sc^ÉlmASPREMIERE MEEVALLER In augustus 1953 waren we in Berlijn om een kontrakt voor het nieuwe Berolina-produkt af te sluiten. Er zat o.a. een nieuwe Heinz Rühmann film bij en een film een jong, onbekend meisje in een be langrijke rol. Het toen 14-jarige meisje was Romy Schneider, dochter van de bekende Magda Schneider en Wolf Albach-Retty. De film was "Wenn der weisse Flieder wieder blüht". De studio-opnamen vonden juist plaats toen wij er waren en zo kon den we er dus een gedeelte van meemaken. Romy bleek een bijzon der lief meisje, dat zich gedwee onderwierp aan de aanwijzingen van regisseur Hans Deppe en moeder Magda Schneider, die ook in de film haar moeder speelde. Duidelijk was wel dat Romy Schneider een natuurtalent was, zo onbevangen speelde ze haar rol; afwachten was alleen hoe het op het doek zou overkomen. Een andere debutant in deze film was de jonge akteur Götz George, zoon van Heinrich George, die vooral bekendheid kreeg door zijn rol in "De Postmeester" uit 1940; zoon Götz is inmiddels door talrijke films en televisie-series bekend geworden. Berolina Film was in 1953 met CCC-Film van Arthur Brauner tot de belangrijkste producent van West-Duitsland geworden. Gevolg daar van: kapers op de kust! Steeds werd geprobeerd één of meer films uit het produkt los te weken, maar dat is bij de eigenaren van Bero lina Film, Kurt Ulrich en Kurt Schulz, nooit gelukt. Dat was vooral te danken aan de vriendschappelijke verhouding die er tussen ons was ontstaan. Begin 1954 waren de kopieën van "Wenn der weisse Flieder wieder blüht" en de Heinz Rühmann film "Brieftrager Muller" binnen. In februari organiseerden wij een tweedaagse trade-show in het Corso Theater in Den Haag. Onder grote belangstelling werden daar een aantal films vertoond, waaronder de Berolina-films. Ze vielen goed in de smaak. Voor de kleine, onafhankelijke verhuurder was het bijna onmogelijk een 'grote' première te krijgen. Bij gelijke kwaliteit werd de film van een groot kantoor genomen, want daar kreeg men ook de grote films van. We vielen dus weer terug op het Hirschberg- concern. Juist in die tijd werd begonnen met de 'wide screen'-projektie en het Rembrandt Theater in Den Haag zou het grote doek inwijden met de première van "Wenn der weisse Flieder wieder blüht". Opmerkelijk is dat in de advertentie de naam Romy Schneider niet eens genoemd werd! Dat veranderde echter binnen twee jaar. In 1955 draaide Ernst Marischka de film "Sissy", die Romy Schneider in één klap wereldbe roemd maakte. "Wenn der weisse Flieder wieder blüht" had intussen zijn eerste rou- lement aardig afgewerkt, echter zonder topresultaten. Toen "Sissy" met zo'n overweldigend sukses werd vertoond, begon het op te val len, dat de theaters welke "Wenn der weisse Flieder wieder blüht" toevallig in een tweede helft in reprise hadden geboekt, in vergelij king met de eerste vertoning, enorme resultaten behaalden. Dat kon alleen maar verklaard worden door de bekendheid die Romy Schnei der inmiddels verworven had. Er werd overlegd of een re-issue van de film mogelijk zou zijn en zo waar, het Cineac-concern boekte de film voor Amsterdam, Den Haag en Rotterdam in de grote vakantie. Dat deze booking meer het gevolg van konkurrentie-overwegingen was dan van normale programme ring, doet aan het enorme sukses dat volgde niets af. De film bracht in hervertoning soms het drie-, vier- en meervoudige op van de eerste vertoning. Dat Romy Schneider in de film nog maar een schoolmeisje was vergeleken bij haar rol in "Sissy" speelde voor het publiek blijkbaar geen enkele rol. Men wilde Romy-Sissy zien! Zo werd van het sukses van een ster dankbaar meegeprofiteerd. Een reuze meevaller dus! feïENBARÊNDEWIDE MISSER Wie zich de Cineac Theaters in Amsterdam, Den Haag en Rotterdam nog herinnert, zal weten dat de grootste suksessen in die theaters de reportages over het Koninklijk Huis en de wedstrijden van het Neder lands voetbal-elftal waren. Voor de reportage over de verloving en het huwelijk van Prinses Juliana en Prins Bemhard in 1936 en 1937 stond het publiek uren lang in de rij. Dat ging de hele dag zo door. Elke voorstelling duurde 50 minuten en de slogan van de Cineac Theaters luidde dan ook: 'In 50 minuten de wereld rond!' Elk uur dus een voorstelling en bij de wisseling werden de kaartjes op nummer gecontroleerd, zodat het niet mogelijk was twee voorstellingen te blijven zitten. Bij normale voorstellingen wilde dat nog wel eens luk ken! Ook de Polygoonreportages van de opening van de Staten-Generaal op de derde dinsdag in september waren altijd een doorslaand suk ses. Opvallend was dat er zich nooit enige moeilijkheid voordeed, ook al stonden er een paar duizend mensen in de rij. Hetzelfde gold voor de wedstrijden van het Nederlands elftal uit de dertiger jaren, de "Wegaan naar Rome"-tijd. Met de komst van de televisie kwamen de grote veranderingen. De Cineac Theaters schakelden over op speelfilms en de belangstelling voor het journaal liep zienderogen terug. Reportages over het Ko ninklijk Huis, Staten-Generaal en voetbalwedstrijden beperkten zich tot enkele minuten. 27 M M

Historie Film- en Bioscoopbranche

Film | 1989 | | pagina 26