pen. Rond 1910 begon men
steeds meer aandacht te beste
den aan de titel en het verhaal
van de film. Bovenin werd de
productiemaatschappij vermeld,
waaronder de titel en een foto
van een filmscène met daaron
der een korte samenvatting van
het verhaal. Onder druk van
bioscoopeigenaren ging men al
snel nog meer aandacht aan de
affiches besteden. Namen van
acteurs en actrices werden voor
taan vermeld. De samenvattin
gen werden vervangen door kor
te, pakkende kreten. Een andere
verbetering waren de aantrekke
lijke afbeeldingen van een scène.
Soms is zo'n affiche uit die tijd
een belangrijke historische
bron. Enige tijd geleden werd in
het filmtijdschrift SKRIEN door
Mariëtta Bijman aandacht be
steed aan het affiche van een
film, die verloren is gegaan, THE
SLEEPER.
Het artikel over THE SLEEPER
was een onderdeel van een reeks
artikelen, waarin aandacht be
steed wordt aan bijzondere affi
ches uit de Filmmuseumcollec
tie. Dit is één van de pogingen
van de archiefmedewerkers om
de prachtige collectie bij een bre
der publiek bekend te maken.
Een andere poging is een rei
zende tentoonstelling voor scho
len en bibliotheken, waarin een
indruk wordt gegeven van de
foto-, tijdschriften- en affiche
collectie van het museum. Daar
naast wordt er ook geprobeerd
om de collectie zo goed mogelijk
aan te vullen en te restaureren.
Het archief begint inmiddels al
zodanige bekendheid te krijgen
dat distributeurs regelmatig een
beroep doen op materiaal van
het archief voor re-issues e.d.
Paul van Yperen
Met dank aan Maaike Hogenkamp.
19
'WK/*