WINNAARS VAN DE GOUDEN PALMEN VAN HET 42e FILMFESTIVAL VAN CANNES CANNES PRIJSVRAAG GOUDEN PALM "Sex, Lies And Videotape" (Steven Soderbergh, U.S.A.) SPECIALE GROTE JURYPRIJS (gedeeld) "Too Beautiful ForYou" (Bertrand Blier, Frankrijk) en "New Cinema Paradiso" (GiuseppeTornatore, Italië) BESTE REGIE Emir Kusturica voor "Time of the Gypsies" &-& BESTE ACTEUR James Spader in "Sex, Lies And Videotape" (U.S.A.) BESTE ACTRICE Meryl Streep in "A Cry In The Dark" (Australië) "Mystery Train" (Jim Jarmusch) JURYPRIJS "Jesus Of Montreal" (Dennis Arcand, Canada) GOUDEN CAMERA "My 20th Century" (lldiko Enyedi, Hongarije) TECHNIEK PRIJS Shohei Imamura voor "Black Rain" (Japan) Uit te brengen door Cannon Marianne stapt uit een papieren achtergrond (volgens sommigen: filmdoek), haar rechterhand wuift triomfantelijk met een banier, be staande uit een serpetine celluloid. Het affiche is in zwart/ wit, alleen haar ceintuur en singulotte zijn in kleur. Egalité, Fraternité, Liberté, was de strijdkreet waarmee twee honderd jaar geleden de Bastille werd bestormd. Viva la France! Zoals bekend speelt in de schaduw (en schaduw was een schaars ar tikel gezien het schitterende weer) van het Festival de Marché (de filmmarkt) zich af. In de Bunker (het Festivalpaleis) en op de hotelka mers, omgebouwd tot kantoren inclusief secretaresses en kommu- nikatie-apparatuur, ontmoeten vraag en aanbod elkaar. MAGER AANBOD Maar het aanbod was mager, zowel in kwantiteit als in kwaliteit. Daar zijn een aantal redenen voor. De eerste is de tijdsplanning van de drie grote filmbeurzen. Mifed (Milaan) eind oktober, drie maanden later gevolgd door de Los Angeles Filmmarket en weer twee maanden later door het Filmfesti val van Cannes. Drie markten binnen zeven maanden en dan vijf maanden niets. Mede gezien de communicatiemogelijkheden, waardoor films snel ler aan geïnteresseerden aangeboden kunnen worden, wordt het we derom tijd zich te bezinnen of niet één markt dient te verdwijnen c.q. de tijdspanne tussen de markten onderling te vergroten. De tweede reden is het gegeven dat de video-explosie in de meeste belangrijke landen voorbij is. De vraag naar B- en C-films bestaat bijna niet meer. Vele kleine maatschappijen, die dit produkt (nog steeds) aanbieden zijn daardoor gedoemd te verdwijnen. Een andere belangrijke reden. Zoals bekend leeft de internationale filmindustrie op een aantal A-titels per jaar. Het merendeel wordt ge suppleerd door de Amerikaanse majorcompanies, een klein deel is afkomstig uit de vrije markt van onafhankelijke producenten. Daar de majorcompanies de laatste jaren hun eigen in-house produktie heb ben verlaagd, doen zij steeds meer een beroep op deze vrije markt. Onafhankelijke producenten van (op papier) belangrijke films weten zich vaak al verzekerd van een uitbreng in de VS. door Warner Bros, Paramount Pictures, MGM e.a.. De producent tracht aanvankelijk zijn produkt voor de rest van de wereld te verkopen aan onafhanke lijke verhuurkantoren met in het achterhoofd de gedachte dat als dit niet lukt Warner, Paramount of MGM de niet verkochte landen even eens voor hun rekening zullen nemen. Derhalve is hij in staat forse bedragen te vragen. Zowel mondiaal als nationaal gezien betekent dit dat er steeds minder verhuurkantoren - door schade en schande wijs geworden - bereid zijn deze financiële risico's te nemen. Kortom ook de vraagzijde neemt in belangrijkheid af. En als vraag en aanbod afnemen staat ook de levensvatbaarheid van de genoemde filmmarkten op het spel. WJAvR Er zijn veel inzendingen geweest op de Cannes Prijs vraag, georganiseerd door FILM in samenwerking metFILMPLAN. Helaas was geen der inzendingen volledig juist, zodat we geen winnaar kunnen aanwijzen. 9 CANNES 1989 BESTE ARTISTIEKE BIJDRAGE

Historie Film- en Bioscoopbranche

Film | 1989 | | pagina 9