RECLAMEFILM FESTIVAL 1989 Van 17 tot 24 augustus 1989 werd in Cannes het 36ste Internationale Reclamefilm Festival gehouden, een jaarlijks terugkerende manifes tatie die door de SAWA (Screen Advertising World Association) wordt georganiseerd. 3541 Commercials uit ruim 40 landen werden door een internatio nale jury beoordeeld, waarin dit jaar voor Nederland zitting had Bart Kuiper, Director van het reclamebureau Kuiper en Schouten. De Nederlandse inzending bestond uit 101 films, terwijl 115 Neder landers met hun partners act' de presence gaven. De inbreng van reclamefilms uit Amerika was ook dit jaar zeer groot, terwijl traditiegetrouw Frankrijk en Engeland sterk zijn vertegenwoor digd. Ook Japan had evenals Italië veel commercials ingezonden. Landen die voor het eerst deelnamen waren dit jaar Zimbabwe, IJs land, Columbia en Mauritius. De Sowjet Unie zond dit jaar 3 films in tegenover 1 in het afgelopen jaar. De Nederlandse deelnemers bestonden voornamelijk uit creatieven en bureaumensen, vertegenwoordigers van productiemaatschap pijen en vertegenwoordigers van diverse audio-visuele media. Ook een enkele adverteerder was aanwezig. GRAND-PRIX De Grand Prix Cannes 1989 was dit jaar bestemd voor Spanje, waar het Spaanse bureau Contrapunto in Madrid een ontroerende en tege lijk humoristische campagne van twee commercials maakte voor een televisiestation. De Nederlanders konden 1 zilveren en 2 bronzen leeuwen mee naar huis nemen. FHV/BBDO won zilver met de NS commercial Politiefuik en de bron zen leeuwen waren voor Dommelsch bier Satelliet van DDB en voor de Crüesli commercial van Kuiper en Schouten. De uitslag van het Festival gaf dit jaar maar liefst 53 gouden leeuwen en 65 zilveren leeuwen te zien. Voor het eerst werden er dit jaar geen diploma's meer uitgereikt, het geen mede tot uiting kwam in het grote aantal bronzen c.q. zilveren leeuwen. Ook het aantal gouden bekroningen was dit jaar 40 ho ger. Velen vragen zich dan ook af of de toekenning wel op integere gron den gebeurt. Vele jaren had Cannes het imago en de reputatie van het beste en belangrijkste creatieve reclamefilmfestival van de wereld te zijn, doch zo langzamerhand rijst de vraag of ook dit festival niet net zo politiek en commercieel is als de rest. De vraag rijst dan ook of Cannes in zijn huidige vorm nog wel kan. VERTONINGEN IN NEDERLAND Wat de vertoonde commercials betreft kan een ieder die hiervoor be langstelling heeft deze vanaf de maand September zelf in Nederland zien. Door de beide SAWA representanten voor Nederland Cinescope te Utrecht en Cloeck Moedigh te Amsterdam worden de bekroonde gouden en zilveren films met de Grand Prix zoals gebruikelijk in het najaar in Nederland vertoond. Hiertoe vindt op 29 september a.s. in het Amsterdamse City Theater de première plaats, gevolgd door een tweetal voorstellingen op 2 oc- tobera.s. in het H5Theaterte Heerlen en in het Thalia Theater te Rot terdam, 4 october a.s. in het Camera Theater te Groningen, 9 octo- ber a.s. in het P.O.C, te Eindhoven en 11 october a.s. in het Rem- brandt Theater te Utrecht. Alle voorstellingen vinden des morgens om 9.30 plaats met uitzon dering van Groningen - des middags om 14.30 uur- en het P.O.C, te Eindhoven des avonds om 20.00 uur. Kaarten voor alle voorstellingen voor geïnteresseerden zijn verkrijg baar bij de SAWA representanten Cinescope en Cloeck Moedigh a raisonvan 12,50 per stuk. Th. de Ruiter Alg. Directeur Cinescope Groep 28

Historie Film- en Bioscoopbranche

Film | 1989 | | pagina 26