GEHEEL VERNIEUWDE MEERPAAL OFFICIEEL GEOPEND werk. Daarnaast kunnen we, als personeel onderling, goed met el kaar overweg en dat bepaalt ook voor een groot deel de aantrekkelijk heid van je baan. Er is niemand die voortdurend op je vingers kijkt. Binnen bepaalde regels kun je het werk naar eigen idee invullen. Zo stel je, na overleg, je eigen taakverdeling op voor die avond." Naast voordelen constateert Annemike, desgevraagd, ook nadelen en dingen die, wat haar betreft, verandering behoeven. "Je bent in feite een sluitpost op de begroting," meent Annemiek. "Hier in Scala zitje als cassière in een pruthokkie met een mikrofoon, welke al jaren slecht werkt. Daar erger ik me aan en voor het publiek is het ook heel vervelend." Aan het einde van ons gesprek laat ze het'pruthokkie' nog even zien: "Je moet je voorstellen dat je daar soms zes uur inzit." Andere nadelen zijn, aldus Annemiek, de ouderwetse kassa's en het feit dat reserveringen nog op losse briefjes worden genoteerd, waar door er in drukke tijden altijd wel iets fout loopt. "Dat moet organisa- torisch-technisch toch beter kunnen." Annemiek zegt de dingen meestal recht voor z'n raap. Zo is ze. "Maar," zegt ze,de mensen weten ook dat ik heel realistisch ben. Neem bijv. de hal van Camera. Daar kun je met goed fatsoen eigenlijk geen bezoekers meer ontvangen. En er wordt niets aan gedaan. Als de medewerkers de ruimte op willen knappen moeten ze dat zelf maar doen, is men van mening. Dat doet dus niemand." GÉÉN POLICE ACADEMY 5 jn werk," meent Annemiek,zou ik ook in een schouwburg kun nen doen. Ik ben meer in theater dan in film geïnteresseerd. Het werk op zich heeft namelijk niet veel met film te maken. Je vertelt de bezoekers welke films er draaien en geeft aan wat voor genre het is. Dat is het enige moment dat er een relatie tussen je werk en film is." "Films die hier draaien zie ik meestal wel. Meestal, niet altijd! Som mige films interesseren me gewoon niet en daar ga ik dan niet twee uur heel geconcentreerd naar zitten kijken. Waarom geconcen treerd? Omdat je in een zaal toch heel anders kijkt dan thuis bij de te levisie. Er is geen afleiding, terwijl thuis de telefoon gaat, je onder tussen een kop koffie zet. Het heeft allebei z'n voor en tegen. Een goede film zie ik bij voorkeur in een bioscoop. Een film die wel aardig is, meer amusement, kijk ik net zo lief thuis." "In mijn vrije tijd ga ik regelmatig naar de bioscoop maar dan alleen wanneer ik zo'n film écht wil zien. Ik ben heel kritisch. Police Aca- demy 5, het overdreven kolderwerk en dat hele populaire zie ik niet zo zitten. Ik ga liever naar de betere films. Vroeger waren dat vooral de Franse en Italiaanse films, maar dat lijkt een beetje over te zijn. Ik ben niet zo dol op Amerikaanse films. Iemand als Meryl Streep kan ik niet zien! Vreselijk, dat pruilerige. Jack Nicholson ook niet trou wens." "Welke drie films ik mee zou nemen naar een onbewoond eiland? Nou, in eerste instantie zou ik geen films meenemen. Eerder boeken. Als het toch films moeten zijn dan "Manon des Sources" en "Jean de Florette" met Gérard Depardieu. Een tweeluik waar ik echt van geno ten heb. Andere films zou ik zo gauw niet weten. Ik vergeet de titels altijd." OVERGANGSFASE In haar huidige baan zal Annemiek niet blijven hangen tot haar zestig ste. "Er zit te weinig denkwerk achter om het je hele leven te blijven doen. Verder ben ik een mens met behoefte aan afwisseling. Plannen voor de toekomst heb ik op het moment eigenlijk niet. Ik ben net ge stopt met mijn studie en zit nu zo'n beetje in een overgangsfase. Over het filmbedrijf heb ik nog niet echt nagedacht. Voor mij zijn er, denk ik, niet zo veel mogelijkheden behalve bedrijfsleider worden en dat wil ik niet. In cassières/ouvreuses wordt in feite ook niet geïnves teerd en dat terwijl er in dat vak heel wat academici rondlopen, alle maal intelligente mensen." Hoe dan ook, voorlopig zit Annemiek prima. Straks ziet ze wel verder. Het interieur van de bioscoop Donderdag 18 mei jl. werd in aanwezigheid van een 500-tal genodig den uit de publiciteits-, theater-, evenementen- en congreswereld de officiële opening een feit. De heer W.C. van de Heuvel - president-commissaris van De Meer paal schetste de noodzaak van de verbouwing en constateerde met terechte trots dat De Meerpaal in vernieuwde vorm direct een toplo catie op haar gebied is geworden. Verantwoordelijk voor het ontwerp van de vele aanpassingen is de ar chitect ir. L. Reinalda. Enige punten van vernieuwing zijn: een theaterzaal voor het comfor tabel ontvangen van 600 bezoekers, een intiem restaurant met thea tercafé en bar, en een bioscoop met 120 zitplaatsen uitgerust met een Philips FP30 projector met non-rewind installatie en een com plete Bose geluidsinstallatie. De bioscoop beschikt over een eigen foyer. De gasten toonden na het feestprogramma, dat werd gepresenteerd door Dieuwertje Blok, grote belangstelling voor het totaal ver nieuwde centrum. Heel bijzonder is het intieme karaktervan De Meerpaal. Speciaal bij de finale act van Elkie Deadman kwam dat goed tot uiting. Vanuit alle ruimten op beide verdiepingen konden de honderden gasten dit spektakel volgen. MarjoRoeven De opgang naar het theater en de congreszalen 26

Historie Film- en Bioscoopbranche

Film | 1989 | | pagina 25