HAGHEFILM Van filmfanaten tot een volwaardig filmlaboratorium GESCHIEDENIS In 1983 ging de vroegere NV HAGHEFILM, sedert het midden van de jaren 70 Color Film Cen ter geheten, failliet. Vijftig perso neelsleden kwamen daardoor op straat te staan. Een aantal daar van ging dat enorm aan het hart en men ging werken aan een her oprichting van het bedrijf dat door de eerste Nederlandse film- pionier Willy Mullens vlak na het begin van de Eerste Wereldoor log werd opgericht. Samen met zijn broer Albert startte Willy Mullens een klein ontwikkellaboratorium, dat voor namelijk als doel had de eigen nieuwsopnamen voor het 1e Ne derlandse filmjournaal af te wer ken en verder opdrachten van derden uit voeren. Willy Mullens was de oprichter van de Neder landse Bioscoopbond, waarvan hij jarenlang de voorzittersha mer in handen had. Na de oorlog werd het accent bij HAGHEFILM verlegd van eigen produkties naar meer techni sche service. Dit omdat men de eigen klanten niet wilde becon curreren. In de jaren vijftig be gon HAGHEFILM toch weer met een eigen Nederlands journaal "Spiegel van Nederland". Het be drijf had naam gekregen op het gebied van het kopiëren van oud en daardoor kostbaar zwart/wit materiaal, de zogenaamde film- conservering. Het belang van, en de interesse in filmconserve- ring werd in de tijd van Color Film Center naar de achtergrond gedrongen ten gunste van de z.g. moderne filmverwerking. Toch was het juist de conserve ring die een aantal filmfanaten ertoe bracht, na het faillissement van Color Film Center, HAGHE FILM nieuw leven in te blazen. NIEUWE START In april 1984 werd HAGHEFILM BV opgericht, met als lokatie de Treubstraat in Rijswijk. In het daar gevestigde Haags Onderne mers Centrum werd een ruimte van ongeveer 350 m gehuurd. Op dat moment steunde het be drijf, waarin de vijf oprichters, Max Berg, Wim Kerkhof, Johan Prijs, Livio Ricci en Juan Vrijs, ook de enige werknemers wa ren, op twee peilersde conser vering van zwart/wit films en het vervaardigen van omkeerverklei- ningen vanaf 35mm films. CONSERVERING Vooral de keuze voor die conser vering bleek helemaal juist. De meeste laboratoria zijn, of wa ren, eigenlijk niet geïnteres seerd in filmconservering. Nu blijkt dat er een goede markt is voor filmconservering, tonen an dere laboratoria een hernieuwde balangstelling voor dit gebied. De in de meeste laboratoria gangbare continuprinters, al of niet enigszins aangepast, kun nen niet meer dan het minimaal gekrompen materiaal verwer ken, om over problemen als ver springende kaders maar te zwij gen. Filmarchieven hebben haast met de redding van de nitraatfilm en stellen daarbij hoge eisen aan de kwaliteit van de conservering. Deze kwaliteit kan alleen gega randeerd worden door het ge bruik van speciaal daarvoor ont wikkelde printapparatuur met verstelbare transportmechanis men en een verstelbare kaderin stelling. Hoos Blotkamp, directeur van het Nederlands Filmmuseum in een recent artikel in dit blad: Het filmmuseum werkt al sinds jaar en dag met HAGHEFILM, waar men in de loop der tijd het ma chinepark heeft aangepast aan gespecialiseerde werkzaamhe den als het behandelen van ge krompen materiaal. Op het ge bied van kleurconservering heb ben het Filmmuseum en HAGHE FILM in de internationale wereld van de filmarchieven een alge meen erkende vooraanstaande positie veroverd. SNELLE GROEI Natuurlijk is HAGHEFILM ook een 'normaal' laboratorium. Twee jaar na de start volgde naast de uitbreiding van het vloeroppervlak tot 550 m de uit breiding met 16 en 35mm kleur- negatiefpositief. In de afgelopen 3 jaar zijn er naast een respecta bel aantal speelfilms, zoals re centelijk Spoorloos, Mijn Vader Woont In Rio, Loos en Trouble in Paradise vele opdrachtfilms, do cumentaires en commercials af gewerkt. Nu, vijf jaar na de start, is het tijd voor een andere lokatie. Het be drijf is uitgegroeid tot een perso neelsbestand van 21 man/vrouw en past niet meer in het pand in Rijswijk. Deze lokatie is gevon den in Leiderdorp, Rietschans 72 (tel.: 071-899220, fax: 071- 410934). Er werd daar per 1 juli een nieuw gebouw in gebruik genomen van 1400 m verdeeld over twee eta ges. Alle ruimtes zijn ruim opge zet met lichte en, waar mogelijk, glazen wanden. Alle printkamers hebben volledige airconditio ning en koeling. Er is een ruime projectiemogelijkheid en er zijn montagekamers waar, onafhan kelijk van de werktijden van het laboratorium, gemonteerd kan worden. Ook is er in het pand een geluidsstudio gevestigd. HAGHEFILM is in de afgelopen periode uitgegroeid van een clubje van filmfanaten tot een volwaardig filmlaboratorium dat ondermeer: 1) In binnen- en buitenland naam heeft gemaakt als het laboratorium voor filmcon servering; 2) Vanuit die filmconservering zich oriënteert en voorbe reidt op de conservering van andere vormen van audio-vi- suele informatie; 3) Als enig laboratorium in Ne derland 16mm verkleiningen maakt van 35mm films. VERANDERING VAN STRUCTUUR Ook de organisatie van het be drijf heeft in de loop van de tijd een grote verandering onder gaan. De structuur die een vijf- mans bedrijf doet draaien is niet toepasbaar op een snelgroeiend .■-'■::,■ .::-M:;ï:-.::::-;-:-;-':::':-::- Het pand in Leiderdorp in aanbouw 37

Historie Film- en Bioscoopbranche

Film | 1989 | | pagina 36