VAR NIEUWS
AV-CONGRES
STEMT TOT OPTIMISME
Het ziet er naar uit dat bedrijven
het gebruik van audiovisuele me
dia bij interne communicatie
langzamerhand gaan zien als
een geïntegreerd onderdeel van
hun totale communicatie-strate
gie. Het besef welke rol audiovi
suele middelen kunnen vervul
len bij training, opleiding, ver
koop, bedrijfspresentaties en
voorlichting is groeiende. "Ein
delijk", verzucht de audiovisuele
industrie. Want het wordt tijd! Al
jaren knokt deze bedrijfstak te
gen de drempel die er binnen be
drijfsleven en overheid bestond
om de stap naar gebruik en toe
passing van AV te zetten.
De belangstelling voor het on
langs in de RAI gehouden audio
visuele congres 'Ben ik in
beeld?' gaf echter alle reden tot
optimisme voor de toekomst. De
deelnemerslijst liet aan kaliber
en aantal (ruim 400 bezoekers)
niets te wensen over: hier con
centreerde zich het neusje van
de zalm aan opdrachtgevers, al
dan niet reeds gezwicht voor de
verleidelijkheden van audiovi
suele media.
Het congres, dat werd georgani
seerd door de Verenigde Audiovi
suele Produktiebedrijven (VAP)
in samenwerking met het con
gresbureau NIVEKON, beoogde
deelnemers te informeren over
het gebruik en effect van audiovi
suele media. Naast een belang
rijk sprekersaanbod was er een
speciale AV-markt ingericht, be
doeld om vraag en aanbod bin
nen de audiovisuele industrie
met elkaar in kontakt te brengen.
MARKT
Het programma volgde de ge
hele procedure vanaf de op
drachtverstrekking tot en met
het kant-en-klare av-produkt:
film, video of band-dia. Dagvoor
zitter Hans Velu, adviseur van de
Raad van Bestuur van de NMB
Bank, opende de rij sprekers met
een inleiding over bron en delta
van bedrijfscommunicatie.
Opmerkelijk waren de gegevens
die Theo van de Biessen (hoofd
av-dienst NMB Bank) even later
onthulde uit een NIPO-onder
zoek dat begin dit jaar door NMB
en VAP is gehouden. Het doel
van dit onderzoek was inzicht te
krijgen in de markt en dan met
name in de relatie opdrachtgever
- producent op het terrein van
bedrijfscommunicatie. Blijkens
de onderzoekgegevens maakt
slechts 10% van de opdrachtge
vers bij opdrachtverlening ge
bruik van het VAP-kontrakt en
maar liefst 69% laat het hele
kontrakt achterwege.
Van der Biessen waarschuwt
hier voor moeilijkheden die ach
teraf kunnen ontstaan op het ge
bied van muziek-, media- en au
teursrechten wanneer die niet
kontraktueel geregeld zijn. De
toekomst geeft voor het av-me-
dium een behoorlijk grote poten
tiële markt te zien. Van de 42,5%
Nederlandse bedrijven die nog
geen gebruik maakt van AV
denkt 28% dit in de komende ja
ren wel te gaan doen. 24% weet
het nog niet maar staat er posi
tief tegenover.
BOEIEND
Dat niet iedere spreker de gave
bezit zijn gehoor alert te houden,
Ytzen Brusse, voorzitter van VAP, tijdens het congres 'Ben ik in beeld?'
werd ook deze dag soms even
duidelijk, zij het dat de inleidin
gen stuk voor stuk inhoudelijk
boeiend genoeg waren. Verfris
send was dan ook de voordracht
van Toonder Studio's direkteur
Bert Kroon, die met wijdse geba
ren en humoristische opmerkin
gen antwoord trachtte te geven
op de brandende vraag: wat kost
een produktie? Hij illustreerde
zijn betoog met fragmenten uit
drie budgettair ver uit elkaar lig
gende av-produkties. Het kwam
erop neer dat in alle gevallen de
in AV geïnvesteerde middelen
zichzelf dubbel en dwars terug
verdienden, mits de opdrachtge
ver duidelijk aangeeft wat hij er
mee wil.
Minstens zo boeiend maar dan
op een andere manier, was Jan
van Lieshout, partner van Sig
num Informatieprojecten in zijn
verhandeling over de totstandko
ming van een video-journaal bij
de KLM. Als enige kritische kant
tekening gold hier de vraag of
het niet voldoende was geweest
enkele fragmenten van dit proef-
journaal te laten zien.
Peter Dekker, van het gelijkna
mige audiovisuele bedrijf, had
zijn bijdrage bijna geheel ge
maakt op het medium video. Aan
de hand van korte fragmenten
liet hij vele toepassingen zien
van interactieve video. Het feit
dat ook de videoband plaats zal
moeten maken voor moderne
chips deed mij denken aan de ja
ren 70 bij de opkomst van de vi
deo, want toen immers spraken
andere profeten over het verdwij
nen van de film.
Echter, het programma had nog
een première in petto: een
35mm film voor Heineken Brou
werijen, gemaakt door Gidi van
Liempd Filmprodukties. Een ui
terst professioneel en mooi ge
filmd verhaal over een journalist
van de New York Tribune die zo in
de ban raakt van een glaasje Hei-
neken-bier en het geheim daar
achter, dat hij naar Nederland
reist om 'meneer Heineken' te
ontmoeten.
Met een glimlach en een dor
stige keel verliet het publiek rond
17.30 uur de zaal om nog even na
te praten bij een borrel of... een
pilsje.
VAP VIEWING GOED BEKEKEN
De VAP is het nieuwe jaar goed
begonnen. De viewing van ja
nuari vond plaats onder grote
belangstelling en bood een kwa
litatief goed en afwisselend pro
gramma. In totaal zijn er zeven
audiovisuele produkties ver
toond, vervaardigd door VAP-
producenten in opdracht van
overheid, bedrijfsleven en orga
nisaties. Dit keer ging het om
twee band/diaprogramma's,
twee 35mm films en drie video
programma's.
"The colour of Holland"
De Rijksvoorlichtingsdienst
heeft het videoprogramma "The
colour of Holland" laten maken
door Signum Informatie-projec
ten. Een zeven minuten durend,
fascinerend stukje Nederland,
samengesteld uit in hoofdzaak
bestaand materiaal.
Het doel van de video is binnen
EEG-verband een niet-toeris-
tisch beeld van Nederland neer
te zetten dat door ambtelijke en
publieksgroepen in andere EEG-
landen gebruikt kan worden.
Over de ontstaansgeschiedenis
van het videoprogramma ont
hulde scenarioschrijver Jan van
Lieshout: "We zijn begonnen
met het schrijven van een soort
opstel. Later is daar een video
programma van gemaakt en pas
toen is de begeleidende tekst ge
schreven". Aan de hand van Ne
derlandse kunstwerken, afge
wisseld met al dan niet histori
sche fragmenten kreeg de ont
staansgeschiedenis van ons
land op een ongewone manier
vorm. Details van zwart-wit op
namen, zoals vlaggen en bloe
men, zijn via elektronische vi
deotechnieken beeld voor beeld
ingekleurd.
"Welkom bij Albert Heijn"
Signum tekende tijdens de VAP-
viewing nog voor een andere vi-
deoproduktie "Welkom bij Albert
Heijn". Dit programma laat
nieuw personeel kennis maken
met zijn werkgever en zijn werk
omgeving. Net als het door Sig
num vervaardigde AH TV-week-
journaal vindt vertoning op
maandagochtend plaats in de
kantines van het filiaal. Het
sterke van het programma zit
vooral in de voortreffelijke pre
sentatie van Simon van der Ben,
een' figuur waarmee Albert
Heijn-medewerkers zich moeite
loos zullen kunnen identificeren.
"De stad moet schoon"
Tewes AA/ Productions maakte
voor de Stichting Amsterdam
Schoon een bioscoop-promotie-
film van tien minuten "De stad
43