HET FOTO-ARCHIEF VAN HET FILMMUSEUM Cineac Damrak Enigszins in de schaduw van het filmarchief beheert het Nederlands Filmmuseum een belangrijke foto-collectie. Daarbij gaat het - net als bij de verzameling affiches (zie het maartnummer van FILM) - om zeer grote aantallen: de schattingen spreken van een kwart miljoen foto's, die de hele filmgeschiedenis belichten. Veel materiaal is afkomstig uit schenkingen, en het gros daarvan be treft filmscènes: opnamen uit films die, al dan niet opzettelijk, even zijn stilgezet om een veelzeggend of sfeerbepalend moment vast te leggen. Die opnames variëren van spannende actieshots tot over zichten van imposante decors. De term stjlj is hier dan ook zeer op zijn plaats: er wordt even stilgestaan bij bepaalde ensceneringen, een bepaald moment wordt vastgehouden. Zo kunnen filmfoto's ook een grote rol spelen bij filmonderzoek, met name in gedetailleerde "shot-to-shot" analyses. Wanneer zeer oude films, zoals die uit de DeSmet-collectie, niet meer te redden zijn, maakt het NFM daar foto's van die vanaf dat moment vaak nog de enige visuele bron vormen. Charles Chaplin in THE GOLDRUSH, 1925 (setfoto) Een kleiner, maar vaak amusant deel van het archief bestaat uit set foto's: foto's die tijdens het draaien van de film (op locatie of in de studio) genomen zijn, en waarop acteurs of actrices in ongedwon gen poses werden betrapt, of waarop we de regisseur zijn aanwijzin gen zien geven (THE GOLD RUSH), of de cameraman aan het werk is. Een nog kleinere groep betreft de foto's die op onderwerp gerang schikt zijn. Dit gedeelte van het archief is, wat toegankelijkheid be treft, nog weinig omvattend: veel foto's moeten nog geïdentificeerd worden. Het bevat opnamen van allerlei belangrijke gebeurtenissen op filmgebied (zoals festivals, congressen, prijsuitreikingen, ont vangsten); en foto's van gebouwen en voorwerpen (zoals bioscopen - "Cineac Damrak"-, filmkluizen, studiocomplexen, filmapparatuur en -curiosa). Na de foto's van filmscènes zijn de meest voorkomende foto's publiciteits stHls van acteurs, actrices en soms ook regisseurs. Grote beroemdheden zijn natuurlijk in talloze poses vereeuwigd. Dit materiaal diende niet alleen publiciteitsdoeleinden, maar was ook verkrijgbaar als prentbriefkaarten of kauwgomplaatjes. Die laatste zijn inmiddels echte collectors items geworden. Uit talrijke privé- schenkingen heeft het NFM echter wel veel prentbriefkaarten ontvan gen, die vaak ooit verstuurd zijn als ansichtkaart (MIA MAY). De meest recente aanwinst van betekenis voor het foto-archief be staat uit de Collectie Van Maarseveen, die het NFM kort geleden met steun van het Prins Bernhard Fonds heeft aangekocht. Van Maarse veen was in de jaren dertig de meest vooraanstaande Nederlandse setfotograaf, en heeft honderden schitterende foto's gemaakt van films als RUBBER, HET MEISJE MET DEN BLAUWEN HOED, en BLEEKE BET. Met deze aankoop is het NFM in het bezit gekomen van een belangrijke en vrij complete verzameling Nederlandse filmfoto's. ONTSLUITING EN CONSERVERING De daadwerkelijke ontsluiting en catalogisering van het foto-archief is het afgelopen jaar goed op gang gekomen. Er bestaan wel oude in gangen op filmtitel en persoon, maar deze zijn onvolledig en dienen in het huidige automatiseringsproces met zorg geverifieerd te worden. Het foto-archief werd een jaar geleden overgebracht van Amsterdam naar Overveen, waar de technische afdeling al gevestigd was, en waar ook de catalogisering van het filmarchief plaatsvindt. Dat bete- 16

Historie Film- en Bioscoopbranche

Film | 1989 | | pagina 15