Vrouwen in het Vak:
RiaJankie
Rechter- én linkerhand van Credit Lyonnais' Frans J. Afman
--------------------
Als ik arriveer op de plaats van afspraak, Ria's thuishave de Credit
Lyonnais Bank aan de Coolsingel in Rotterdam, zie ik haar al staan -
hoe kan het treffender - met een stapel bankbiljetten in de hand! "Ik
kom eraan, hoor, ik ben even druk, want ik ben net terug" en weg is
ze weer.
Even later vertelt ze zojuist terug te zijn gekeerd van een weekje
vakantie op Tenerife. Vakantie nemen is iets wat ze hoogst zelden
doet, maar nu was ze er echt aan toe met de American Film Market
en het festival van Cannes achter de rug en Cinetex, Mifed en Tokio
in het vooruitzicht.
DE ENTERTAINMENT BUSINESS DIVISION
Ria Jankie (36 jr.) werkte bij de 'international division' van de Slaven-
burg's Bank toen ze - nu zo'n acht jaar geleden - op een party Frans
J. Afman ontmoette. Afman, die toen juist regio-direkteur van de
zelfde bank in Rotterdam was geworden, had reeds in de jaren 70
een reputatie opgebouwd op het gebied van filmfinanciering, met
cliënten als Dino de Laurentiis, Alexander Salkind en Cannon.
De kombinatie van kredietverlening op internationaal niveau, waar ze
inmiddels goed mee bekend was, en de filmbusiness trok Ria sterk
aan en ze hoefde dan ook geen twee keer te denken om van baan te
veranderen. Als assistente van Afman en in dienst van de Credit
Lyonnais Bank, die in 1981 de Slavenburg's Bank overnam, deden ze
filmzaken 'erbij', d.w.z. "We werkten gewoon tot vijf uur en daarna
stortten we ons meestal tot een uur of negen op filmfinanciering".
Door de enorme toename van werk kon op den duur onmogelijk op
dezelfde voet voortgegaan worden. In 1985 kwam dan ook officieel
de Entertainment Business Division tot stand, inmiddels uitgegroeid
tot een team van ca. 30 man met cliënten met klinkende namen als
Carolco, New World Entertainment, Hemdale, Castle Rock, Nelson
Entertainment etc.
Ruim een jaar geleden trok Afman zich terug als manager van de divi
sion - een functie die nu vervuld wordt door Patrick Bastin - maar
bleef aan de Credit Lyonnais Bank verbonden als consultant. Voor
Ria had dit geen wezenlijke veranderingen tot gevolg. Als 'Executive
Assistant' is ze in dienst van de Credit Lyonnais Bank en vormt ze de
verbindingsschakel tussen Afman en de bank.
GEWOON KEIHARD WERKEN
Waar bestaan haar dagelijkse werkzaamheden nu precies uit?
Voor en boven alles stelt Ria het ontlasten van Afman, wat inhoudt
dat ze voor wat betreft telefoontjes, afspraken e.d. als een soort zeef
fungeert, waardoor er automatisch een werkverdeling tot stand
komt. Dat betekent dat óók zij zich bezig houdt met acquisitie en rap
portage aan de Raad van Bestuur. Een groot deel van haar werk be
staat verder uit 'public relations'. Zeker als het om de presentatie op
een filmmarkt gaat, is dit zeer veelomvattend. Voor het festival van
Cannes, vertelt Ria, betekende dat bijvoorbeeld het inrichten van een
kantoor, compleet met telexen, faxen en andere benodigde appara
tuur en 'bemand' door twee secretaressen en een tiental medewer
kers van de Entertainment Business Division, die nauw kontakt met
Rotterdam onderhielden. Verder het plannen en organiseren van
meetings, het organiseren van parties etc. "De aanwezigheid van de
Credit Lyonnais Bank op filmfestivals", aldus Ria, "is in eerste instan
tie gericht op het leggen en onderhouden van de kontakten met pro
ducers en distributeurs en niet zozeer op het afsluiten van deals".
Het klinkt allemaal zo aantrekkelijk: een reisje naar Los Angeles, even
naar Japan op en neer, twee weken Zuid Frankrijk... "Mensen zeggen
wel 'ns, jij hoeft niet op vakantie, je bent al constant op reis. En ik
vind het heerlijk om te doen, hoor, maar ze beseffen niet dat het ge
woon keihard werken is. Vroeg opstaan, naar een 'breakfast mee
ting', soms op één dag gevolgd door nog zo'n 8 meetings. Dan snel,
snel verkleden voor een party. Het hoort er allemaal bij en is uiter
mate belangrijk voor het onderhouden van het kontakt met de cliën
ten".
Vlnr. Frans J. Af man, RiaJankie, Dennis Davidson (Dennis Davidson Associates)
Het is al een paar keer ter sprake gekomen: filmfinanciering, kontakt
met cliënten, rapportage aan de Raad van Bestuur..., maar hoe gaat
het exact in z'n werk? Een producer wil een film maken, heeft daar
uiteraard geld voor nodig en dan...? "Allereerst", zo vertelt ze, "moet
je onderscheid maken tussen het financieren per project en het finan
cieren van companies". "Voor de Credit Lyonnais Bank ligt die verde
ling op 50/50%". We gaan voor het gemak van de eerste mogelijk
heid uit, het financieren per project, waar Ria zelf de voorkeur aan
geeft "omdat het overzichtelijker is, je bent er ook direkter bij betrok
ken". Boven alles is de persoon van de producer van belang: wat
voor iemand is het, staat hij (of zij) achter het project, klikt het tussen
financier en cliënt gevoel van "chemistry", zoals Ria het om
schrijft). "Dit alles is zo belangrijk, omdat in geval niet alles vlekke
loos verloopt (en er doet zich bijna altijd wel een of ander probleem
voor), hij of zij de persoon is met wie je kontakt hebt en met wie je
tot een oplossing moet zien te komen".
Al pratend over de financiële kant van het werk bezigt Ria veelvuldig
buitenlandse termen, die niet altijd even goed te vertalen zijn en bin
nen het bankwezen als zodanig ingeburgerd zijn.
Vervolgens, vertelt ze verder, wordt gekeken naar o.a. het script, het
budget, de regisseur, de 'cash flow projections', het opnamesche-
19