kende dat de foto's van een zolder in het Vondelparkpaviljoen met moeilijk regelbare bewaaromstandigheden, terechtkwamen in een klimatologisch beter beheersbare ruimte. Belangrijker nog was de aanschaf van twee zogeheten "pater-noster" opbergkasten, die met een gezamenlijke capaciteit van onveer 150.000 foto's het tot nu toe geïnventariseerde gedeelte herbergen. Nog dit jaar wordt het op bergsysteem uitgebreid om de voortschrijdende inventarisatie het hoofd te bieden. Mia May (prentbriefkaart) Voor de meeste foto's is deze verbetering van de bewaaromstandig heden nog op tijd gekomen: het is opvallend hoe weinig foto's als ver loren moeten worden beschouwd. Dat wil echter niet zeggen dat de conditie van het materiaal altijd uitstekend is. De redenen daarvoor zijn legio. Zo werden foto's in de filmwereld veelal beschouwd als wegwerp-reclamemateriaal, en het aantal dat op deze wijze reeds verloren is gegaan, is niet te schatten. Deze - niet helemaal onbegrij pelijke - houding is bovendien mede oorzaak van de middelmatige toestand van een deel van de foto's: ze werden meestal opgeprikt in vitrines, vaak in de volle zon gehangen, en vertonen dan ook veel ga ten en scheuren in de hoeken en aanzienlijke verkleuring. Bovendien heeft het opbergen in vochtige ruimtes bij een aantal fo to's schimmelvorming tot gevolg gehad. Helaas is deze kwaal veel ernstiger dan de bovengenoemden: de essentie van de afbeelding is aangetast, en het is zeer schadelijk voor andere foto's om bij be schimmelde exemplaren in de buurt te verkeren. Deze groep moet dan ook als verloren worden beschouwd, maar is gelukkig vrij klein. Vaak zijn de huidige problemen met de kwaliteit van oude foto's al in het eerste produktie-proces ontstaan. Als reclamemateriaal werden ze in massaproduktie vermenigvuldigd, en het onvoldoende fixeren, en spoelen van dergelijke foto's is vaak de belangrijkste oorzaak van de achteruitgang van de afbeelding. Toch kan met betrekking tot de kwaliteit van de foto's geconcludeerd worden dat conservering nu (nog!) geen al te urgente zaak is. Dat is maar goed ook: het NFM denkt bij conservering uiteraard het eerst aan film, en zoals bekend (zie het mei-nummer van FILM) is het bud get daarvoor al uiterst krap. CATALOGISERING EN GEBRUIK Het uitzoeken van niet eerder geïdentificeerde foto's is voor de mede werkers van het foto-archief een bijzonder tijdrovende bezigheid. In het verleden werd zeer veel materiaal verworven, maar door gebrek aan personeel kon dit slechts mondjesmaat ontsloten worden. Bo vendien kent deze afdeling een traditie van dienstverlening, zowel voor activiteiten van het museum zelf als voor derden, wat nog steeds een groot deel van de beschikbare tijd opslokt. De ontsluiting van de collectie vordert desondanks gestaag: inmid dels zijn ruim 2500 filmtitels volgens de nieuwe werkwijze voorgeca- talogiseerd. Tegelijkertijd is er een start gemaakt met het invoeren van deze titels in de computer. De toegankelijkheid van het archief zal hierdoor op den duur sterk toenemen. De dienstverlening van het foto-archief wordt intern op verschillende manieren gebruikt: voor het illustreren van de eigen maandelijkse programma-krant, voor persvoorstellingen, voor onderzoek en voor bereiding van retrospectieven, en sinds kort ook meer en meer ten behoeve van kleine foto-tentoonstellingen, die in de hal van het Von delparkpaviljoen ingericht worden, of een plaats krijgen binnen de permanente tentoonstelling (zie het februari-nummer van FILM) of een "reizende tentoonstelling". Aanvragen door derden komen uit diverse hoeken. Natuurlijk in de eerste plaats ter begeleiding van filmvoorstellingen en van uiteenlo pende publicatie op filmgebied, maar ook voor andere tentoonstel lingen, waar het medium film een plaats krijgt temidden van een meer omvattend hoofdthema. De recent op initiatief van het Haags filmhuis gedraaide reeks films binnen het thema "Treinen in de film" laat nóg een aardige kant van het foto-archief zien: vaak komen in ou- de(re) films voorwerpen voor met een grote mate (of schijn) van au thenticiteit. Belangstellenden kunnen zo'n voorwerp dan in al zijn glorie, en binnen de oorspronkelijke sfeer en kontekst terugzien. Rob van den Berg Gerard Rutien in RUBBER, 1936 (Collectie van Maarseveen) 17

Historie Film- en Bioscoopbranche

Film | 1989 | | pagina 16