MEEVALLER Begin 1952 hoorden we van een bevriend expediteur dat er een zicht- kopie in Nederland was van een nieuwe Duitse film. Het was een "Heimatfilm", die in Duitsland veel sukses had. Het was niet moeilijk vast te stellen dat het om de film "Grün ist die Heide" moest gaan. Deze film stond namelijk al een paar maanden aan de top van de be zoekers- en de ontvangstenlijsten. Tot op dat moment had nog geen enkele verhuurder het aangedurfd een "Heimatfilm" in Nederland uit te brengen, maar het succes in Duitsland maakte ons toch nieuws gierig. Het bleek een typisch Duitse film, mooi van fotografie en kleur, met ook in Nederland bekende liedjes, kortom een aardige film! De film was geproduceerd door Berolina-film, na CCC-Film van Arthur Brau- ner de grootste producent in Duitsland. Wij verwachtten een hoge vraagprijs, maar dat viel erg mee. Na telefonische onderhandelingen bereikten we overeenstemming op basis van 50%-50% met een garantie op hun aandeel van f 2.500,- en een optie op alle nog be schikbare films. We waren best een beetje trots dat we dat kontrakt met Berolina-Film hadden kunnen afsluiten, en vooral de optie kon heel belangrijk worden. De kontrakten werden getekend, één kopie met trailers en reklame- materiaal besteld. Er zullen nu wat hoofden ongelovig schudden. Eén kopie? Ja, inderdaad! De meeste films werden in die tijd met één kopie uitgebracht en wanneer de resultaten goed waren, werden er naar behoefte kopieën bijbesteld. De heer Lievenboom van Palace Enschede bood ons aan "Grün ist die Heide" in de grote vakantie in te zetten. En hoewel we eigenlijk met de verhuur in de hoofdsteden hadden willen beginnen, maar onze twijfels hadden gezien het karakter van de film, accepteerden wij zijn aanbod. Bovendien waren de inkomsten erg welkom. Het werd een grandioos sukses! Zes weken liep de film en de heer Lievenboom schreef ons:"...dat deze film alle bestaande records van ongeveer 40 jaar heeft gebroken. Het merkwaardige hierbij is, dat de recettes gedurende de eerste 5 weken zo goed als constant gebleven zijn. Een feit dat waarschijnlijk in het gehele Nederlandse filmbedrijf zonder precedent is." We publiceerden deze brief in het blad van Pierre Westerbaan en binnen de kortst mogelijke tijd stond de film in geheel Limburg en alle plaatsen in het Oosten van het land geboekt. In de overige provincies lag het wat moeilijker, maar de film leverde overal een meer dan gemiddelde recette op. Men kan gerust stellen dat met "Grün ist die Heide" de grote sukses- periode van de Duitse amusementsfilm werd ingezet. Voor ons zat er nog een heel belangrijke consequentie aan dit suk ses. Het maakte onze relatie met Berolina-Film onmiddelijk veel ste viger. Met het oog op de optie die wij hadden en de kapers die er op de kust waren, erg belangrijk. In de zomer van 1952 bezochten wij het kantoor van Berolina-Film in Berlijn en maakten kennis met de beide direkteuren Kurt Ulrich en Kurt Schulz. Hieruit ontstond een vriendschappelijke relatie die jaren voortduurde. Via Berolina kregen wij ook de exclusieve vertegenwoordiging voor Nederland van Apollo Film en Algefa Film, producenten van o.a. "Wenn die Abendglocken Laüten" en "Du bist die Rosé vom Wörter- see", beiden een groot sukses. Van Berolina werden daarna alle films, ook de oudere produkties, uitgebracht. Eerlijkheidshalve moet gezegd worden niet allemaal met sukses. Wel behoorlijk goed liep in het eerste roulement "Wenn der weisse Flieder wieder blüht", de eer ste film van Romy Schneider. Toen kwamen de Sissy-films; een re-is- sue-roulement volgde met wekenlange prolongaties in vrijwel alle steden, alleen door de bekendheid die Romy Schneider inmiddels had gekregen. Berolina was daarom voor Melior Films en later voor Centrafilm een belangrijke producent. En dan te bedenken dat die meevaller te danken was aan een toeval lige opmerking van een expediteur over de aanwezigheid van een be paalde zichtkopie in Nederland! MISSER De ouderen onder u zullen zich zeker nog de gebeurtenissen in Hon garije na het einde van de Tweede Wereldoorlog kunnen herinneren. De machtsovername door de communisten en het daartegen verre zen verzet, o.a. van Kardinaal Mindszenty, die dit verzet met een ver oordeling tot levenslange gevangenschap moest bekopen. De ma nier waarop de arrrestatie, de procesvoering en de veroordeling in zijn werk ging, wekte weerzin in de gehele wereld en was dagelijks voorpagina-nieuws in de westerse pers. Begin 1950 werd ons door een filmagent een film aangeboden, waar van we voordien nog niet hadden gehoord. De titel: "Guilty of Trea- son". Onderwerp: voorgeschiedenis, arrestatie, proces en veroorde ling van Kardinaal Mindszenty. Een zichtkopie kon geregeld worden en al was het onderwerp niet direkt commercieel, we meenden toch - gezien de publiciteit rond de gebeurtenissen - erop door te moeten gaan. Wij werkten toen veel samen met het Hirschberg-Concem. We beslo ten de heer Edwin Hirschberg "Guilty of Treason" te laten zien om ook een exploitanten-mening te hebben alvorens tot aankoop over te gaan. Hij was enthousiast en wilde direkt een kontrakt afsluiten. De film zou dan in Den Haag in première gaan in drie theaters tegelijker tijd, wat in die tijd wel meer gebeurde. De film moest nu alleen nog bekeken worden door de Centrale Com missie voor de Filmkeuring. Wij twijfelden er niet aan of "Guilty of Treason" zou toegelaten worden, maar....het zou anders uitpakken! Toen we op de dag van de keuring in de namiddag opbelden, kregen we tot onze stomme verbazing te horen dat de film niet was toegela ten "daar ze kon worden beschouwd als een belediging van een be vriend staatshoofd". Onmiddelijk werd herkeuring aangevraagd, maar dat duurde op z'n minst toch een paar weken. Voor de volgende dag hadden we al een persvoorstelling gepland voor enkele be vriende filmjournalisten. Toen we deze persvoorstelling wilden afbel len, kregen we als eerste reaktie al het verzoek de film toch te draai en, omdat men wel eens wilde zien of de keuringscommissie gelijk had gehad. Wat die persvoorstelling zou ontketenen, had niemand kunnen dromen. De Haagsche Courant kwam diezelfde avond nog met een kort bericht, waarin men zich afvroeg wat de keuringscom missie had bezield de film niet toe te laten. De volgende dagen leek ons kantoor wel het redaktieburo van het ANP! De telefoon stond roodgloeiend: men wilde nadere gegevens en foto's. We hadden doorlopend fotografen, journalisten en alle mogelijke andere perso nen, die om welke reden dan ook in het geval geïnteresseerd waren, over de vloer. Zo'n gratis publiciteit hadden we nog nooit gehad! Een tweede publiciteitsgolf volgde toen verzetsman en lid van de Ka merfractie van de Partij van de Arbeid Frans Goedhart vragen stelde aan de minister van Binnenlandse Zaken - waaronder de filmkeuring resorteerde - over het afkeuren van "Guilty of Treason". Een derde 26 M Ml

Historie Film- en Bioscoopbranche

Film | 1989 | | pagina 25