Sla geen nummer over van het meest actuele filmblad van Nederland. Krijg 'm iedere maand thuis. Stort 30,— (of meer) op giro 5393395 of banknummer 43.86.55.370 t.n.v. Stichting Fuurland, Amsterdam o.v.v. "donateur De Filmkrant". U krijgt De Filmkrant dan minstens een jaar toegestuurd. Toch zou de 'ideologie' opnieuw een rol van betekenis gaan spelen in het voortbestaan van de Filmliga. In 1933 kondigde de Nederlandse Bioscoopbond een verbod af bij haar leden op de vertoning van de (propagandistische) Duitse Ufa-film 'Morgenrot'. In de Rotterdamse Filmliga ontstond een hevige discussie omtrent het al dan niet verto nen van die film. Tegenstanders wezen op het gevaar van het opko mend Nationaal-Socialisme, waardoor de bewuste film een huns in ziens ontoelaatbare politieke lading meekreeg. En 'de politiek' werd nu eenmaal van oudsher geweerd uit de Filmliga. Maar voorstanders wezen erop, dat 'een verbod' nooit een reden kon en mocht zijn voor het afzien van een filmvertoning. Net zoals toen -1927 - met de film 'De Moeder' moest een film altijd in de eerste plaats beoordeeld wor den op artistieke en filmische gronden. Deze tweespalt betekende opnieuw het einde van de Filmliga; op 15 juli 1933 werd de organisatie opgeheven. Het maandblad bleef nog even voortbestaan; maar wat is een maandblad zonder organisatie? Met name L.J. Jordaan heeft nog wel serieus gepoogd enige beteke nis aan het maandblad te geven. Echter, inhoudelijk onderscheidde de Filmliga zich niet meer van de andere filmbladen. Eind 1935 viel het doek definitief en volledig. FILM ALS VERWORVENHEID Wat is nu de maatschappelijke betekenis geweest van de Neder landse Filmliga? Was de Filmliga een exponent van de tijdgeest, waarin ook bladen als de '110' en 'De Stijl' tot ontwikkeling kwamen? Een tijd, waarin de film de kinderschoenen ontgroeid was, en be schouwd zou kunnen worden als spiegel dan wel motor van de sa menleving? Of vervulde de filmliga - destijds - slechts een signaal- funktie; het bij een wat groter publiek onder de aandacht proberen te brengen van film als cultuuruiting, op hetzelfde niveau als de litera tuur, het toneel en de schilderkunst? Enigszins vergelijkbaar met de - hedendaagse - VPRO op het gebied van radio en televisie? In ieder geval impliceerde de doelstellingen en werkzaamheden van de Filmliga vooral een verzet tegen de opkomende massa-cultuur; een verzet, gevoed door de hoop de film als kunst- en cultuuruiting bij een wat breder publiek suksesvol te kunnen introduceren. Maar de voortschrijdende techniek gooide 'hoorbaar' roet in het artistieke eten; de commercie eiste in toenemende mate haartol. En toen bleek (en blijkt?) de bereidheid van een groot publiek als het erop aankomt niet zo groot, om cultuur op dezelfde wijze te appreciëren als amuse ment. Want het publiek beschouwde de film (en later de radio, televi sie en video) als een verworvenheid van de technologie die de men sen hard liet werken, waardoor de behoefte aan ontspanning groter werd. En daartoe diende de film vooral. En dat zocht en kreeg het pu bliek. Filmliga of niet... Toch is 'het visioen' van de Filmliga tot in deze tijd voort blijven be staan; getuige bijvoorbeeld het jaarlijkse Filmfestival in Rotterdam. En kan de hedendaagse historicus bij filmonderzoek in en naar het verleden dankbaar gebruik maken van 'de visie' van de Nederlandse Filmliga. Theodorus J. Bultman Erasmus Universiteit Rotterdam, subfaculteit Maatschappijgeschiedenis, vakgroep Industriële Samenlevingen. Den Haag, juli 1989. Gedempte Burgwal 2 070/608523 't Was kort maar hevig! Langs deze weg groet ik alle relaties en bekenden uit de Nederlandse filmwereld en wil hen bedanken voor de ervaren sympathie en medewerking tijdens mijn werkzaamheden tijdens mijn werkzaamheden voor Concorde Film te Den Haag. Ik hecht eraan op te merken - in strijd met anders luidende publicaties - dat Robbert Wijsmuller en ikzelf in een correcte verstandhouding onze samenwerking hebben beëindigd. Aangezien "nooit" in ons vakjargon niet bestaat: tot ziens! Olaf Douwes Dekker partner Jansen, van Doorn partners, consultants Graaf Wichmanlaan 39 - 1405 GZ Bussum - 02159-41484 24 DE FILMKRANT IN DE BUS!

Historie Film- en Bioscoopbranche

Film | 1989 | | pagina 23