WINNAARS VAN DE GOUDEN PALMEN
VAN HET 42e FILMFESTIVAL VAN CANNES
CANNES PRIJSVRAAG
GOUDEN PALM
"Sex, Lies And Videotape"
(Steven Soderbergh, U.S.A.)
SPECIALE GROTE JURYPRIJS (gedeeld)
"Too Beautiful ForYou" (Bertrand Blier, Frankrijk)
en
"New Cinema Paradiso" (GiuseppeTornatore, Italië)
BESTE REGIE
Emir Kusturica voor "Time of the Gypsies"
&-&
BESTE ACTEUR
James Spader in "Sex, Lies And Videotape" (U.S.A.)
BESTE ACTRICE
Meryl Streep in "A Cry In The Dark" (Australië)
"Mystery Train" (Jim Jarmusch)
JURYPRIJS
"Jesus Of Montreal" (Dennis Arcand, Canada)
GOUDEN CAMERA
"My 20th Century" (lldiko Enyedi, Hongarije)
TECHNIEK PRIJS
Shohei Imamura voor "Black Rain"
(Japan)
Uit te brengen door Cannon
Marianne stapt uit een papieren achtergrond (volgens sommigen:
filmdoek), haar rechterhand wuift triomfantelijk met een banier, be
staande uit een serpetine celluloid. Het affiche is in zwart/ wit, alleen
haar ceintuur en singulotte zijn in kleur. Egalité, Fraternité, Liberté,
was de strijdkreet waarmee twee honderd jaar geleden de Bastille
werd bestormd. Viva la France!
Zoals bekend speelt in de schaduw (en schaduw was een schaars ar
tikel gezien het schitterende weer) van het Festival de Marché (de
filmmarkt) zich af. In de Bunker (het Festivalpaleis) en op de hotelka
mers, omgebouwd tot kantoren inclusief secretaresses en kommu-
nikatie-apparatuur, ontmoeten vraag en aanbod elkaar.
MAGER AANBOD
Maar het aanbod was mager, zowel in kwantiteit als in kwaliteit. Daar
zijn een aantal redenen voor.
De eerste is de tijdsplanning van de drie grote filmbeurzen. Mifed
(Milaan) eind oktober, drie maanden later gevolgd door de Los
Angeles Filmmarket en weer twee maanden later door het Filmfesti
val van Cannes. Drie markten binnen zeven maanden en dan vijf
maanden niets.
Mede gezien de communicatiemogelijkheden, waardoor films snel
ler aan geïnteresseerden aangeboden kunnen worden, wordt het we
derom tijd zich te bezinnen of niet één markt dient te verdwijnen c.q.
de tijdspanne tussen de markten onderling te vergroten.
De tweede reden is het gegeven dat de video-explosie in de meeste
belangrijke landen voorbij is. De vraag naar B- en C-films bestaat
bijna niet meer. Vele kleine maatschappijen, die dit produkt (nog
steeds) aanbieden zijn daardoor gedoemd te verdwijnen.
Een andere belangrijke reden. Zoals bekend leeft de internationale
filmindustrie op een aantal A-titels per jaar. Het merendeel wordt ge
suppleerd door de Amerikaanse majorcompanies, een klein deel is
afkomstig uit de vrije markt van onafhankelijke producenten. Daar de
majorcompanies de laatste jaren hun eigen in-house produktie heb
ben verlaagd, doen zij steeds meer een beroep op deze vrije markt.
Onafhankelijke producenten van (op papier) belangrijke films weten
zich vaak al verzekerd van een uitbreng in de VS. door Warner Bros,
Paramount Pictures, MGM e.a.. De producent tracht aanvankelijk
zijn produkt voor de rest van de wereld te verkopen aan onafhanke
lijke verhuurkantoren met in het achterhoofd de gedachte dat als dit
niet lukt Warner, Paramount of MGM de niet verkochte landen even
eens voor hun rekening zullen nemen. Derhalve is hij in staat forse
bedragen te vragen. Zowel mondiaal als nationaal gezien betekent dit
dat er steeds minder verhuurkantoren - door schade en schande wijs
geworden - bereid zijn deze financiële risico's te nemen. Kortom ook
de vraagzijde neemt in belangrijkheid af.
En als vraag en aanbod afnemen staat ook de levensvatbaarheid van
de genoemde filmmarkten op het spel.
WJAvR
Er zijn veel inzendingen geweest op de Cannes Prijs
vraag, georganiseerd door FILM in samenwerking
metFILMPLAN.
Helaas was geen der inzendingen volledig juist, zodat
we geen winnaar kunnen aanwijzen.
9
CANNES 1989
BESTE ARTISTIEKE BIJDRAGE