KAKAFONIE IN BIOSCOOPGELUID FILM MOET KLINKEN ZOALS DE PRODUCENT HEM BEDOELD HEEFT Sinds eniqe tijd wordt de bioscoopexploitant overspoeld door een enorm aanbod op het gebied van geluidsapparatuur. Grotere scherm- luidsprekers zwaardere versterkers, meer surroundluidsprekers, galmpijpen, Dolby SR en noem maar op. Een wirwar waardoor men door de bomen het bos niet meer ziet. Toch is er een aantal objektieve kriteria dat de exploitant kan helpen bij het maken van een verant woorde keuze van apparatuur. Niet volgens zijn persoonlijke smaak, maarzo dat de film klinkt zoals de producent hem bedoeld heeft. Sedert de intrede van het Dolby- systeem is het bioscoopgeluid onderhevig aan veranderingen. Het publiek is thuis het Hifi-ge- luid en tegenwoordig CD-kwali- teit gewend en wil op z'n minst in de bioscoop een kwaliteit die daarmee te vergelijken is. Met Dolby kwamen de stereo-solar- cel, de 50 en 100 Watt luidspre kers en versterkers en het sur- roundsysteem. Tegenwoordig worden systemen verkocht met grote schermluidsprekers, ver sterkers van zo'n 200 of 300 Watt, Dolby SR en subwoofer- systemen. NATUURGETROUW Aan de andere kant staat de film producent die graag wil dat zijn film zowel qua beeld als geluid vertoond wordt zoals hij bedoeld heeft en met de oorspronkelijke kwaliteit: surroundgeluid niet harder of zachter, schermgeluid met precies evenveel hoge en lage tonen als bij de opname. In feite bestaat een goede geluids installatie dus uit apparatuur die het oorspronkelijk geluid zo na tuurgetrouw en met dezelfde kwaliteit weergeeft. Niet minder en vooral niet meer. De keuze van de apparatuur is mede afhankelijk van het type zaal waar de voorstellingen plaatsvinden. Een zaal van 500 plaatsen vraagt meer vermogen om een onvervormde kwaliteit te bereiken dan een zaal van 100 plaatsen. Verder is van belang hoe de struktuur van de ruimte is. Zachte en absorberende wanden reflekteren anders dan geschil derd beton. Deze en nog meer faktoren zijn belangrijk bij de juiste keuze. STANDAARD VOOR FILMGELUID Met name Dolby heeft zich bezig gehouden met het ontwerpen van een standaard waarbij het mogelijk is om het oorspronke lijke filmgeluid te reproduceren. Aan de hand van een testpro gramma is zeer nauwkeurig na te gaan of de installatie aan deze norm voldoet en welke kompo- nenten beter vervangen kunnen worden door andere. Alleen het behalen van deze standaard ga randeert een perfekte weergave. Een installatie volgens de Dolby- norm klinkt in alle gevallen uit stekend. Sinds kort worden bij het ont werpen van een geluidsinstalla tie ook de akoestische eigen schappen van de zaal nadrukke lijk in het plan betrokken. Een in stallatie kan nog zoveel vermo gen hebben, bij een ongunstige akoestiek is het resultaat nave nant. George Lucas ontwierp sa men met JBL een standaard die lijn bracht in zaalakoestiek en koos apparatuur die aan alle denkbare eisen voldoet: het THX-systeem. JBL is een wereld naam op het gebied van luid- spreke rsy sternen, versterkers en aanverwante komponenten ter wijl George Lucas faam geniet op het gebied van geluidspro- dukties bij film. Recent is het THX-systeem toe gepast in het Kinepolis-projekt in Brussel. Akoestiek en appara tuur zijn optimaal op elkaar afge stemd en zorgen voor een na tuurgetrouwe weergave. Maar, THX is kostbaar. Het aanpassen van de akoustiek in een be staande zaal kost al gauw een ton. Akoestische aanpassing is daardoor eigenlijk alleen een ver antwoorde investering bij nieuw bouw. Ook zonder het THX-sys teem is het dus zaak om appara tuur te kiezen die de Dolby-norm kan halen. Daarbij is niet zozeer het merk maar zijn vooral de ei genschappen van de totale ge luidsketen van belang. AKTIEF SYSTEEM Het THX-systeem maakt gebruik van speciale equalisers en een cross-over waarbij de hoge to nen, de middentonen en de lage tonen elk afzonderlijk door een versterker worden gevoed: het zogenaamde aktieve systeem. Deze manier van versterking geeft een perfekte balans tussen hoge en lage tonen, terwijl de vervorming vrijwel nihil is. Vooral voor de wat grotere zalen heeft dit systeem de voorkeur. Voor een optimale installatie is het noodzakelijk om gebruik te maken van een Dolby-processor (eventueel aangevuld met SR), hoogwaardige schermluidspre kers en versterkers volgens het aktief systeem, en een optimaal berekend surround. ledere con cessie zal onherroepelijk afbreuk doen aan de uiteindelijke kwali teitvan het geluid. Bij de produktie van films wordt vaak gebruik gemaakt van JBL- apparatuur. Het is daarom ver standig te kiezen voor materiaal met dezelfde eigenschappen. Uiteindelijk moet het publiek een film voorgeschoteld krijgen die precies zo klinkt als de produ cent hem bedacht! Martin Weijtmans CLOSE UP De naam MAX TAK heeft nog altijd een magische klank. Wie herin nert zich niet met weemoed zijn optreden met orkest als begeleider van stomme films en later als muzikaal entertainer in de pauze, welke toen nog vóór de hoofdfilm werd gehouden. Er bestaat nu weer een filmorkest Max Tak, 12 musici, dat een com pleet filmprogramma (wo. THE KID van CHARLIE CHAPLIN) ver zorgt uit de jaren 1920-1930 met de daarbij behorende authentieke muziek. Voor inlichtingen IMPRESARIAAT FRANS VAN BRONKHORST, tel. 035-217248. ■A-Ar Voor de vierde maal wordt van 7 tot 11 juni THE EUROPEAN LOW BUDGET FILM FORUM te Hamburg georganiseerd. Naast het verto nen van ongeveer 60 Europese films, wordt ruim aandacht besteedt aan de toekomst van de Europese low-budget film. In het bijzonder zal men zich bezighouden met de volgende vraagstukken: Zal de markt voor onafhankelijk geproduceerde films nog moeilijker te penetreren zijn, als naast de veelheid van Amerikaanse speelfilms, ook de Europese co-producties in aantal toenemen? Zullen nationale en regionale overheidsubsidies voor produktie en distributie in strijd zijn met de Europese bepalingen? Kunnen de bioscooprechten in de toekomst nog wel per land worden afgesloten of alleen nog maar voor de E.G.? GIANCARLO PARRETTI heeft nu ook zijn vleugels naar Scandinavië uitgeslagen. NORDISK FILM, een maatschappij met bioscopen, dis tributie en produktie, heeft 50% van een aantal dochters overgedaan aan Paretti. Hetgeen leidt tot een een nieuwe maatschappij Pathé Nordisk. De Westduitse uitgeversgroep BERTELSMAN, na de fusie van Warner en Time, van de eerste naar de tweede plaats opgeschoven op de ranglijst van media-giganten, verwacht op 30 juni a.s. (het einde van het boekjaar) een winst te hebben gerealiseerd van DM 420 (in 1988:362, dus 16% meer). De omzet zal ca. 12,2 miljard be dragen; het personeelbestand is 42.000. Bertelsman heeft nu belang van 40% in RTL-plus, via dochtermaatschappij UFA. Zij wil in de toe komst haar kabeltelevisie-activiteiten aanzienlijk gaan uitbreiden. 35% van de omzet komt uit Duitsland, 32% uit de rest van Europa en 29% uit de VS. 21

Historie Film- en Bioscoopbranche

Film | 1989 | | pagina 21