rW0& The Filmmakers' Film Maker m V" Dit jaar viert de filmindustrie haar 100-jarig jubileum. Wat ooit begon als een leuk nieuwtje is uitgegroeid tot één van de krachtigste vormen van massacommunicatie die ooit is uitgevonden. In maart van dit jaar kreeg Eastman Kodak in Hollywood een Oscar voor 100 jaar dienstverlening aan de speelfilmindustrie. Algemeen directeur Joerg Agin van Kodak's filmdivisie zei in z'n dankwoord dat film de afgelopen 100 jaar voor ontspanning en informatie heeft ge zorgd van miljarden mensen. "Wij zijn trots op de rol die wij daarbij hebben mogen spelen. De erkenning door de leden van de Academy wordt zeer op prijs gesteld". De filmindustrie ging 100 jaar geleden van start nadat Thomas Edi son van George Eastman het soort film had gekregen dat hij nodig had voor zijn experimentele filmcamera en projector. In 1891 opende Edison de beroemde Black Maria studio in Orange, New Jersey waar hij zijn eerste experimentele films produceerde. In datzelfde jaar vroeg hij patent aan op zijn camera en projector. In 1893 toonde Edi son z'n filmprojector voor het eerst aan het grote publiek. Film ver overde Amerika stormenderhand nadat in 1896 in New York het eer ste bioscooptheater open ging. George Eastman (links) en Thomas Edison hadden elkaar veel te vertellen toen ze el kaar eind twintiger jaren ontmoetten. In die tijd was de filmindustrie al tot grote bloei gekomen. De eerste 40 jaar van de filmgeschiedenis worden gekenmerkt door een hechte samenwerking tussen Eastman en Edison. Van al hun vin dingen was het in 1907 overeengekomen 35mm standaard-bios coopformaat misschien wel de belangrijkste. Dat maakte van film een universeel medium, met wereldwijde produktie en projectie mo gelijkheden. Eerst waren alle films nog orthochromatisch, dus alleen gevoelig voor blauw en groen licht. Acteurs en actrices hebben in deze oudste films daardoor schijnbaar zwarte lippen. In 1922 kwam Kodak met panchromatische films, die kleuren 'herkende'. In 1928 stierf de 'stomme' film een zachte dood, nadat de geluidsfilm met doorslaand succes z'n intrede had gedaan. Toen werd besloten film voortaan met een snelheid van 24 beelden per seconde te projecteren in plaats van de tot dan toe gebruikelijke 16 beelden. Daarna volgden de innovaties elkaar in snel tempo op. Technicolor kleuren en stereo geluid trok het publiek massaal de bioscopen in. Na de Tweede Wereldoorlog kreeg de bioscoopfilm te lijden van het succes van de televisie. Het aantal filmprodukties liep sterk terug, ,;-L*% wËÈM EDISON KINETOSCGPE 171 Op 14 april 1894 kwam op Broadway in New York City de Edison Kinetoscope in actie. waarop Hollywood terug sloeg door films attractieverte maken. Toen Kodak in 1950 kleurennegatieffilm ging maken, werd het plotseling een stuk eenvoudiger en goedkoper om bioscoopfilms in kleur te produceren. Televisie was toen nog volledig zwart/wit. Daarna kwa men driedimensionele films, wide-screen schermen, Dolby geluid, en niet te vergeten de spectaculaire speciale effecten. In veel landen stijgt momenteel het bioscoopbezoek weer en worden nieuwe bio scooptheaters gebouwd. De toekomst van film lijkt mede door digitaal stereo geluid en 'rond om' projectie veelbelovende mogelijkheden te bieden. Kodak heeft door de jaren heen al zes keer eerder een Oscar gewon nen voor technische doorbraken en is van plan zich in de voorhoede van de filmindustrie te blijven bewegen. Agin noemde de recente Os car een kroon op het werk van de honderden mensen die zich de laat ste eeuw bij Kodak hebben bezig gehouden met de ontwikkeling van het bewegende beeld tot en belangrijke vorm van kunst en communi catie. Vele honderden Kodak medewerkers zullen zich ook in de volgende eeuw nog sterk blijven maken voor film. Nog onlangs introduceerde Eastman Kodak een reeks nieuwe 'Exten- ded Range' 16 en 35mm kleurennegatieffilms. De films betekenen een enorme stap vooruit in beeldweergave karakteristiek. Film makers kunnen nu ook onder moeilijke opname-omstandigheden creatieve hoogstandjes bereiken. Kees de Vries Onlangs introduceerde Kodak een splinternieuwe reeks professionele ciné-films: De Eastman EXR films. 36 ifm astman w 'eofc

Historie Film- en Bioscoopbranche

Film | 1989 | | pagina 35