THE STATE OF THE ART OF DIGITAL OPTICAL SOUND FOR MOTION PICTURE FILM Wij staan er niet altijd bij stil, dat film als beelddrager ruim 60 jaar ook als geluidsdrager fungeert. Gedurende die 60 jaar is de kwaliteit van optisch geluid op film regelmatig verbeterd, zowel aan de zijde van de optekening als wel wat de reproduktie van het geluid in de theaters betreft. Men heeft altijd getracht binnen de technische mogelijkheden het geluid van film te optimaliseren. Door de komst van hoog kwalitatief ge luidsinstallaties voor gebruik in de huiskamer werden ook de eisen van de bioscoopbezoekers hoger wat het geluid betre ft'van de films welke vertoond worden in de theaters. Door de filmindustrie is er altijd veel onderzoek gepleegd en veel geld geïnvesteerd om aan de wensen van het publiek te kunnen voldoen. Doorbraak van het dolby systeem Begin zeventiger jaren is men begonnen om meerdere geluidskana len op te tekenen op film. Daarbij ontmoette men veel problemen wat de signaal/ ruisverhouding betreft. De grote doorbraak voor het opte kenen van meerdere geluidskanalen op dezelfde geluidsspoor breedte kwam met de komst van het Dolby SVA ruisonderdrukking systeem. Door de inspanning van de Dolby Laboratories is de kwali teit van het optisch geluid op film met sprongen vooruit gegaan. Filmlaboratoria en theaters over de gehele wereld hebben grote in vesteringen in apparatuur moeten doen om van deze technologische vooruitgang te kunnen profiteren om zodoende tegemoet te komen aan de wensen van het publiek. Denk hierbij speciaal aan de muziek films uit de zeventiger jaren zoals 'Grease'. Welke mogelijkheden voor verdere verbetering? Een aantal jaren geleden vatte Eastman Kodak de gedachte op, om de mogelijkheden tot het verder verbeteren van de geluidskwaliteit voor speelfilms te onderzoeken. De reden hiervoor was de invoering van digitale geluidsrecording in de professionele sector en de intro ductie van de optische compact discs met digitaal geluid voor huis- kamergebruik. Gelijktijdig werd Eastman Kodak benaderd door Doug Trumbell van Showscan voor assistentie in de ontwikkeling voor hoog kwalitatief optisch geluid voor 70 mm film met een beeldfre quentie van 60 beelden per seconden. Voor ons was er een aantal op ties: 1. analoog geluidsspoor met meer geavanceerde signaalproces- sing; 2. digitaal geluidsspoor op een separate drager zoals magneetfilm of optische disc; 3. digitaal geluidsspoor aangebracht op film te zamen met het beeld. Er werd gestart met het afwegen van de voor- en nadelen van de ver schillende technische mogelijkheden. Het analoge geluidsspoor met meer geavanceerde signaalprocessing zou met de toen geldende technieken niet leiden tot het resultaat wat voor ogen stond. Dolby labs had toen nog niet het huidige SR ruisonderdukkingsys- teem gelanceerd, wat nu sinds een aantal maanden op de markt is. Daarnaast bleven de negatieve eigenschappen van anoloog geluid zoals flutter bestaan. Terwijl bij digitaal geluid deze nadelige eigen schap geëlimineerd zou kunnen worden. Daarnaast zou soundtrack application in de filmlaboratoria blijven bestaan. Iets, dat zou moe ten vervallen, om zodoende de efficiency in de filmlabs te verhogen. Eastman Kodak is dan ook wel gelukkig met het nieuwe SR systeem van Dolby wat op dit moment een verbetering geeft van het analoog geluid voor films, totdat er een definitief digitaal geluidssysteem is ontworpen. De tweede mogelijkheid die onderzocht is, is de toepassing van een separate digitale geluidsdrager zoals magneet film of compact disc, welke elektronisch gekoppeld wordt aan de film. Bij navraag bij ex ploitanten en distributeuren bleek men voor zo'n systeem niet erg enthousiast, omdat men problemen voorzag in distributie en hoge investering in apparatuur in de theaters. Op dit moment wordt dit systeem voor speciale doeleinden toegepast. Dus bleef er over te onderzoeken de mogelijkheid van digitaal op tisch geluid aangebracht direct op de film. Ook hierbij bleken een aantal mogelijkheden: 1het inbranden van het geluidsspoor langs de zijde van de film, zo als gebruikelijk voor CD's; 2. het aanbrengen van een fluoricentielaag over de gehele breedte van de film, zoals voorgesteld door Peter Custer. Doch het gewone en simpele zou zijn het optekenen van een reeks bi naire bits op het gestandaardiseerde geluidsspoor gedeelte van de film. Over het algemeen gaat men van de gedachte uit, dat het onmo gelijk is digitaal geluid rechtstreeks op te tekenen op de huidige mo- tion picture printfilms, omdat de huidige emulsies daartoe onge schikt zouden zijn. Voor Eastman Kodak was dit een uitdaging een zodanig systeem te ontwerpen dat zou kunnen leiden tot die moge lijkheid met gebruikmaking van alle ervaring die er is op dit gebied. Aan welke kenmerken moet dit systeem voldoen? Ten eerste: het kunnen gebruikmaken van normaal kleuren printfilm, zoals het huidige Eastman Color printfilm, type 5384. Dus geen toe passing van speciale emulsies. Ten tweede: het ontwerpen van een reproduktie systeem dat een kleuren geluidsspoor kan aftasten in plaats van het huidige zilver ge luidsspoor, zodat herontwikkeling in de filmlabs kan worden verme den. Tenslotte: dat het digitale geluidsspoor vanaf een geluidsnegatief op dezelfde wijze kan worden geprint als het huidige analoge geluids spoor. Deze 3 kenmerken moeten er voor zorgen dat de kosten van een re- 31

Historie Film- en Bioscoopbranche

Film | 1989 | | pagina 31