FILM INFORMATIE DOCUMENTATIE FID is niet alleen van alle filmperiodieken in Nederland de langstlo- pende, maar mag zich ook de meest onbekende noemen. Dat zijn op merkelijke zaken en beide heeft dat kennelijk met de functie van het blad te maken. Want hoe anders zou het te verklaren zijn dat een tijd schrift bijzo weinig bekendheid nog steeds bestaat? Hebben we hier te maken met een aantal hobbyisten van de lange adem of een uitge ver die een originele manier gevonden heeft om de belasting te ont duiken Zowel het een noch het ander. FID heefteen duidelijke func tie en houdt die al bijna veertig jaar overeind. Er zou veel informatie over het gedocumenteerde verleden van FID te geven zijn, maar interessanter lijkt het om op die functie en de wijze waarop die wordt ingevuld in te gaan. Daaruit blijkt dan hoe breed of smal die gevonden kan worden. FID, WAAR STAAT DAT VOOR? De volledige naam -Film Informatie Documentatie- zegt al iets meer, al kwam de eerdere naam Film Informatie Dienst (tot 1982) nog dich ter bij de functie die het heeft. Elke film die in Nederland in de bioscopen of filmhuizen wordt uitge bracht en langer is dan 60 minuten wordt in FID opgenomen in de vorm van uitvoerige credits, een inhoudsbeschrijving en een waarde ring. Hoewel er heel wat problemen zijn om de beoogde volledigheid te halen, is er eerst over elk van die onderdelen wel het een en ander op te merken. De credits bijvoorbeeld beperken zich tot de meest functionele en meest gebruikte gegevens. De ellenlange lijsten se- cond-unit camera-mensen blijven achterwege maar met regie, pro- duktie-maatschappij, producent, scenario, camera, montage, artdi- rection en muziek komt men een heel eind, terwijl de medespelen- den ook in beperkte mate -maar wel onder rolvermelding-worden ge noemd. Aangevuld met gegevens betreffende de lengte, de distribu teur, de premièredatum, -theater en -plaats alsmede de uitslag van de keuring zijn daarmee de meest relevante feiten wel opgenomen. Voor een film als A Fish Called Wanda' betekende dat het volgende TYPERING: komedie LAND VAN PROP.: Verenigde Staten, 1988 REGIE: Charles Crichton N.F.K.: a.1. PREMIERE: 12 januari 1989 in eenenveertig theaters DISTR.: U.I.P., Amsterdam PROD.MIJ.: MGM DUUR: 108 min. PRODUCENT: Michael Shamberg; Steve Abbott John Cleese (exec.) SCENARIO: John Cleese (naar een verhaal van John Cleese Charles Crichton) CAMERA: Alan Hume (Technicolor) PROD.ONTW.: Roger Murray-Leach ART DIR.: John Wood MONTAGE: John Jympson MUZIEK: John Du Prez ACTEURS: John Cleese (Archie Leach), Jamie Lee Curtis (Wanda), Kevin Kline (Otto), Michael Palin (Ken), Maria Aitken (Wendy), Tom Georgeson (George), Patricia Hayes (Mrs. Coady) e.a. Wanneer men nagaat dat dit informatiesysteem vanaf 1952 bestaat en er jaarlijks ongeveer 300 films zijn uitgebracht omvat het FID ruim 11.000 titels. De vraag wanneer REPULSION werd uitgebracht en wie er daarbij achter de camera stond is dus zo te beantwoorden. Mogen die gegevens nog op andere wijze traceerbaar zijn, bij een korte inhoudsopgave zal men bij het onbekend-zijn met FID in de problemen raken. Het onderstaande voorbeeld zal kort na het zien van de film zeer herkenbaar zijn, maar weet u nog hoe ROCKY lil ver liep of de nauwelijks vertoonde Nederlandse film MARIA Londen. In de flat van Ken, een stotte rende dierenvriend met een groot aqua rium, wordt een plan uitgedacht voor een grote diamantroof. Betrokkenen zijn, naast Ken, het brein George en zijn Amerikaanse vriendin Wanda. Vierde in het spel is de oliedomme, schietgrage Otto, door Wanda geïntroduceerd als haar broer. De overval slaagt en de buit wordt veilig weggeborgen. Daarop geven Wanda en Otto George ano niem aan. Ze denken nu de buit voor zich zelf te hebben, maar George heeft die uit voorzorg razendsnel verplaatst naar een kluis waarvan Ken de sleutel krijgt. Wanda weet de sleutel te veroveren (ze be spiedt Ken wanneer deze hem in zijn aqua rium verstopt) en probeert er op allerlei ma nieren achter te komen waar de diamenten zich bevinden. In de stijle advocaat Archie Leach die George zal verdedigen ziet ze een mogelijke informatiebron. Ze presenteert zich aan hem als een geïnteresseerde rech tenstudente, en wat ze hoopt gebeurt: Leach valt als een blok voor haar. De twee begin nen een verhouding, maar dat levert Wanda slechts de verpletterende jaloezie van Otto op en niet de gehoopte informatie. Ken houdt zich intussen bezig met het uit de weg ruimen van een oude dame, de enige getuige van.de overval. Tot zijn leedwezen zijn het haar drie hondjes die bij de verschil lende pogingen het leven laten, maar ten slotte sterft de vrouw aan een hartaanval. Toch wordt George schuldig bevonden om dat Wanda tijdens de rechtszaak zijn alibi ondermijnt. Dan begint de jacht op de dia manten die gewonnen wordt door Archie en Wanda. Samen vertrekken ze naar Zuid- Amerika om er, volgens de eindtitels, een leprozenkolonie te stichten. De tamelijke uitvoerige 'waardering' van de film is het meest subjec tieve onderdeel van een FID-bespreking. Objectiviteit en beoordeling zijn en blijven tenslotte twee gescheiden zaken. FID streeft ernaar op gefundeerde wijze de films te beoordelen en in hun tijd te plaatsen. Vanuit het besef dat de bespreking een naslag waarde zal behouden en dus nog lange tijd zal meegaan, wordt zo min mogelijk verwezen naar feiten die over enige tijd niet meer be kend zijn. John Cleese, ooit lid van het Monty Python-team en dé man achter de tv- serie 'Fawlty Towers', heeft een groot talent voor ongebreidelde humor waarbinnen ver bale en fysieke wreedheid een voorname rol spelen. In de Monty Python-sketches leven regelmatig satanische machthebbers zich uit op hun ondergeschikten en ook Basil Fawlty denkt dikwijls op hardhandige wijze de orde in zijn hotel te moeten handhaven. Door de absurditeit van die buitenproporti onele agressie weet Cleese op een subtiele manier machtswellust en superieur gedrag aan de kaak te stellen. Cleese oogstte veel roem, maar toch in meer bescheiden kring: de overkant van de oce aan werd nooit gehaald. Dat gebeurde wel met 'A Fish Called Wanda', een enorm kas succes in de Verenigde Staten en niet alleen daar. Dat grote succes was niet alleen te danken aan de perfect georganiseerde publi- 33

Historie Film- en Bioscoopbranche

Film | 1989 | | pagina 32