HET GRONINGER FILM FESTIVAL KERSTNUMMER FILM Tel.: 020-793843 reacties uit het bedrijf op wat Theo schreef toen Simon stierf volsla gen terecht: Van Gogh moet gewoon geen kwaad woord over Van Collum schrijven tot hij zich gezuiverd heeft van de schijn dat hij anti semiet is. Toen door Cannon voor miljoenen aan advertenties bij Het Parool te ruggetrokken werd (toch andere koek dan een gratis kaartje weige ren) mede om Van Gogh's verdwijning af te dwingen, kregen wij van onze filmjournalisten verhalen te horen over "vrijheid van meningsui ting". Dit grondwettelijk recht zou door Cannon aangetast zijn. Niets is minder waar, iedereen mag binnen de grenzen van de wet schrij ven wat hij wil, alleen hoeft Cannon er geen advertenties bij te zetten. Van Gogh schrijft nu niet meer voor Het Parool, ik denk dat dit voor hem financieel veel vervelender uitkomt dan men zich in het bedrijf realiseert. Ik denk ook dat hij zelf wat uitgekeken was op zijn eigen formule. Nu is Van Gogh een krachtige levendige figuur die wel weer wat an ders vindt waar hij zich uit kan leven. Maar denk eens aan de gemid delde filmjournalist. Die kan niet zeggen "De formule is op, ik zie nu al tien jaar lang elke dag twee films en het komt me de strot uit". Die moet denken aan vrouw en kinderen en aan de hypotheek op het huis en doorploeteren. Dat het een ziek zooitje is daar blijkt uit twee details: één is weer de dood van Simon van Collem, de Voorzitter van de Kring van Filmjour nalisten presteerde het toen om in de Volkskrant uit te leggen wat er allemaal niet deugen zou aan het zojuist overleden lid van zijn vereni ging. Dit is zo ziek, zieker kan niet. Het andere detail is dat veel filmjournalisten klagen dat het steeds moeilijker wordt filmpagina's vol te schrijven. Ze schrijven het toe aan de kwaliteit van het aanbod, als ik de kranten lees krijg ik het ge voel dat ze gelijk hebben ook, maar als ik in de bioscoop kom, valt dat mij weer best mee. Nou hoef ik er niet al jarenlang elke dag over te schrijven en dat deze sleur de gemiddelde filmjournalist depri meert kan ik mij indenken. Waar ik niet bij kan is dat die dan zelf niet iets anders bedenkt om het werk weer fris en levend te maken. Juist als er niet genoeg aanbod is, grijp dan je kans om iets leuks op de filmpagina te doen, zou ik zeggen. Maar het zooitje is ziek. Zeker is dat ook een beetje de verantwoordelijkheid, misschien zelfs de schuld, van het bedrijf. In elk geval moeten we er wat aan doen, want het wordt een ramp, een blok aan ons been, die filmpers. Meer begrip in het bedrijf voor de moeilijke omstandigheden waar onder die filmjournalisten hun werk doen zou geen kwaad kunnen. Tegelijkertijd moeten we de zwakkere broeders onder die critici har der aan gaan pakken om ze tot beter werk te dwingen. Dat zijn nu junks die van hun letargische veslaving afgekickt moeten worden. Lief en vriendelijk optreden tegen die critici, in de hoop dat ze dan minder onvriendelijk zullen schrijven, werkt niet. Je geeft ook de junk geen stereo-toren in de hoop dat hij dan van goede muziek zal gaan houden. Iets moeten we doen. Treurige filmjournalistiek jaagt het publiek de zaal uit. Felle, levendige critiek is altijd beter. Wim Verstappen Bijna alle leden van de N.B.B, ontvangen FILM op hun werka dres. Zij die een persoonlijk abonnement willen hebben, d.w.z. FILM op hun huisadres willen ontvangen, kunnen dit schriftelijk melden bij de redaktie van FILM. Kosten, ter dekking van de porto en administratie, f 25,-- per jaar. vindt dit jaar voor de negende maal plaats van 18 t/m 26 november. Aandacht wordt geschonken aan Europese films uit 1959, van o.m. Bunuel, Godard, Wayda, Antonioni en Bergman. Om deze films in een interessant perspectief te plaatsen wordt hiernaast een tiental films uit 1989 vertoond. Het weekend van 18-19 november is traditiegetrouw gereserveerd voor amateurfilmers. Op 25 november a.s. wordt voor de tweede maal de Europese Film prijzen, de Felix, uitgereikt. In tegenstelling tot vorig jaar, toen per land één persoon verantwoordelijk was voor de nominaties, zullen nu drie tot vijf mensen per deelnemend land de selektie maken. Voor Nederland zijn verantwoordelijk BARBARA STROINK (directeur van de Stichting Produktiefonds voor Nederlandse Films), JAN BLOK KER (journalist en voorzitter van het genoemde Produktiefonds) HOOS BLOTKAMP-de ROOS (directeur van het Nederlands Filmmu seum) en PIETER van LIEROP (filmkritikus). In totaal doen 27 landen mee. Van 11 tot 18 oktober vindt in de Meervaart in Amsterdam voor de derde maal het Internationale kinderfilm- en televisiefestival CINE- KID plaats. Het programma, samengesteld door het LOKV, is als volgt samenge steld: het filmprogramma, in hoofdzaak bestaand uit nog niet eerder in Nederland vertoonde kinder- en jeugdfilms; het televisieprogram ma, waarin o.a. de diverse omroepen de jeugdprogrammering voor het komend seizoen zullen presenteren; en internationale symposia. Informatie: LOKV, Harry Peters, tel. 030-332328/333927 (programmering) Engel Engel, tel. 020-247110 (organisatie) Het eerstvolgende nummer verschijnt op woensdag 6 december Reserveren van pagina's voor verslagen, ingezonden brieven, enz. vóór: 15 november bij de redactie: p/a Gofilex Film, Annita Dekker Tel.: 03402-70202 Fax:03402-70283 Reserveren van pagina's voor advertenties vóór: 15 november bij Filmplan Deadline artikelen: 15 november Deadline artwork: 22 november FILM zal voorts verschijnen in 1990: 21 FEBRUARI 11 APRIL (Paasnummer) 30 MEI (Pinksternummer) 11 JULI (Vakantienummer) 12 SEPTEMBER 12 DECEMBER (Kerstnummer) 30

Historie Film- en Bioscoopbranche

Film | 1989 | | pagina 28