling op het kontrolepaneel van de proces sor. Ook automatische schake ling is mogelijk. Nu is het verwisselen van modu les met de hand voor een enkele, speciale voorstelling nog wel ac ceptabel, maar het is een on praktische oplossing als deze methode wordt toegepast bij permanente wisselingen. Voor lopig zal nog vaak gewisseld die nen te worden tussen DolbyAen Dolby SR (voorprogramma - hoofdfilm). De SRA-5 adaptor is eigenlijk (Vervolg op pag. 71)

Historie Film- en Bioscoopbranche

Film | 1988 | | pagina 67