LITERAIR DEBUUT VAN CINEASTE HELKE SANDERS ADVIESCOMMISSIE MARKETING COMMUNICATIE In een van de monumentale ruimten van het Filmmuseum in het Amsterdamse Vondelpark vond onlangs de presentatie plaats van de Nederlandse verta ling van Helke Sander's eerste boek "De drie dames K." Het is min of meer autobiografisch, deels gebaseerd op eigen erva ring, deels op gesprekken met vele mensen uit alle delen van de wereld, van verschillende leeftij den en uit allerlei disciplines. De zeer goede vertaling door An- nette Förster is uitgegeven bij An Dekker in Amsterdam. Het boek is inmiddels ook in het Engels vertaald; een Italiaanse versie is in de maak. Evenals in de films van deze Ber- lijnse cineaste, in Nederland ge distribueerd door Cinemien, staat ook in het boek "De drie da mes K." het thema wereldverbe tering in het algemeen en verbe tering van de positie van de vrouw in het bijzonder centraal. Eén van de boeiende elementen is de afwisselende combinatie van fijnzinnige humoren bittere, filosofische ernst. Het plot in het kort: De drie da mes K. ontmoeten elkaar in de week tussen Kerst en Nieuwjaar in een berghut, waar ze elkaar verhalen vertellen. Ze zien er goed uit, zijn suksesvol in hun beroep, hebben jarenlang ge vochten voor de 'bevrijding' van de vrouw, kortom, ze zijn geë mancipeerd. En wat heeft dat uit eindelijk opgeleverd? Bij twee van hen zijn man en kinderen al lang het huis uit, de derde werd in de steek gelaten toen ze zwan ger was. De conclusie van hun verhalen en gesprekken: "Had jij je zelfbewustzijn zó voorge steld?" HELKE SANDER, geboren in Ber lijn, bezocht het gymnasium in Berlijn en aansluitend de toneel school in Hamburg. Ze vertrok in het begin van de jaren zestig naar Finland, waar ze zich een aantal jaren bezig hield met to neelspelen en regisseren. In 1965 besloot zij te stoppen met theater, én omdat het haar niet de gehoopte en verwachte vol doening gaf én omdat zij zich als vrouwelijke regisseur gediscri mineerd voelde. Helke: Theaterdirekteuren ver baasden zich dat ik wilde regis seren. Er was er één die mij vroeg of ik niet ook op een an dere manier mijn doel kon berei ken, m.a.w. een man kon krij gen". Terug in Berlijn beet zij zich vast in de materie film. In 1966 ging zij studeren aan de "Deutsche Fijm- und Fernsehakademie Ber- lin" en manifesteerde daarna de opgedane kennis in een grote reeks korte en langere films voor televisie en bioscoop, allemaal met een uitgesproken sociaal of maatschappij-kritisch thema. Haar vechtlust werd beloond en ze vond erkenning bij pers, pu bliek en het 'vak' door de produk- tie van een reeks documentaires en speelfilms. Bovendien werd ze docente aan de Kunstakade- mie Hamburg en lid van de "Aka- demiederKünste" in Berlijn. In 1984 werd Helke Sander on derscheiden met de "Milky Way Cinema Award for Reality and Research" voor haar hele oevre. Kortom Helke Sander is uitge groeid tot een filmmaakster van internationaal formaat. En het heeft er alle schijn van dat haar eerste boek "De drie dames K." dezelfde kant op gaat! Een paar titels van films, in dis tributie bij Cinemien: "De sub- jektieve faktor", "De alzijdig ge reduceerde persoonlijkheid", "Een premie voor Irene" en haar meest recente grote speelfilm "Liefde is de bron van alle narig heid". (Niet zo somber, Helke! H.M.) Henry Mildenberg BIOSCOOPBON Op instigatie van de Adviescom missie Marketing Communi catie is een promotiepakket samengesteld om de nieuwe bioscoopbon landelijk onder de aandacht van het publiek te bren gen. Dit pakket bestaande uit posters, stickers, displays, dia's en advertentiemateriaal is aan alle bioscopen toegezonden ten einde de bioscoopexploitanten in de gelegenheid te stellen de bon onder de bioscoopbezoe kers en - eigenlijk nog belangrij ker - onder de niet-bioscoopbe- zoekerste promoten. Dat het juist zaak is met de bio scoopbon te adverteren buiten het huidige bioscooppubliek om moge blijken uit het rapport "Het stimuleren van de verkoop van bioscoopbonnen" (NEHEM: 21 juni 1988). Uit een enquête on der gebruikers van bioscoop bonnen, welke gedurende de maanden maart en april 1988 werd gehouden bij een groot aantal bioscopen verspreid over het hele land, bleek dat ruim 24% van de respondenten zon der bioscoopbon niet naar de bi oscoop zou zijn gegaan. Dit ge geven leert ons dat dus ca. 24% van de omzet die met de bioscoopbonnen wordt ge maakt aanvullend is. Het be hoeft dan ook geen betoog dat juist een stimulering van de ver koop van de bon mogelijkheden biedt tot een verhoging van de totaalomzet, mogelijkheden die tot op heden onvoldoende zijn benut. De Adviescommissie is voorne mens om alles in het werkte stel len dit gat in de marketingpoli- tiek van de bedrijfstak te dichten. Hopelijk is de toezending van het promotiemateriaal niet meer dan een aanzet hiertoe. NATIONALE FILMWEEK Na het sukses van de Nationale Bioscoopdag van vorig jaar gin gen er vele stemmen op die pleit ten voor een herhaling van een dergelijk evenement, hoewel bijna iedereen het er over eens was -zij het om diverse redenen - dat eenzelfde opzet minder wenselijk was. In de Adviescom missie is thans de gedachte ge opperd in de week voorafgaand aan sinterklaasavond een film- week te organiseren, waarbij te gen een gereduceerd tarief (ge dacht wordt aan bijv. f 7,50) een bezoek aan de bioscoop kan wor den gebracht. Juist de week voor 5 december is hiervoor gekozen omdat de koopavonden een sterke negatieve invloed hebben op het bioscoopbezoek en op deze wijze het bezoek een im puls kan worden gegeven onder het motto "De bioscoop speelt voor Sinterklaas". Hoewel de plannen nog in een prematuur stadium zijn - een eer ste blauwdruk dient nog door het Bondsbestuur en de betrok ken afdelingen te worden be sproken - hecht de Adviescom missie veel waarde aan de reali satie hiervan. Immers het bio scoopbedrijf moet haar gezicht laten zien wil zij onder de aan dacht van het publiek blijven. F.J.M, van der Putte 18

Historie Film- en Bioscoopbranche

Film | 1989 | | pagina 17