SECRETARIS FABER OVERLEDEN
Woensdag 10 mei 1989 is onze secretaris Ruud Faber plotseling
overleden. Ruud Faber is slechts vier maanden secretaris van de VAP
geweest. In zijn opvolging is op dit moment nog niet voorzien.
MEDI AVIS IE
Tijdens de audiovisuele vakbeurs MediaVisie wordt speciaal voor
VAP-leden een Producenten Presentatie ingericht.
VAP-producenten kunnen hun audiovisuele produkties, film, video
en band-dia, in deze aparte presentatieruimte aan belangstellenden
tonen. Rond de centrale Producenten Presentatie staan de deelne
mende VAP-producenten in verschillende stands op de vakbeurs. De
te vertonen programma's zullen zoveel mogelijk aansluiten bij de, op
diverse doelgroep gerichte, congressen die tijdens deze beurs wor
den gehouden.
MediaVisie wordt gehouden van 18 tot en met 21 september 1989 in
de RAI in Amsterdam.
TOPPERS OP DE VAP-VIEWING
Alle media waren vertegenwoordigd tijdens de VAP-viewing op 8 juni
|l. in de filmzaal van het NOB: video, 35- en 16mm film en band-dia.
Tussen het aanbod zaten twee absolute toppers, één aan het begin
en één aan het eind.
De vertoning startte met een indrukwekkende 35mm film van produ
cent Henk van Mierlo Kreatieve Kommunikatie in opdracht van
Philips International: 'Pushing the Limits'. Het knappe van deze door
Henk van Mierlo geregisseerde 45 minuten durende produktie zit in
het feit dat elk gedeelte op zichzelf staat, waardoor de kijker bij een
kortstondige afwezigheid niet het gevoel heeft iets gemist te hebben.
Als nadeel geldt dat er geen rode draad doorheen loopt die alle frag
menten tot een geheel samenbindt. Desondanks kan men niet spre
ken van een los-zand verband, integendeel zelfs. De film toont in
fraaie beelden de talloze activiteiten van Philips produktdivisies en
de wereldwijde toepassingen hiervan. Tegen een achtergrond van
verschillende culturen, plaatsen en tijdsbeelden zien we hoe deze
techniek en produkten in ons dagelijks leven verweven zijn. Casting
en styling zijn geheel in de trant van Van Mierlo: mooie mensen in
een sophisticated omgeving waar life-style de boventoon voert.
Werkelijk schitterend zijn de beelden van een orka die majestueus uit
het water opstijgt met op zijn neus een fraaie dame in badpak.
De opnamen zijn gemaakt in 12 landen tot in het hartje van de Ma-
leise jungle. Na het zien van deze film rest de kijker slechts één con
clusie: zonder Philips zou de wereld er heel anders uit zien. En dat
was uiteindelijk ook de bedoeling van de makers: het verhogen van
het corporate image en promotie bij een brede doelgroep. Eerder
werd op Super en Sky Channel een commercial van deze produktie
uitgezonden.
'DSM naar de beurs' is de titel van een videoprogramma van Peter
Dekker Audiovisuals in opdracht van DSM, bedoeld als begeleiding
van de beursintroductie van DSM in binnen- en buitenland. In 8 mi
nuten krijgen potentiële beleggers en financiële pers een indruk van
de activiteiten van een grootschalig chemisch concern, waarbij de
nadruk ligt op de gezonde financiële basis, de internationalisering,
de research en het beleid in de toekomst. Gezien de korte produktie-
tijd van enkele weken is het resultaat respectabel te noemen. Het pro
gramma, geregisseerd door Peter Dekker, laat aan duidelijkheid
niets te wensen over en geeft op aangenaam informatieve wijze een
zeer volledig beeld van DSM.
Vooral in het buitenland waar dit concern tot voor kort geheel onbe
kend was, leverde het programma een bijdrage aan de zeer succes
volle beursintroductie van DSM. De verdere distributie vindt plaats
op beleggersbijeenkomsten in de vorm van duizenden cassettes en
tijdens business-programma's van Europese omroepen.
Arcadia Filmprodukties tekent voor de band-dia presentatie 'Zorgen
voor de kust', gemaakt in opdracht van het Ministerie van Verkeer en
Waterstaat. Vooral het afkalven van onze duinkust en de problemen
bij het verlies aan land staan centraal, evenals het kustverdedigings-
beleid. Eerdere positieve ervaringen met band-dia waren voor de op
drachtgever reden om opnieuw voor dit medium te kiezen. Oor
spronkelijk lag het in de bedoeling het programma slechts eenmaal
aan politici te vertonen als ondersteuning van de nota 'Kustverdedi
ging na 1990' die op 10 mei jl. door het Ministerie van Verkeer en
Waterstaat is uitgebracht. Inmiddels is men van gedachten veran
derd en is het diaprogramma overgebracht op plusminus 200 video
cassettes die worden gedistribueerd naar alle groeperingen die iets
te maken hebben met werken aan de kust (Rijk, Provincies, Water
schappen etc). De vertoning tijdens de VAP-viewing vond plaats op
een groot scherm van 4 projectoren waardoor een indruk van het
zelfde programma op video achterwege bleef. De vorm is bewust
neutraal gehouden en rijkelijk gelardeerd met materiaal uit het ar
chief van Rijkswaterstaat. Het magere budget van f 35.000,-- in aan
merking genomen, is hier in ieder geval sprake van 'waar voor je
geld'. Voor de regie van deze produktie tekende Hans Struik.
Buitenlandse ondernemingen die overwegen zich in Nederland te
vestigen zullen ongetwijfeld overstag gaan bij het zien van de voor dit
doel vervaardigde 16mm film 'The Hague Region' van Bob Kommer
Produkties. Het betreft hier een co-produktie van de Kamer van
Koophandel en de Gemeente Den Haag die met deze film alle facetten
van wonen, leven en werken in de regio Den Haag voor het voetlicht
brengen. Vooral de voordelen van Den Haag als regeringsstad staan
centraal. Zoals het een promotiefilm betaamt, ontbreekt in het ver
haal een kritische noot. Noten van een geheel andere aard worden
echter ontlokt aan de viool van een straatmuzikant die de nieuwsgie
rige kijker over Den Haag vertelt en die tenslotte belandt bij een uit
voering van het Residentie Orkest. Violist en muziek geven de nodige
schwung aan het geheel, zodat buitenlandse ondernemers onbe
wust worden warm gemaakt voor al het aangenaams wat Den Haag
hen te bieden heeft. De doelgroep betreft vooral ondernemers uit
Noord-Amerika en Canada, die via distributie op video en filmverto
ningen tijdens missies naar regionale industrieën met Den Haag ken
nis kunnen maken.
Wat verwachten jongeren van de Europese verkiezingen en welk
beeld hebben ze van de eenwording van Europa? In vijf televisies
potjes 'Europa 1992' van de VARA in samenwerking met Toonder
Studio's wordt de aandacht van jongeren gevestigd op de Europese
verkiezingen van 15 juni 1989. Opdrachtgever is de Stichting Exis,
een Centrum voor internationale jongerenactiviteiten die o.a. jonge
ren wegwijs wil maken bij hun vertrek naar het buitenland. In elk
spotje komt een ander onderwerp aan de orde zoals milieu, taalver
schillen en onderwijs, arbeidsmobiliteit, bescherming van Europese
produkten op de wereldmarkt en emancipatie. Op geestige, overdre
ven wijze wordt de draak gestoken met allerlei negatieve denkbeel
den die Nederlandse jongeren hebben over de mogelijke gevolgen
van de Europese samenwerking. De bedoeling van deze presentatie
is de jongeren aan het denken te zetten en hen het belachelijke van
deze denkbeelden te doen inzien. Zo zouden ze zich kunnen gaan af
vragen hoe de wereld er na 1992 dan wel uit zal zien!
De spotjes duren elk drie minuten en zijn opgenomen op Betacam
SP-materiaal. De regie berust bij Toonder's Pieter-Rim de Kroon.
Tenslotte 'Cadans', de inmiddels alom geprezen en bejubelde jubi-
leumproduktie van de Nederlandse Spoorwegen ter gelegenheid van
het 150-jarig bestaan, gemaakt door Toonder Studio's. Deze 35mm
film won tijdens de onlangs gehouden SAM-manifestatie een eerste
prijs in de categorie Dienstverlening en was bovendien goed voor
een Prix d'Amsterdam. De prijs van Bussum voor het beste camera
werk ging naar Pieter-Rim de Kroon en Peter Smaling voor hun ca
merawerk van 'Cadans'. Als er nog een prijs zou zijn voor de beste
montage was deze ongetwijfeld ook naar 'Candans' gegaan, want het
aandeel van editor Andrez de Jong in deze produktie is zeer wezenlijk
39