ADVIESCOMMISSIE MARKETING COMMUNICATIE publiciteitsgolf volgde toen de film de daarop volgende week werd herkeurd en toegelaten voor 18 jaar en ouder. Na al die publiciteit dachten we de hoofdprijs al in handen te hebben! Daar er uit bepaalde linkse kringen ook wat negatieve reakties waren gekomen, namen we voor de première die plaats zou vinden in de Haagse theaters "Hollywood", "Capitol" en "Rembrandt", in samen werking met de politie, veiligheidsmaatregelen. Toen de dag van de première was aangebroken, gingen we naar de Boekhorststraat en nestelden ons in het café recht tegenover het Hol lywood Theater voor het raam om vooral maar niets te missen van de verwachte stormloop op de kassa. Maar niets van dat alles! Alle visioenen van lange rijen bezoekers voor de kassa vielen in duigen. Ons bleef alleen een kater van jewelste! We liepen naar de overkant om een kijkje in de zaal te nemen. Van de ongeveer 25 man in de zaal was meer dan de helft politie in burger. "Capitol" en "Rembrandt" ga ven hetzelfde beeld. Niet alleen de matinees, maar ook de avondvoor stellingen waren een fiasco. Er was geen twijfel meer mogelijk: EEN MISSER! Frans P.van den Berg In FILM no.5/1988 is kort melding gemaakt van de aktiviteiten van de Adviescommissie Marketing Communicatie, die is opgericht om de vruchtbare besprekingen in NEHEM verband over zaken marke ting en publiciteit betreffende te continueren en de Nederlandse Bond van Bioscoop- en Filmondernemingen in staat te stellen een ei gen publiciteitsbeleid te ontwikkelen en nieuwe initiatieven op dit ter rein te ontplooien. Uiteindelijk heeft de commissie tot taak het Bondsbestuur over marketing en publiciteitsaangelegenheden te ad viseren. In haar korte bestaan heeft de commissie inmiddels de eerste stap pen gezet naar een beleidsmatige benadering van de vele onvolko menheden op dit terrein binnen de bioscoopbranche. Zo is aanslui tend op het NEHEM structuurverbeteringsproject de afronding van de Bewustwordingscampagne begeleid, is in het kader van het Euro pese jaar van de Film en de Televisie een Nationale Bioscoopdag met succes georganiseerd en, last but not least, heeft de commissie in een zeer kort tijdsbestek, in samenspraak met het Bondsbestuur, een nieuwe bioscoopbon op de markt gebracht. Hoe men bovengenoemde projecten ook moge beoordelen, duidelijk is dat het bioscoopbedrijf langzaamaan een gezicht aan de consu ment toont en opnieuw van zich laat spreken. (In dit verband kan ook nog worden gewezen op de samenwerking tussen het bioscoopbe drijf en de Stichting Collectieve Propaganda voor het Nederlandse Boek gedurende de nationale boekenweek van dit jaar.) De Adviescommissie heeft ondertussen een scala van onderwerpen die vroeger of later aan de orde zullen komen. Een aantal onderwer pen komt rechtstreeks voort uit het NEHEM-project, terwijl andere onderwerpen uit de discussie naar voren zijn gekomen. Onderstaand zetten we de belangrijkste onderwerpen even op een rij. - Stimuleren verkoop bioscoopbonnen. Recent onderzoek onder mensen die met een bioscoopbon bij de theaters kwamen, heeft aangetoond dat ca. 24% van deze groep niet naar de bioscoop gegaan zou zijn als zij niet over een bon had den beschikt. Dit gegeven toont voldoende aan dat de bioscoop bon leidt tot een omzetverhoging zodat stimulering van de ver koop voor de bedrijfstak goede perspectieven biedt. - Marketing voor de bioscoop. Het behoeft geen betoog dat de ontwikkeling van een marketing strategie noodzakelijk is om de consument terug te krijgen in de bioscoop. Diverse rapporten - o.a. het rapport van Bakkenist, Spits Co./lnterview "De consument gerichte bioscoop" geven aanzetten hiertoe, doch behoeven verdere vertaling naar de dage lijkse praktijk toe. Onder dit kopje dient eveneens te worden ver meld de ontwikkeling van pictogrammen: gestyleerde afbeeldin gen, waaruit voor het publiek valt af te leiden over welke facilitei ten een bioscoop beschikt. - Voorprogramma in de bioscopen. Al geruime tijd leeft de wens om het voorprogramma een meer samenhangend karakter te ge ven en tevens de amusementswaarde te vergroten. Hierbij wordt eveneens gedacht aan de ontwikkeling van een openingsleader en een pauzetitel. Naast consument gerichte aktiviteiten heeft de commissie ook kon takten vanuit de N.B.B, naar de leden toe hoog in het vaandel staan: - N.B.B, kontaktdagen. Gestreefd wordt naar een bredere opzet van de maandelijkse kon taktdagen, waarbij, naast de gebruikelijke vertoning van een twee tal films, de leden worden geïnformeerd over nieuwe ontwikkelin gen in de branche. - Nederlands Genootschap voor de Filmtechniek. Bij het Bondsbestuur is een voorstel ingediend de relatie tussen het N.G.F, en technische commissie te formaliseren, zodat op ade quate wijze een impuls kan worden gegeven tot verdere optimali sering van de technische outillage van het Nederlandse theater park. - Handboek Bedrijfsleiders Bioscopen. Dit handboek, dat inmiddels aan alle exploitanten is verstrekt, vormt een belangrijke leidraad voor bedrijfsleiders bij de uitoefe ning van hun dagelijks werk. De commissie streeft ernaar de in houd hiervan zo aktueel mogelijk te houden. Om de leden van de N.B.B, op de hoogte te houden van de voortgang van de lopende onderwerpen en melding te maken van nieuwe pun ten zal in het blad FILM regelmatig door de commissie worden ge rapporteerd. Vanzelfsprekend wordt het op prijs gesteld als vanuit de leden suggesties voor nieuwe onderwerpen worden aangedragen. F.J.M.van der Putte Shirley MacLaine en Navin Chowdhry in "Madame Sousatzka" (M 27

Historie Film- en Bioscoopbranche

Film | 1989 | | pagina 26