NIEUWBOUW wordt daarom de samenwerking gezocht met instellingen en or ganisaties op het gebied van dans, toneel, theater, beeldende kunst en relatief jonge kunstdis ciplines als fotografie, design en mode. Het Pinter-festival en het Festival Film and Fashion zijn slechts enkele voorbeelden. RENDEMENT OP INVESTERIN GEN Om dit inhoudelijk beleid voort te zetten en uit te bouwen is ver dere professionalisering nood zakelijk. Met een forse eenma lige investering in de accomoda- tie en een verhoging van het pro gramma-budget, kan nu ruimte vrij komen voor die verdere pro fessionalisering en afronding van deze tweede fase in de ge schiedenis van de Filmtheaters. Na de woelige jaren van het Vrije Circuit, staat een goed geoutil leerde keten van Filmtheaters in de startblokken; goed geoutil leerd om de functie als theaters voor de filmkunst waar te ma ken. In het plan wordt de optie uitgewerkt van een afnamever plichting of quantumregeling voor de vertoning van films uit de gesubsidieerde distributie. De distributie van de kunstzin nige films krijgt daarmee uiter aard een hoger rendement. De verplichting wordt gekoppeld aan een tegenprestatie nl. een bijdrage uit het Ontwikkelings- crediet Filmtheaters. Voorts wordt in het Beleidsplan gepleit voor een marktonder zoek, specifiek voor de Filmthea ters. De Filmtheaters werken reeds langer aan plannen doelmatiger en effectiever om te gaan met hun middelen. Daarbinnen past een marketing-plan en een ver dere structurering van de activi teiten. Verdere kwalificatie van het personeel in de Filmtheaters, het beter op elkaar afstemmen van uitbreng, programmering en publiciteit en standaardisering van het (betalings-)verkeer zijn enkele van de items die in de nota aangehaald worden. Het landelijk Secretariaat van de Associatie kan een belangrijke factor in de realisering van de be leidsplannen gaan vormen. Aan sluiting van het Beleidsplan bij het overheidsbeleid voor de kunstzinnige film is daarbij ech ter een eerste vereiste. Ook binnen W.V.C.-geledingen begint inmiddels de noodzaak door te dringen, dat vraag en aanbod binnen de cultuursector op elkaar afgestemd dienen te worden. Getuige de onlangs ver schenen nota "Vraag Aan Bod", een uitgave van het Directoraat Culturele Zaken. In deze nota wordt uitvoerig ingegaan op de noodzaak ook binnen de Kunst en Cultuursector marktgericht te handelen. Ook in die zin komen de plannen van de Associatie dus niet uit de lucht vallen. HET PUBLIEK Wat zal het publiek de komende jaren van de realisering van de beleidsplannen gaan merken? Een verschuiving van het pro gramma-aanbod van de Film theaters terug naar de Biosco pen, met name voor de typische art-house film, die kleinschalig te distribueren is op commer ciële basis? De plaats van het art-house genre zal in de Filmtheaters weer ingenomen moeten worden door kunstzinnige films. Daarbij is het echter noodzakelijk dat Bi oscoop-ondernemingen bereid te vinden zijn dit genre weer op te pakken. Initiatieven in die rich ting worden nu reeds opgezet, zij het op zeer beperkte schaal (CannonArt Houses) Dat daarbij onmiskenbaar be drijfsrisico's genomen dienen te worden lijkt buiten kijf. Het ver trouwen binnen het bioscoopbe drijf in de cinema zal daarbij op nieuw op de proef gesteld wor den. Vooralsnog lijkt er binnen de N.B.B, weinig manoeuvreer ruimte aanwezig voor het bedie nen van het in het NEHEM-rap- port bejubelde genre "kunstfilm- kijkers". Het is en blijft voor liefhebbers van "art-house" -, kunstzinnige, historische en avant-garde-film dus voorlopig raadzaam de Film theaters van de Associatie goed in de gaten te houden. Drs.G.LJ.Bunnik. Beleidsmedewerker/consulent van de Associatie van Neder landse Filmtheaters. AMERSFOORT Bijna twee jaar na de brand, welke in januari 1986 het Grand Théatre in Amersfoort, het vlaggeschip van Jogchem's Theaters BV, ver woestte, wordt deze maand de eerste paal ge slagen voor een complex van zeven zalen met resp. 341, 259, 143, 2 x 134, 110 en 95 plaat sen, ledere zaal zal worden voorzien van Dolby CP55. Medio december 1989 zal het Grand Théatre haar deuren openen. Dat betekent wel het einde van de overige vijf bioscopen in Amers foort als Corso, Cinema en Eurocinema. ZWOLLE Twintig jaar geleden werd een aanvang ge maakt met de inbouw van Studio Z (182 stoe len) in het bestaande theater De Kroon in Zwol le. Deze twee bioscopen, nu eigendom van de Exploitatie Mij. Minerva (Utrecht), gelegen aan de Diezerstraat zullen eind 1989 definitief wor den gesloten. En wel op het moment dat een nieuw complex aan het nabij gelegen Gasthuis plein wordt geopend, als onderdeel van een agglomeratie van winkels, kantoren en wonin gen a la Heuvelpoort-Tilburg. Het nieuwe Mi- nerva-multiplex zal bestaan uit vier zalen van resp. 382, 192, 172 en 126 stoelen, alle voor zien van Dolby S. Het toekomstige Grand Théatre in Amersfoort. De Kroon in Zwolle einde 1989. 77

Historie Film- en Bioscoopbranche

Film | 1988 | | pagina 75