VAR NIEUWS AV-CONGRES STEMT TOT OPTIMISME Het ziet er naar uit dat bedrijven het gebruik van audiovisuele me dia bij interne communicatie langzamerhand gaan zien als een geïntegreerd onderdeel van hun totale communicatie-strate gie. Het besef welke rol audiovi suele middelen kunnen vervul len bij training, opleiding, ver koop, bedrijfspresentaties en voorlichting is groeiende. "Ein delijk", verzucht de audiovisuele industrie. Want het wordt tijd! Al jaren knokt deze bedrijfstak te gen de drempel die er binnen be drijfsleven en overheid bestond om de stap naar gebruik en toe passing van AV te zetten. De belangstelling voor het on langs in de RAI gehouden audio visuele congres 'Ben ik in beeld?' gaf echter alle reden tot optimisme voor de toekomst. De deelnemerslijst liet aan kaliber en aantal (ruim 400 bezoekers) niets te wensen over: hier con centreerde zich het neusje van de zalm aan opdrachtgevers, al dan niet reeds gezwicht voor de verleidelijkheden van audiovi suele media. Het congres, dat werd georgani seerd door de Verenigde Audiovi suele Produktiebedrijven (VAP) in samenwerking met het con gresbureau NIVEKON, beoogde deelnemers te informeren over het gebruik en effect van audiovi suele media. Naast een belang rijk sprekersaanbod was er een speciale AV-markt ingericht, be doeld om vraag en aanbod bin nen de audiovisuele industrie met elkaar in kontakt te brengen. MARKT Het programma volgde de ge hele procedure vanaf de op drachtverstrekking tot en met het kant-en-klare av-produkt: film, video of band-dia. Dagvoor zitter Hans Velu, adviseur van de Raad van Bestuur van de NMB Bank, opende de rij sprekers met een inleiding over bron en delta van bedrijfscommunicatie. Opmerkelijk waren de gegevens die Theo van de Biessen (hoofd av-dienst NMB Bank) even later onthulde uit een NIPO-onder zoek dat begin dit jaar door NMB en VAP is gehouden. Het doel van dit onderzoek was inzicht te krijgen in de markt en dan met name in de relatie opdrachtgever - producent op het terrein van bedrijfscommunicatie. Blijkens de onderzoekgegevens maakt slechts 10% van de opdrachtge vers bij opdrachtverlening ge bruik van het VAP-kontrakt en maar liefst 69% laat het hele kontrakt achterwege. Van der Biessen waarschuwt hier voor moeilijkheden die ach teraf kunnen ontstaan op het ge bied van muziek-, media- en au teursrechten wanneer die niet kontraktueel geregeld zijn. De toekomst geeft voor het av-me- dium een behoorlijk grote poten tiële markt te zien. Van de 42,5% Nederlandse bedrijven die nog geen gebruik maakt van AV denkt 28% dit in de komende ja ren wel te gaan doen. 24% weet het nog niet maar staat er posi tief tegenover. BOEIEND Dat niet iedere spreker de gave bezit zijn gehoor alert te houden, Ytzen Brusse, voorzitter van VAP, tijdens het congres 'Ben ik in beeld?' werd ook deze dag soms even duidelijk, zij het dat de inleidin gen stuk voor stuk inhoudelijk boeiend genoeg waren. Verfris send was dan ook de voordracht van Toonder Studio's direkteur Bert Kroon, die met wijdse geba ren en humoristische opmerkin gen antwoord trachtte te geven op de brandende vraag: wat kost een produktie? Hij illustreerde zijn betoog met fragmenten uit drie budgettair ver uit elkaar lig gende av-produkties. Het kwam erop neer dat in alle gevallen de in AV geïnvesteerde middelen zichzelf dubbel en dwars terug verdienden, mits de opdrachtge ver duidelijk aangeeft wat hij er mee wil. Minstens zo boeiend maar dan op een andere manier, was Jan van Lieshout, partner van Sig num Informatieprojecten in zijn verhandeling over de totstandko ming van een video-journaal bij de KLM. Als enige kritische kant tekening gold hier de vraag of het niet voldoende was geweest enkele fragmenten van dit proef- journaal te laten zien. Peter Dekker, van het gelijkna mige audiovisuele bedrijf, had zijn bijdrage bijna geheel ge maakt op het medium video. Aan de hand van korte fragmenten liet hij vele toepassingen zien van interactieve video. Het feit dat ook de videoband plaats zal moeten maken voor moderne chips deed mij denken aan de ja ren 70 bij de opkomst van de vi deo, want toen immers spraken andere profeten over het verdwij nen van de film. Echter, het programma had nog een première in petto: een 35mm film voor Heineken Brou werijen, gemaakt door Gidi van Liempd Filmprodukties. Een ui terst professioneel en mooi ge filmd verhaal over een journalist van de New York Tribune die zo in de ban raakt van een glaasje Hei- neken-bier en het geheim daar achter, dat hij naar Nederland reist om 'meneer Heineken' te ontmoeten. Met een glimlach en een dor stige keel verliet het publiek rond 17.30 uur de zaal om nog even na te praten bij een borrel of... een pilsje. VAP VIEWING GOED BEKEKEN De VAP is het nieuwe jaar goed begonnen. De viewing van ja nuari vond plaats onder grote belangstelling en bood een kwa litatief goed en afwisselend pro gramma. In totaal zijn er zeven audiovisuele produkties ver toond, vervaardigd door VAP- producenten in opdracht van overheid, bedrijfsleven en orga nisaties. Dit keer ging het om twee band/diaprogramma's, twee 35mm films en drie video programma's. "The colour of Holland" De Rijksvoorlichtingsdienst heeft het videoprogramma "The colour of Holland" laten maken door Signum Informatie-projec ten. Een zeven minuten durend, fascinerend stukje Nederland, samengesteld uit in hoofdzaak bestaand materiaal. Het doel van de video is binnen EEG-verband een niet-toeris- tisch beeld van Nederland neer te zetten dat door ambtelijke en publieksgroepen in andere EEG- landen gebruikt kan worden. Over de ontstaansgeschiedenis van het videoprogramma ont hulde scenarioschrijver Jan van Lieshout: "We zijn begonnen met het schrijven van een soort opstel. Later is daar een video programma van gemaakt en pas toen is de begeleidende tekst ge schreven". Aan de hand van Ne derlandse kunstwerken, afge wisseld met al dan niet histori sche fragmenten kreeg de ont staansgeschiedenis van ons land op een ongewone manier vorm. Details van zwart-wit op namen, zoals vlaggen en bloe men, zijn via elektronische vi deotechnieken beeld voor beeld ingekleurd. "Welkom bij Albert Heijn" Signum tekende tijdens de VAP- viewing nog voor een andere vi- deoproduktie "Welkom bij Albert Heijn". Dit programma laat nieuw personeel kennis maken met zijn werkgever en zijn werk omgeving. Net als het door Sig num vervaardigde AH TV-week- journaal vindt vertoning op maandagochtend plaats in de kantines van het filiaal. Het sterke van het programma zit vooral in de voortreffelijke pre sentatie van Simon van der Ben, een' figuur waarmee Albert Heijn-medewerkers zich moeite loos zullen kunnen identificeren. "De stad moet schoon" Tewes AA/ Productions maakte voor de Stichting Amsterdam Schoon een bioscoop-promotie- film van tien minuten "De stad 43

Historie Film- en Bioscoopbranche

Film | 1989 | | pagina 42