ALLE PRO JEKTIEMERKEN WEIJTMANS VAN LAERE adviseert, ontwerpt en installeert komplete tooscoopinstallaties op maat. Gespecialiseerd in hoogwaardige Dolby(sr) installaties JBL EN THX: DÉ WERELDSTANDAARD DESKUNDIG ADVIES - SNELLE 24 UURS-SERVICE - FP 20/FP 30/BAUER ONDERDELEN UIT VOORRAAD - SCHERPE PRIJZEN - KOMPLETE RIOSCOOPTECHNIEK IN 35 mm en 16 mm PROJEKTIE EN GELUIDSTECHNIEK Europa in de weg staan. Tevens is het duidelijk, dat, ook als men het eens zou zijn over mogelijke oplossingen van de problemen, er vele hindernissen zijn om dit te doen. Dat neemt evenwel niet weg, dat er ook nu, dus zonder de gewenste grootschaligheid en continuïteit, in Europa films worden gemaakt, die wat vakmanschap en m.i. ook wat betreft hun potentie om een groot publiek te bereiken, niet voor goede producten uit de V.S. onderdoen. Hier doet zich echter in vele gevallen het verschijnsel voor, waarvan de signalering het eigenlijke doel van deze beschouwing is. Het is natuurlijk onprettig te moeten constateren, dat, zoals P. van Lierop zegt, zelfs de allerbeste films uit Europa het meestal slecht doen aan de transatlantische kassa's 12), maar wij zijn daaraan sinds het einde van de stomme film gewend geraakt 13). Een schrijnend verschijnsel van de laatste tijd is echter, dat van de films met succes in eigen land er slechts een bijna te verwaarlozen deel goede resulta ten behaalt in andere Europese landen. Dat het hier om een alge meen verschijnsel gaat, blijkt wel uit het filmbeleid van de televisie. Deze wacht i.h.a. liever op de vertoningsmogelijkheid van enige ja ren oude Amerikaanse films dan dat zij nieuwe, bijv. Franse films ver toont die niet voorvertoning in Nederlandse bioscopen zijn geïmpor teerd. Dit is niet altijd zo geweest. In de jaren '50 en '60 speelde de Franse film in Nederland een belangrijke rol, en waren ook niet onbelang rijke delen van de Italiaanse, Engelse en Duitse filmproductie voor ons land van betekenis. Dat dit veranderd is, wordt wel verklaard met de veronderstelling dat de smaak van het publiek is vervlakt, waar door er steeds minder geduld wordt opgebracht voor hetgeen afwijkt en een lager tempo heeft 14). Als dat waar is, zou het toch wel eige naardig zijn. In de afgelopen periode hebben immers de filmhuizen, later onder de naam filmtheaters en gebundeld in de Nederlandse As sociatie van Filmtheaters, drempelverlagend voor de moeilijker toe gankelijke film gewerkt, hetgeen zowel door de overheid als door het filmbedrijf is erkend. Daarnaast kan m.i. niet worden volgehouden, dat in de Europese landen weinig succes hebbende Europese films alle moeilijk of traag zijn. Ik ben er dan ook niet van overtuigd, dat er geen andere oorzaken zijn van het feit, dat uitstekend gemaakte en ook niet moeilijke films, die echter wel duidelijk het stempel van een bepaald land dragen, films zoals bijv. de Engelse 'Stormy Monday' en de Duitse 'Der Bruch', vaak zo weinig resultaten boeken in andere Europese landen. Het lijkt mij dan ook juist, als we ons niet bij die si tuatie neerleggen, doch zouden proberen, middelen te vinden om de belangstelling voor films uit althans enige andere landen weer op te wekken. Ook ben ik van mening, dat de betrokken overheden voor een dergelijk streven geld over zouden moeten hebben. Gezien de verwachting, dat het aantal films uit de V.S. in de afzienbare toe komst niet aanmerkelijk zal toenemen, denk ik, dat het aantal doeken in een land als Nederland eerder zal moeten dalen dan stijgen, als een dergelijk streven geen succes blijkt te hebben. Noten: 1. 2. 4. 5. 6. 7. 8. 9. 10. 11. 12. 13. 14. Berekening op basis van de F.I.A.RF.-gegevens "Europroduction, Panacea or Pudding?" (in "Film TV Production in the Less Wide-spread Languages", Final Seminar Report, N.B.B. okt. 1988), blz. 15-17 A. de Swaan, "Peripheral and Central Positions in European Culture", t.a.p. blz. 11, resp. 10 t.a.p. blz. 17 W.L. Brugsma in de torumdicussie, t.a.p. blz. 39 Von Hartlieb, t.a.p. blz. 15; resp. Pieter van Lierop, "Europese co-producties: de gang naar een mijnenveld" (in "Nieuw Europa", speciaal nummer "De film in Eu ropa", 1988-nr. 3), blz. 123 Final Seminar Report, blz. 30, 36, 38 en 39 W. Verstappen, "De filmindustrie in Europa na 1992" (in "De film in Europa"), t.a.p. blz. 125 Naar voren gebracht op het congres in Venetië (zie "Film" 1988-nr. 6) Final Seminar Report, blz. 32 Op dit probleem is uitvoeriger door mij ingegaan in "Televisie en speelfilm" ("Film" 1988-nr. 6) t.a.p. blz. 120 Door dr. Gerd Albrecht (Deutches Inst. für Filmkunde) is er op gewezen dat de we reldmarkt voor de Europese film is afgebrokkeld met de komst van de geluidsfilm ("Der Europaische Film. Ein historischer Überblick" in Dokumentation Europai- sches Filmtheater-Seminar, H.D.F. 1988), blz. 75 Aldus bijv. Van Lierop, t.a.p. blz. 122 □G Dolby UREI ELECTRONIC PRODUCTS Quaüty Service Commitment PRU NUSSTRAAT 27,5038 MG TILBURG - TEL. 013-685580 - FAX 013-632757 8 ::::::::::::::::::::::xX:ö;:x^^ WEIJTMANS VAN LAERE

Historie Film- en Bioscoopbranche

Film | 1989 | | pagina 8