FILMFESTIVAL:
FILM EN LITERATUUR
biedt om met zoveel verschillende mensen te babbelen en informatie
uit te wisselen. "Juist die wisselwerking en die samenwerking met
de media, zonder een bepaalde grens te overschrijden, boeit me."
Voelt ze zich aansprakelijk voor negatieve recensies? "Nee, absoluut
niet. Kijk, ik kan zorgen dat de screening van een film op tijd begint,
het geluid goed is afgesteld, zorgen dat er verse koffie is en het pers
materiaal goed voor elkaar hebben, maar op het moment dat de jour
nalist de bioscoop weer verlaat, is mijn werk in principe voorbij." Na
tuurlijk staat ze bij een slechte kritiek niet te juichen, maar uit erva
ring weet ze vaak al van te voren of, wanneer en door wie een film
neergesabeld zal worden. Het is aan haar dat in te schatten en even
tueel middels andere kanalen daarop te anticiperen.
Monique zou nog uren door kunnen praten over haar vak, maar, zo
zegt ze, "kern van de zaak blijft dat altijd een bepaalde zorgvuldigheid
betracht moet worden, dat je alert bent en overzicht hebt op de werk
zaamheden. Daarnaast moetje met mensen om kunnen gaan, denk
ik. Maar dat geldt voor vele andere beroepen ook."
SCOREN EN KREATIVITEIT
Uiteraard komt ook de onvermijdelijke vraag aan de orde: Is het voor
een vrouw moeilijker om zich te handhaven in dit vak dan voor een
man?
"Ik weet het niet. Het merkwaardige is dat ik er nooit zo bij stilge
staan heb. Ik heb het in ieder geval niet als moeilijker ervaren. Ik heb
altijd geleerd om voor mezelf op te komen, had een goede scholing
en eigenlijk is alles zo'n beetje vanzelf gegaan. Op de een of andere
manier doe ik gewoon mijn werk en blijkbaar tot ieders tevredenheid.
Als je als vrouw je vak verstaat en vanuit je eigen persoonlijkheid
daar een slinger aan weet te geven, ben ik ervan overtuigd dat de kan
sen in dit vak zeker niet moeilijker liggen dan die voor een man."
Wel is en blijft het soms moeilijk - dat heeft ze vooral in het verleden
ervaren - dat er nogal wat mannen zijn die er moeite mee hebben 'on
der' een vrouw te werken, van een vrouw opdrachten te accepteren.
Maar met een beetje realiteitszin is dat probleem altijd snel uit de we
reld geholpen.
Op de vraag of dit beroep bij uitstek geschikt is voor vrouwen (om
aan een oud "vooroordeel" vast te houden), antwoordt ze in eerste
instantie bevestigend. Alhoewel ze - na enig denken - lachend moet
toegeven dat de meeste collega's binnen het filmbedrijf van het man
nelijk geslacht zijn! "Eigenlijk kun je dit beter vragen aan de media.
Of zij voorkeur hebben. Ik sta er nooit zo bij stil. Veel beslissingen
neem ik op mijn gevoel, een eigenschap welke volgens de boeken be
ter ontwikkeld schijnt te zijn bij dames."
Ze is wel van mening dat je om dit werk goed te kunnen doen iets in
je moet hebben om te willen "scoren". Het willen winnen is iets wat
je in het bloed moet zitten en niet is aan te leren. Ook gelooft ze dat
een zekere mate van kreativiteit handig is. "Kunnen schakelen, tij
dens de campagne het accent kunnen verleggen, nieuwe invalshoe
ken uitdiepen".
Over kreativiteit gesproken. Voor Monique is die kreatieve invalshoek
tamelijk essentieel. "Ik zou heel goed publiciteit kunnen doen op een
heel ander gebied, maar die invalshoek moet aanwezig zijn. Ik zit
niet gebakken aan het filmbedrijf; de publiciteit voor bijvoorbeeld
een toneelgezelschap zou ook leuk zijn." De PR voor een zeepfabri
kant zou haar daarentegen niets lijken. Het aantrekkelijke van film is
dat "het een optelsom is van geschreven woord, geluid en beeld".
Komt Monique - druk bezet als ze is - nog wel eens toe aan andere
liefhebberijen als sport, lezen en schilderen "De laatste tijd is het
evenwicht inderdaad een beetje zoek. Maar ach, we hebben nog zo
veel jaren voor de boeg..."
Voor zover ik haar heb leren kennen in die paar uur dat het gesprek
duurde, vraag ik me af of het echt zover komt. De ondernemingslust
straalt van haar af!
Drs.Annita Dekker
De verfilming van Nederlandstalige literatuur is dit jaar het motto van
de Boekenweek 1989. Het traditionele Boekenbal, de opening van de
Boekenweek, zal dit jaar daarom in het Tuschinski Theater gehouden
worden. Vele Nederlandse speelfilms kregen in deze prachtige bios
coop hun premièrevoorstelling.
Tegelijkertijd zal in deze week van 9 t/m 15 maart in ongeveer 28
steden in samenwerking met de boekhandels een festivalweek wor
den georganiseerd met als thema de verfilming van Nederlandse en
buitenlandse literatuur. De programmering wordt verzorgd door het
Molenstraattheater in Wageningen. Met de succesvolle filmzomer-
programma's van de afgelopen jaren heeft dit theater inmiddels haar
sporen verdiend.
Het idee voor deze festivalweek is voortgekomen uit de Publiciteits-
groep van filmverhuurders en bioscoopexploitanten, de zoge
naamde "13 november-club". Het plan om per stad drie Nederlandse
en drie buitenlandse films (Frans, Engels en Duits) te programmeren
is enthousiast overgenomen door filmverhuurders en bioscoopex
ploitanten.
Een speciale festivalkrant zal vanaf half februari in de festivalsteden
verspreid worden. Via diverse kanalen zullen scholen uit het voortge
zet onderwijs op deze festivalweek gewezen worden. De lokale boek
handels kunnen samen met de exploitant meewerken aan de publici
teit.
De bioscoopexploitanten willen via een gereduceerde toegangsprijs
het festival aantrekkelijk maken. Voor scholen is een groepskorting
mogelijk in overleg met de plaatselijke bioscoopexploitant.
Op vele scholen worden in de maanden maart/april literatuurlijsten
behandeld. Voor docenten in het taalonderwijs kan het festival "Film
en Literatuur" aanleiding zijn om bijzondere aandacht aan dit onder
werp te besteden. Het gezamelijke filmbedrijf toont met dit festival
aan dat film een toegevoegde waarde aan literatuur kan geven.
G.Kuipers
BURNING SECRET met Faye Dunaway en Klaus Maria Brandauer.
17