SECRETARIS FABER OVERLEDEN Woensdag 10 mei 1989 is onze secretaris Ruud Faber plotseling overleden. Ruud Faber is slechts vier maanden secretaris van de VAP geweest. In zijn opvolging is op dit moment nog niet voorzien. MEDI AVIS IE Tijdens de audiovisuele vakbeurs MediaVisie wordt speciaal voor VAP-leden een Producenten Presentatie ingericht. VAP-producenten kunnen hun audiovisuele produkties, film, video en band-dia, in deze aparte presentatieruimte aan belangstellenden tonen. Rond de centrale Producenten Presentatie staan de deelne mende VAP-producenten in verschillende stands op de vakbeurs. De te vertonen programma's zullen zoveel mogelijk aansluiten bij de, op diverse doelgroep gerichte, congressen die tijdens deze beurs wor den gehouden. MediaVisie wordt gehouden van 18 tot en met 21 september 1989 in de RAI in Amsterdam. TOPPERS OP DE VAP-VIEWING Alle media waren vertegenwoordigd tijdens de VAP-viewing op 8 juni |l. in de filmzaal van het NOB: video, 35- en 16mm film en band-dia. Tussen het aanbod zaten twee absolute toppers, één aan het begin en één aan het eind. De vertoning startte met een indrukwekkende 35mm film van produ cent Henk van Mierlo Kreatieve Kommunikatie in opdracht van Philips International: 'Pushing the Limits'. Het knappe van deze door Henk van Mierlo geregisseerde 45 minuten durende produktie zit in het feit dat elk gedeelte op zichzelf staat, waardoor de kijker bij een kortstondige afwezigheid niet het gevoel heeft iets gemist te hebben. Als nadeel geldt dat er geen rode draad doorheen loopt die alle frag menten tot een geheel samenbindt. Desondanks kan men niet spre ken van een los-zand verband, integendeel zelfs. De film toont in fraaie beelden de talloze activiteiten van Philips produktdivisies en de wereldwijde toepassingen hiervan. Tegen een achtergrond van verschillende culturen, plaatsen en tijdsbeelden zien we hoe deze techniek en produkten in ons dagelijks leven verweven zijn. Casting en styling zijn geheel in de trant van Van Mierlo: mooie mensen in een sophisticated omgeving waar life-style de boventoon voert. Werkelijk schitterend zijn de beelden van een orka die majestueus uit het water opstijgt met op zijn neus een fraaie dame in badpak. De opnamen zijn gemaakt in 12 landen tot in het hartje van de Ma- leise jungle. Na het zien van deze film rest de kijker slechts één con clusie: zonder Philips zou de wereld er heel anders uit zien. En dat was uiteindelijk ook de bedoeling van de makers: het verhogen van het corporate image en promotie bij een brede doelgroep. Eerder werd op Super en Sky Channel een commercial van deze produktie uitgezonden. 'DSM naar de beurs' is de titel van een videoprogramma van Peter Dekker Audiovisuals in opdracht van DSM, bedoeld als begeleiding van de beursintroductie van DSM in binnen- en buitenland. In 8 mi nuten krijgen potentiële beleggers en financiële pers een indruk van de activiteiten van een grootschalig chemisch concern, waarbij de nadruk ligt op de gezonde financiële basis, de internationalisering, de research en het beleid in de toekomst. Gezien de korte produktie- tijd van enkele weken is het resultaat respectabel te noemen. Het pro gramma, geregisseerd door Peter Dekker, laat aan duidelijkheid niets te wensen over en geeft op aangenaam informatieve wijze een zeer volledig beeld van DSM. Vooral in het buitenland waar dit concern tot voor kort geheel onbe kend was, leverde het programma een bijdrage aan de zeer succes volle beursintroductie van DSM. De verdere distributie vindt plaats op beleggersbijeenkomsten in de vorm van duizenden cassettes en tijdens business-programma's van Europese omroepen. Arcadia Filmprodukties tekent voor de band-dia presentatie 'Zorgen voor de kust', gemaakt in opdracht van het Ministerie van Verkeer en Waterstaat. Vooral het afkalven van onze duinkust en de problemen bij het verlies aan land staan centraal, evenals het kustverdedigings- beleid. Eerdere positieve ervaringen met band-dia waren voor de op drachtgever reden om opnieuw voor dit medium te kiezen. Oor spronkelijk lag het in de bedoeling het programma slechts eenmaal aan politici te vertonen als ondersteuning van de nota 'Kustverdedi ging na 1990' die op 10 mei jl. door het Ministerie van Verkeer en Waterstaat is uitgebracht. Inmiddels is men van gedachten veran derd en is het diaprogramma overgebracht op plusminus 200 video cassettes die worden gedistribueerd naar alle groeperingen die iets te maken hebben met werken aan de kust (Rijk, Provincies, Water schappen etc). De vertoning tijdens de VAP-viewing vond plaats op een groot scherm van 4 projectoren waardoor een indruk van het zelfde programma op video achterwege bleef. De vorm is bewust neutraal gehouden en rijkelijk gelardeerd met materiaal uit het ar chief van Rijkswaterstaat. Het magere budget van f 35.000,-- in aan merking genomen, is hier in ieder geval sprake van 'waar voor je geld'. Voor de regie van deze produktie tekende Hans Struik. Buitenlandse ondernemingen die overwegen zich in Nederland te vestigen zullen ongetwijfeld overstag gaan bij het zien van de voor dit doel vervaardigde 16mm film 'The Hague Region' van Bob Kommer Produkties. Het betreft hier een co-produktie van de Kamer van Koophandel en de Gemeente Den Haag die met deze film alle facetten van wonen, leven en werken in de regio Den Haag voor het voetlicht brengen. Vooral de voordelen van Den Haag als regeringsstad staan centraal. Zoals het een promotiefilm betaamt, ontbreekt in het ver haal een kritische noot. Noten van een geheel andere aard worden echter ontlokt aan de viool van een straatmuzikant die de nieuwsgie rige kijker over Den Haag vertelt en die tenslotte belandt bij een uit voering van het Residentie Orkest. Violist en muziek geven de nodige schwung aan het geheel, zodat buitenlandse ondernemers onbe wust worden warm gemaakt voor al het aangenaams wat Den Haag hen te bieden heeft. De doelgroep betreft vooral ondernemers uit Noord-Amerika en Canada, die via distributie op video en filmverto ningen tijdens missies naar regionale industrieën met Den Haag ken nis kunnen maken. Wat verwachten jongeren van de Europese verkiezingen en welk beeld hebben ze van de eenwording van Europa? In vijf televisies potjes 'Europa 1992' van de VARA in samenwerking met Toonder Studio's wordt de aandacht van jongeren gevestigd op de Europese verkiezingen van 15 juni 1989. Opdrachtgever is de Stichting Exis, een Centrum voor internationale jongerenactiviteiten die o.a. jonge ren wegwijs wil maken bij hun vertrek naar het buitenland. In elk spotje komt een ander onderwerp aan de orde zoals milieu, taalver schillen en onderwijs, arbeidsmobiliteit, bescherming van Europese produkten op de wereldmarkt en emancipatie. Op geestige, overdre ven wijze wordt de draak gestoken met allerlei negatieve denkbeel den die Nederlandse jongeren hebben over de mogelijke gevolgen van de Europese samenwerking. De bedoeling van deze presentatie is de jongeren aan het denken te zetten en hen het belachelijke van deze denkbeelden te doen inzien. Zo zouden ze zich kunnen gaan af vragen hoe de wereld er na 1992 dan wel uit zal zien! De spotjes duren elk drie minuten en zijn opgenomen op Betacam SP-materiaal. De regie berust bij Toonder's Pieter-Rim de Kroon. Tenslotte 'Cadans', de inmiddels alom geprezen en bejubelde jubi- leumproduktie van de Nederlandse Spoorwegen ter gelegenheid van het 150-jarig bestaan, gemaakt door Toonder Studio's. Deze 35mm film won tijdens de onlangs gehouden SAM-manifestatie een eerste prijs in de categorie Dienstverlening en was bovendien goed voor een Prix d'Amsterdam. De prijs van Bussum voor het beste camera werk ging naar Pieter-Rim de Kroon en Peter Smaling voor hun ca merawerk van 'Cadans'. Als er nog een prijs zou zijn voor de beste montage was deze ongetwijfeld ook naar 'Candans' gegaan, want het aandeel van editor Andrez de Jong in deze produktie is zeer wezenlijk 39

Historie Film- en Bioscoopbranche

Film | 1989 | | pagina 38