FILM PROMOTION MEMO HOLLAND FILM PROMOTION in Cannes Zoals de afgelopen jaren gebrui kelijk had H.F.R een eigen stand op de Filmmarkt in Cannes. De stand is erop ingesteld om alle geïnteresseerde buitenlanders zoals Festivaldirecties, Sales- agenten en Distributeurs te infor meren over de nieuwe en nieuw ste in Nederland geproduceerde films. Daarbij dient de stand als ont- moetings-en kontaktplaats voor alle Nederlandse aanwezigen op het Festival. De grote trekkers dit jaar waren "Spoorloos","Loos","Rituelen" en "Mijn VaderWoont in Rio". Er bleek veel belangstelling te be staan voor deze films zowel van de zijde van Festivaldirecties als van de zijde van distributeurs.De film "LOOS" van Theo van Gogh werd op de stand verkocht naar Japan! Er bleek ook veel vraag te zijn naar in produktie zijnde films, waaruit moge blijken dat de Ne derlandse filmproduktie toch steeds meer aandacht trekt in het buitenland. Ten einde hieraan verder te bou wen werd er naar gestreefd om op de gebruikelijke Nederlandse receptie zoveel mogelijk buiten lands geïnteresseerden uitte no digen. De "Hollandse Dag" zoals deze receptie in de plaatselijke volks mond wordt omschreven werd ook dit jaar gehouden in Plage L'Ondine en bleek een succes, enerzijds door het kaliber gasten anderzijds door de grote belang stelling van vooral de TV-media. Op een bepaald moment hadden wij drie TV-ploegen op de party die hun geluk niet opkonden toen achtereenvolgens Sylvia Kristel met echtgenoot Phillippe Blot verscheen gevolgd door Hugo Claus. Deze drie waren goed voor vele foto's en TV-beel- den. Ondanks het feit dat het Festival alom als vrij "mat" werd om schreven, was ertoch voldoende belangstelling voor de voorstel lingen van H.F.P in de bioscoop Star en bleef het op de stand ook redelijk druk. DUTCH FILM GUIDE Ter gelegenheid van Cannes werd er een nieuwe versie van de Dutch Film Guide geproduceerd, waarin alle adressen en gege vens van de Nederlandse filmin dustrie en het bioscoopbedrijf zijn samengebracht. Deze Dutch Film Guide is op schriftelijke aanvraag te verkrij gen bij Holland Film Promotion, Postbus 5048, 1007 AA Amsterdam. (Er zijn ook nog enige programma brochures van de Holland Filmweek in Londen beschikbaar). SCREEN INTERNATIONAL Cannes Het Engelse filmvakblad Screen International verzorgt al sinds jaar en dag een dagelijkse uit gave gedurende het Festival. Dit Festival werd er in de uitgave van 15 mei aandacht besteed aan de BeNeLux met bijdragen over First Floor Features; over Kees Kasander als onafhanke lijke producent die ook veel bui tenlandse aktiviteiten ontwik kelt; over de produktie van "De Avonden" en over onze aktivitei ten in Holland Film Promotion. Tevens werd er aandacht besteed aan de film-situatie in België en Luxemburg. Op het fenomeen van speciale landen-bijlagen van de interna tionale vakbladen komen wij in een volgend nummer van FILM uitvoerig terug. 11

Historie Film- en Bioscoopbranche

Film | 1989 | | pagina 11