LOS ANGELES FEBRUARY 23 - MARCH 3,1989 CLOSE UP Minimaal drie maal per jaar pakt een ieder die werkzaam is in de film industrie zijn koffers. In februari voor een bezoek aan de American Film Market in Los Angeles, in mei volgt de reis naar het Filmfestival van Cannes en in oktober naar Milaan. De eerste en laatste zijn echte beurzen, niet toegankelijk voor het publiek. Distributeurs en produ centen aller landen verenigden zich om kennis te nemen van hetgeen is geproduceerd en wat nog geproduceerd gaat worden, tijdens de onlangs gehouden American Film Market (23 februari - 3 maart). Hoewel de jongste van de drie - negen jaar geïnitieerd door onafhan kelijke producenten als tegenhanger van de twee Europese gebeurte nissen - is het langzamerhand de belangrijkste filmbeurs geworden. Op zeven etages van het Beverly Hilton Hotel zijn de bedden en nacht kastjes verdwenen om plaats te maken voor buro's, computers en vi deoschermen. Een record aantal van honderd en tien kantoren bie den hun waar aan voor bioscoop, video en televisie aan een kleine tienduizend inkopers. Gerenommeerde produktiebedrijven ontvangen de potentële kopers in rijk gesoigneerde suites; onbekende bedrijven, welke voor het Om van te lekkerbekken: De Grand Cinema in Shanghai trok vorig jaar 10.000 bezoekers per dag. Het 50 jaar oude theater met 1.900 plaatsen kende vorig jaar 2.292 voorstellingen, ruim zes voorstellin gen per dag! CHARLIE SHEEN en broer EMILIO ESTEVEZ, beiden te zien in YOUNG GUNS, werken gezamelijk aan POP 65, te produceren door TRANS WORLD ENTERTAINMENT. ■kit De Duitse bioscopen trokken vorig jaar ca. 114 miljoen bezoekers. Zestig procent van het bezoekersaantal ging naar Amerikaans/En gelse films, dertig procent naar films van eigen bodem. eerst een paar films aanbieden en waarvan men zich kan afvragen of ze volgend jaar wederom present zijn, volstaan met een kleine ka mer, waar nauwelijks enkele stoelen kunnen staan. Terwijl men in het hotel kennis kan nemen van promo reels en trai lers, worden in dertien zalen op de bovenste verdieping van het Be verly Center - een gigantisch winkelcentrum waar het Utrechtse Hoog Catharijne enkele malen inpast - en in een aantal andere bio scopen onafgebroken van 's morgens negen tot 's avonds halfzeven films vertoond. De echte celluloid verslinder kan kiezen uiteen kleine 400 titels; heeft hij daar nog geen genoeg aan dan kan hij op de di verse beeldbuizen van de kantoren vergeten films doordraaien. Het programma staat vast, zodat men snel genoeg kan zien wanneer een film, welke men heeft gemist, alsnog kan worden bekeken. Wie een half uurtje in de hal van het theatercomplrex staat, ziet hoe men van de ene zaal naar de andere schiet. Een man kan zich afvragen of er veel marktgangers zijn, die een film helemaal, dat wil zeggen van het begin tot het einde, uitzitten. Men kan daaraan twijfelen. Helaas, zijn er - ook dit jaar - weer vele produkties bij waarbij men zich vertwijfeld afvraagt waarom ze in hemelsnaam zijn gemaakt, sterker dat men lie den heeft gevonden die deze films hebben willen financieren. Bussen onderhouden de verbindingen tussen de verschillende loka- ties. De eerste dag van de beurs worden er geen films in de biosco pen vertoond om de marktbezoekers de gelegenheid te geven eerst alle handen te drukken die er gedrukt moeten worden, afspraken te maken of - zoals dit jaar - een paar uur te genieten van de stralende zon. Vrijdagavond is de gebruikelijke openingsparty, waarvoor een par- keeretage van het Beverly Center wordt omgebouwd tot feestruimte, met vele bandstands, stalletjes met een grote variatie aan gerechten en talloze drinkpunten. Een geboren profiteur zou de gehele week op kosten van anderen eten en drinken, want het aantal parties dat wordt aangeboden is ontelbaar. Een champagne-ontbijt hier, een lunch daar, een happy hour bij die, gevolgd ddor een kopieus diner bij een derde. De hal van het Beverly Hilton is te vergelijken met het Amsterdams Centraal Station tijdens spitsuur. Honderden lieden die zich een weg zoeken naarde liften, een dubbel aantal dat staat te praten of te wach ten, de meesten voorzien van een badge, want zonder badge komt men nergens. Zelfs de nooduitgangen en brandtrappen worden be waakt door vriendelijke studenten, die er voor waken dat buiten staanders hun nieuwsgierigheid kunnen bevredigen...Daartussen bewegen zich al dan niet spaarzaam geklede dames, die folders uit delen van een nieuw meesterwerk of de dagelijkse edities van Variety en Screen International aanbieden. Deze bladen, stijf van de veel- kleuren advertenties, brengen het laatste - al dan niet gesponsorde - nieuws, de geruchten of nieuwe omzetcijfers van de verkopers en overzichten van die dag te vertonen films. De massa (oud) papier, welke hier wordt verspreid, zou genoeg zijn om een aantal sportver enigingen van een nieuw clubhuis te voorzien. De belangrijkste gebeurtenissen tijdens de AFM waren de verschil lende acquisities van Giancarlo Paretti, zoals New World Entertain ment en de veranderingen binnen de Cannon Group. Tevens werd ge speculeerd of Columbia Pictures al dan niet door de Japanse electro- nica gigant Sony zou worden overgenomen. Nederland is sterk vertegenwoordigd en men kan beter de namen noemen van degenen die het dit jaar hebben laten afweten. Een week van hectische bedrijvigheid waarin records worden gebro ken, waarin 'the most exciting' films worden aangeboden, waar con tracten worden getekend, miljoenen van hand tot hand gaan. Dan breekt het gehele circus weer op om twee en een halve maand haar tenten weer op te slaan aan de Franse Zuidkust voor het Festival Can nes. Vanaf 1991 zal de American Film Market niet meer worden gehouden in het Beverly Hilton in Los Angeles, maar in Santa Monica in een nog nieuw te bouwen Loew-hotel. WJAvR 23 FILM MARKET

Historie Film- en Bioscoopbranche

Film | 1989 | | pagina 23