ADVIESCOMMISSIE MARKETING COMMUNICATIE
publiciteitsgolf volgde toen de film de daarop volgende week werd
herkeurd en toegelaten voor 18 jaar en ouder.
Na al die publiciteit dachten we de hoofdprijs al in handen te hebben!
Daar er uit bepaalde linkse kringen ook wat negatieve reakties waren
gekomen, namen we voor de première die plaats zou vinden in de
Haagse theaters "Hollywood", "Capitol" en "Rembrandt", in samen
werking met de politie, veiligheidsmaatregelen.
Toen de dag van de première was aangebroken, gingen we naar de
Boekhorststraat en nestelden ons in het café recht tegenover het Hol
lywood Theater voor het raam om vooral maar niets te missen van
de verwachte stormloop op de kassa. Maar niets van dat alles! Alle
visioenen van lange rijen bezoekers voor de kassa vielen in duigen.
Ons bleef alleen een kater van jewelste! We liepen naar de overkant
om een kijkje in de zaal te nemen. Van de ongeveer 25 man in de zaal
was meer dan de helft politie in burger. "Capitol" en "Rembrandt" ga
ven hetzelfde beeld. Niet alleen de matinees, maar ook de avondvoor
stellingen waren een fiasco.
Er was geen twijfel meer mogelijk: EEN MISSER!
Frans P.van den Berg
In FILM no.5/1988 is kort melding gemaakt van de aktiviteiten van de
Adviescommissie Marketing Communicatie, die is opgericht om
de vruchtbare besprekingen in NEHEM verband over zaken marke
ting en publiciteit betreffende te continueren en de Nederlandse
Bond van Bioscoop- en Filmondernemingen in staat te stellen een ei
gen publiciteitsbeleid te ontwikkelen en nieuwe initiatieven op dit ter
rein te ontplooien. Uiteindelijk heeft de commissie tot taak het
Bondsbestuur over marketing en publiciteitsaangelegenheden te ad
viseren.
In haar korte bestaan heeft de commissie inmiddels de eerste stap
pen gezet naar een beleidsmatige benadering van de vele onvolko
menheden op dit terrein binnen de bioscoopbranche. Zo is aanslui
tend op het NEHEM structuurverbeteringsproject de afronding van
de Bewustwordingscampagne begeleid, is in het kader van het Euro
pese jaar van de Film en de Televisie een Nationale Bioscoopdag met
succes georganiseerd en, last but not least, heeft de commissie in
een zeer kort tijdsbestek, in samenspraak met het Bondsbestuur,
een nieuwe bioscoopbon op de markt gebracht.
Hoe men bovengenoemde projecten ook moge beoordelen, duidelijk
is dat het bioscoopbedrijf langzaamaan een gezicht aan de consu
ment toont en opnieuw van zich laat spreken. (In dit verband kan ook
nog worden gewezen op de samenwerking tussen het bioscoopbe
drijf en de Stichting Collectieve Propaganda voor het Nederlandse
Boek gedurende de nationale boekenweek van dit jaar.)
De Adviescommissie heeft ondertussen een scala van onderwerpen
die vroeger of later aan de orde zullen komen. Een aantal onderwer
pen komt rechtstreeks voort uit het NEHEM-project, terwijl andere
onderwerpen uit de discussie naar voren zijn gekomen. Onderstaand
zetten we de belangrijkste onderwerpen even op een rij.
- Stimuleren verkoop bioscoopbonnen.
Recent onderzoek onder mensen die met een bioscoopbon bij de
theaters kwamen, heeft aangetoond dat ca. 24% van deze groep
niet naar de bioscoop gegaan zou zijn als zij niet over een bon had
den beschikt. Dit gegeven toont voldoende aan dat de bioscoop
bon leidt tot een omzetverhoging zodat stimulering van de ver
koop voor de bedrijfstak goede perspectieven biedt.
- Marketing voor de bioscoop.
Het behoeft geen betoog dat de ontwikkeling van een marketing
strategie noodzakelijk is om de consument terug te krijgen in de
bioscoop. Diverse rapporten - o.a. het rapport van Bakkenist,
Spits Co./lnterview "De consument gerichte bioscoop" geven
aanzetten hiertoe, doch behoeven verdere vertaling naar de dage
lijkse praktijk toe. Onder dit kopje dient eveneens te worden ver
meld de ontwikkeling van pictogrammen: gestyleerde afbeeldin
gen, waaruit voor het publiek valt af te leiden over welke facilitei
ten een bioscoop beschikt.
- Voorprogramma in de bioscopen. Al geruime tijd leeft de wens
om het voorprogramma een meer samenhangend karakter te ge
ven en tevens de amusementswaarde te vergroten. Hierbij wordt
eveneens gedacht aan de ontwikkeling van een openingsleader en
een pauzetitel.
Naast consument gerichte aktiviteiten heeft de commissie ook kon
takten vanuit de N.B.B, naar de leden toe hoog in het vaandel staan:
- N.B.B, kontaktdagen.
Gestreefd wordt naar een bredere opzet van de maandelijkse kon
taktdagen, waarbij, naast de gebruikelijke vertoning van een twee
tal films, de leden worden geïnformeerd over nieuwe ontwikkelin
gen in de branche.
- Nederlands Genootschap voor de Filmtechniek.
Bij het Bondsbestuur is een voorstel ingediend de relatie tussen
het N.G.F, en technische commissie te formaliseren, zodat op ade
quate wijze een impuls kan worden gegeven tot verdere optimali
sering van de technische outillage van het Nederlandse theater
park.
- Handboek Bedrijfsleiders Bioscopen.
Dit handboek, dat inmiddels aan alle exploitanten is verstrekt,
vormt een belangrijke leidraad voor bedrijfsleiders bij de uitoefe
ning van hun dagelijks werk. De commissie streeft ernaar de in
houd hiervan zo aktueel mogelijk te houden.
Om de leden van de N.B.B, op de hoogte te houden van de voortgang
van de lopende onderwerpen en melding te maken van nieuwe pun
ten zal in het blad FILM regelmatig door de commissie worden ge
rapporteerd. Vanzelfsprekend wordt het op prijs gesteld als vanuit de
leden suggesties voor nieuwe onderwerpen worden aangedragen.
F.J.M.van der Putte
Shirley MacLaine en Navin Chowdhry in "Madame Sousatzka" (M
27