EEN BELGISCHE CONTACTDAG UNIEKE FILMSTAD KINEPOLIS Van Bondswege blijft het streven de contact(mid)dag niet alleen te laten bestaan uit het vertonen van een of twee films en een borrel na afloop, maar ook via gastsprekers interes sante thema's aan te snijden. Soms met succes, soms meer tot vermaak dan tot lering. Het ligt in de bedoe ling na de zomer deze draad weer op te pakken en de contactdag nog meer als informatiedag te program meren. Op 4 april was niet het Amsterdamse Cinema International de lokatie van het maandelijks samenzijn, maar werd België gekozen. In het Gentse Floraliapaleis bezoch ten meer dan honderd leden een unieke filmstad, Cités Cinés. Dit idee werd geboren bij beleidsmedewer ker van Holland Film Promotion, Fred de Haas, terwijl de Adviesgroep Marketing Communicatie voor stelde de trip uit te breiden met een bezoek aan Kinepolis, een nieuwe multiplex te Brussel. Cités Cinés bleek een expositie waar aan menigeen zijn of haar hart kon ophalen. Nadat men dwars door een projectiescherm de tentoonstel lingsruimte betreden had en de ogen zich hadden aangepast aan het schemerduister, werd men gecon fronteerd met film, film en nog 's film, 150 filmfragmenten, geprojec teerd in decors van Parijs, Rome, New York, Brussel, Berlijn en Tokio. Koptelefoons stelden de bezoekers in de gelegenheid ongestoord deze manifestatie te ondergaan. Na een lunch aangeboden door Ci tés Cinés, werd vervolgens doorge reisd naar Kinepolis. Een complex van 26 zalen, dat nog wordt uitge breid naar 30, en een slordige 7.000 zitplaatsen. De rondleiding begon met een filmvertoning in het IMAX- theater op een scherm van 30 bij 20 meter. 'The ultimate cinematic expe- rience' claimt Kinepolis. Inderdaad een indrukwekkende ervaring. (Wil men zelf deze ervaring ondergaan dan behoeft men binnenkort niet meer naar Brussel te reizen, daar ook in Rotterdam een IMAX-theater haar deuren zal openen.) Na een voorstelling van 40 minuten werd ons een blik gegund in de giganti sche projectiegangen, welke het complex als het ware in tweeën de len. De aan weerszijden liggende za len worden van hier uit bediend. Op weg naar huis vroeg ik me af om zo'n complex ooit in Nederland zou kunnen worden neergezet. De toe komst zal het leren Frank van der Putte \*A VbC' vlnr: Paul Visser (Columbia), Martin Kievits (Vestron) vlnr: Jean Heijl (Warner), Henk Borst (Cloeck Moedigh), en Jan Monden (Nobelaer- Etten) vlnr: Abel Abeln (Astra-Klazienaveen), PWibier (Euro-Emmen), Theo Abeln (Smoky- Stadskanaal) en Frans Nohlmans (Festival-Maastricht) FOTOGRAAF MET FLITS Op 4 april namen wij niet de gebrui kelijke weg naar de hoofdstad, maar reden wij, Willem van Breene (Film centrale Nieuwegein) en ik, in tegen overgestelde richting, naar het Bel gische Gent. "Neem meteen wat foto's, Ronald!", zei mijn baas en redacteur van FILM, Wim van Roosmalen. Om verschillende redenen gingen wij met de auto in plaats van gebruik te maken van de speciale service van de N.S. Dat hebben we geweten: we werden overspoeld door de enige sneeuwstorm van deze winter. Twee-en-half uur later arriveerden wij bij Cités Cinés, een gigantische en imposante expositie over 'ons medium'. Na een welkomswoord van gastheer J.Dubrulle wilde ik wel gemoed aan het werk gaan. "Allez, hé, ge moogt 'ier geen foto's maken, hé!", sprak de eerste de beste suppoost en hij pakte me kor daat bij de arm om me te laten mer ken dat het hem ernst was. Na ruim een uur soebatten kreeg ik bij hoge uitzondering toestemming (in het Vlaams: toelating) en een pasje 'Fotograaf met flits'. Mij restte nog een klein uur om foto's te ne men van "Contactdag-habitué's'. Die waren echter niet eenvoudig te vin den tussen de duizenden bezoekers, die rondwaarden in de 'Twilight Zone'. Gezond verstand bracht raad: Waar vindt men verhuurders en ex ploitanten? Juist, in een dranklokaal! In een film decorstraat waar bodega's en borde len elkaar afwisselden, kwam ik ein delijk toe aan hetgeen ik voor geko men was. De resultaten staan op deze pagina. Een aan mij door de Ci tés Cinés verstrekte "Nota aan de da mes en heren persfotografen" stelt dat ik moet vermelden: 'Foto's opgenomen in CITES CINES, Gent 17/02-21/05/89'. Daaraan vol doe ik dus nu. Het bezoek aan Kinepolis in Brussel hebben we niet meer meegemaakt. Sneeuw en nog eens sneeuw, met daartussendoor borden 'Alle richtin gen' en 'Andere richtingen', maar geen borden 'Brussel'. We hebben meer en harder gelachen dan om een doorsnee Belgen-mop. Ronald van Dokkum 14 v J}oU\am,

Historie Film- en Bioscoopbranche

Film | 1989 | | pagina 14