FILMFESTIVAL: FILM EN LITERATUUR biedt om met zoveel verschillende mensen te babbelen en informatie uit te wisselen. "Juist die wisselwerking en die samenwerking met de media, zonder een bepaalde grens te overschrijden, boeit me." Voelt ze zich aansprakelijk voor negatieve recensies? "Nee, absoluut niet. Kijk, ik kan zorgen dat de screening van een film op tijd begint, het geluid goed is afgesteld, zorgen dat er verse koffie is en het pers materiaal goed voor elkaar hebben, maar op het moment dat de jour nalist de bioscoop weer verlaat, is mijn werk in principe voorbij." Na tuurlijk staat ze bij een slechte kritiek niet te juichen, maar uit erva ring weet ze vaak al van te voren of, wanneer en door wie een film neergesabeld zal worden. Het is aan haar dat in te schatten en even tueel middels andere kanalen daarop te anticiperen. Monique zou nog uren door kunnen praten over haar vak, maar, zo zegt ze, "kern van de zaak blijft dat altijd een bepaalde zorgvuldigheid betracht moet worden, dat je alert bent en overzicht hebt op de werk zaamheden. Daarnaast moetje met mensen om kunnen gaan, denk ik. Maar dat geldt voor vele andere beroepen ook." SCOREN EN KREATIVITEIT Uiteraard komt ook de onvermijdelijke vraag aan de orde: Is het voor een vrouw moeilijker om zich te handhaven in dit vak dan voor een man? "Ik weet het niet. Het merkwaardige is dat ik er nooit zo bij stilge staan heb. Ik heb het in ieder geval niet als moeilijker ervaren. Ik heb altijd geleerd om voor mezelf op te komen, had een goede scholing en eigenlijk is alles zo'n beetje vanzelf gegaan. Op de een of andere manier doe ik gewoon mijn werk en blijkbaar tot ieders tevredenheid. Als je als vrouw je vak verstaat en vanuit je eigen persoonlijkheid daar een slinger aan weet te geven, ben ik ervan overtuigd dat de kan sen in dit vak zeker niet moeilijker liggen dan die voor een man." Wel is en blijft het soms moeilijk - dat heeft ze vooral in het verleden ervaren - dat er nogal wat mannen zijn die er moeite mee hebben 'on der' een vrouw te werken, van een vrouw opdrachten te accepteren. Maar met een beetje realiteitszin is dat probleem altijd snel uit de we reld geholpen. Op de vraag of dit beroep bij uitstek geschikt is voor vrouwen (om aan een oud "vooroordeel" vast te houden), antwoordt ze in eerste instantie bevestigend. Alhoewel ze - na enig denken - lachend moet toegeven dat de meeste collega's binnen het filmbedrijf van het man nelijk geslacht zijn! "Eigenlijk kun je dit beter vragen aan de media. Of zij voorkeur hebben. Ik sta er nooit zo bij stil. Veel beslissingen neem ik op mijn gevoel, een eigenschap welke volgens de boeken be ter ontwikkeld schijnt te zijn bij dames." Ze is wel van mening dat je om dit werk goed te kunnen doen iets in je moet hebben om te willen "scoren". Het willen winnen is iets wat je in het bloed moet zitten en niet is aan te leren. Ook gelooft ze dat een zekere mate van kreativiteit handig is. "Kunnen schakelen, tij dens de campagne het accent kunnen verleggen, nieuwe invalshoe ken uitdiepen". Over kreativiteit gesproken. Voor Monique is die kreatieve invalshoek tamelijk essentieel. "Ik zou heel goed publiciteit kunnen doen op een heel ander gebied, maar die invalshoek moet aanwezig zijn. Ik zit niet gebakken aan het filmbedrijf; de publiciteit voor bijvoorbeeld een toneelgezelschap zou ook leuk zijn." De PR voor een zeepfabri kant zou haar daarentegen niets lijken. Het aantrekkelijke van film is dat "het een optelsom is van geschreven woord, geluid en beeld". Komt Monique - druk bezet als ze is - nog wel eens toe aan andere liefhebberijen als sport, lezen en schilderen "De laatste tijd is het evenwicht inderdaad een beetje zoek. Maar ach, we hebben nog zo veel jaren voor de boeg..." Voor zover ik haar heb leren kennen in die paar uur dat het gesprek duurde, vraag ik me af of het echt zover komt. De ondernemingslust straalt van haar af! Drs.Annita Dekker De verfilming van Nederlandstalige literatuur is dit jaar het motto van de Boekenweek 1989. Het traditionele Boekenbal, de opening van de Boekenweek, zal dit jaar daarom in het Tuschinski Theater gehouden worden. Vele Nederlandse speelfilms kregen in deze prachtige bios coop hun premièrevoorstelling. Tegelijkertijd zal in deze week van 9 t/m 15 maart in ongeveer 28 steden in samenwerking met de boekhandels een festivalweek wor den georganiseerd met als thema de verfilming van Nederlandse en buitenlandse literatuur. De programmering wordt verzorgd door het Molenstraattheater in Wageningen. Met de succesvolle filmzomer- programma's van de afgelopen jaren heeft dit theater inmiddels haar sporen verdiend. Het idee voor deze festivalweek is voortgekomen uit de Publiciteits- groep van filmverhuurders en bioscoopexploitanten, de zoge naamde "13 november-club". Het plan om per stad drie Nederlandse en drie buitenlandse films (Frans, Engels en Duits) te programmeren is enthousiast overgenomen door filmverhuurders en bioscoopex ploitanten. Een speciale festivalkrant zal vanaf half februari in de festivalsteden verspreid worden. Via diverse kanalen zullen scholen uit het voortge zet onderwijs op deze festivalweek gewezen worden. De lokale boek handels kunnen samen met de exploitant meewerken aan de publici teit. De bioscoopexploitanten willen via een gereduceerde toegangsprijs het festival aantrekkelijk maken. Voor scholen is een groepskorting mogelijk in overleg met de plaatselijke bioscoopexploitant. Op vele scholen worden in de maanden maart/april literatuurlijsten behandeld. Voor docenten in het taalonderwijs kan het festival "Film en Literatuur" aanleiding zijn om bijzondere aandacht aan dit onder werp te besteden. Het gezamelijke filmbedrijf toont met dit festival aan dat film een toegevoegde waarde aan literatuur kan geven. G.Kuipers BURNING SECRET met Faye Dunaway en Klaus Maria Brandauer. 17

Historie Film- en Bioscoopbranche

Film | 1989 | | pagina 17