INGEZONDEN BRIEF SOCUTERA SCENARIOPRIJS is dat ieder zelf moet leven. Ik moet mijn eigen films maken, maar te gelijkertijd wil ikookanderen helpen en kennis delen. Ik wilde niet al leen blijven. Er waren zoveel mogelijkheden, er was veel talent, en het lag ook in de aard van de Filmliga om zoveel mogelijk mensen te trekken. Ik zag ook dat Nederland achter lag in die dingen." Binnen de Studio Joris Ivens stond de liefde voor de film centraal, en niet de politieke ideologie. Te vaak is het werk van Ivens in een te ééndimen sionale politieke context geplaatst. Joris Ivens stelde de faciliteiten van CAPI ter beschikking aan zijn as sistenten. Camera's werden uit de etalage "geleend", zo nu en dan werden en paar metertjes celluloid van de voor de klanten bestemde filmrollen geknipt, en filmopdrachten waarin Ivens geen zin had, of meer geschikt voor anderen achtte, speelde hij door naar bijvoor beeld Jan Hin, Willen Bon en Max de Haas, die daardoor niet alleen praktische ervaring konden opdoen, maar ook een eigen loopbaan konden opbouwen of voortzetten. Daarnaast probeerde Ivens jonge talenten onder te brengen bij de Hongaarse Bauhaus-professor Laszlo Moholy-Nagy. Ivens' bibliotheek tenslotte, hij was geabon neerd op diverse vaktijdschriften en kocht alle mogelijke filmboeken, werd onbeperkt opengesteld voor belangstellenden. Het maken van films was in die tijd overigens niet altijd even makke lijk. Ivens: "In het begin deed ik alles zelf. Ik heb al mijn eerste films zelf gemonteerd. Ik was gewend dat zonder apparaten te doen. De tijd kon ik meten aan de lengte van de filmstroken. Dat leerde je lang zamerhand tot op de seconde nauwkeurig. Je had nog geen geluid, geen zoom-objectieven. Je moest steeds van lens wisselen, of de zelfde gebruiken. REGEN heb ik met één lens gemaakt. Ik experimen teerde wel veel, dat kwam door het armoedige technische equipe- ment. Maar voor ons was die techniek niet gebrekkig, dat kun je niet zeggen. Je kende niet anders. Het was alles dat er was, het was de realiteit. Door veel te experimenteren ging je vooruit. Je werd vrese lijk inventief. Door bezig te zijn werd je een artisan. En niet alleen qua techniek, maar ook hoe je een verhaal moet vertellen met gebruik van de camera. Er was geen theorie, die ontwikkelde je in de praktijk. Je moest alles zelf ontwikkelen." Joris Ivens heeft de documentaire school, waar Nederland nog steeds zo beroemd om is, gevestigd. Tegelijkertijd zorgde hij ervoor dat anderen in staat werden gesteld praktische ervaring met filmen op te doen. Het belang van Joris Ivens laat zich makkelijk in één zin samenvatten: de Nederlandse documentaire had er zonder hem veel minder goed uitgezien. Ericvan 't Groenewout TE KOOP Gebruikte Dolby installatie, Voor informatie: voor kleine en middelgrote Filmtronics, tel: 02526-75877 zaal. TE KOOP 2 Bauer U4R proj. m.U5R Xenon lampenhuizen rock en roll inst. 3200 m spoelen afstandsbediening Siemens versterker 2 Schriebel gelijkrichters 50-100 amp. Tel: 04754-81369 TE KOOP 2 FP6 proj. m.Erneman Xenon lampenhuizen Tel: 04754-81369 TE KOOP Bioscoop/Theater, Theater café, met foyer en dubbele bovenwoning. In het zuiden van het land. Tel: 04104-92341 TE KOOP Altenburger Lichtregelaar Fabrieksnieuw. 3 x 3000 W. f 2.750,-- Tel: 05613-1353 De restauratie van de uit 1962 stammende LAWRENCE OFARA- BIA, welke met veel publiciteit opnieuw in Amerika is uitge bracht via een een totaal geres taureerde 70mm.versie met 6- kanaals stereo geluid, heeft we derom de vraag doen rijzen of de kans nog bestaat dat meer orgi- nele 70mm. titels met onover troffen geluid- en beeldkwaliteit kunnen en zullen worden uitge bracht. Hoewel er nog enkele Neder landse bioscopen zijn die be schikken over 70mm. appara tuur en er ook nog 70mm. ko pieën bestaan, schijnt niemand de behoefte te hebben deze nog eens in hervertoning te brengen. Dit in tegenstelling tot bijv. Enge land, waar de laatste jaren regel matig voorstellingen op 70mm. plaatsvinden, zoals in het Mu seum of the Moving Image (Lon den) en in het Museum of Film, Photography and Televisie (Bradford) van films als PAT- TON, A SPACE ODYSSEY en PLAYTIME. Ook in het Kinopo- lis-complex te Brussel vertoond men in 5 van de 23 zalen weer 70mm. kopieën (vaak via blow- ups). Ter gelegenheid van haar 25-jarig bestaan heeft de Stichting Socu- tera een beurs beschikbaar gesteld ten behoeve van een aanko mende jonge scenarioschrijver. De Jubileumbeurs bedraagt f 10.000,-- en is uitsluitend bestemd voor het volgen van een - buitenlandse - cursus, workshop of semi nar op het gebied van scenario en/of ander terrein van het maken van film of videoprogramma's. Scenarioschrijvers tot 30 jaar (in opleiding of in funktie) worden uit genodigd een scenario te schrijven ten behoeve van een 5 minuten durende televisieuitzending van een Socutera adherent. De sluitingsdatum voor inzending is 31 december 1989. Bekendmaking van de winnaar en de prijsuitreiking zullen plaatsvin den in april 1990. Voor verdere informatie kunt u zich richten tot: Socutera Jubileumprijs AHK. Faculteit Film en Televisie De Lairessestraat 142 1075 HL Amsterdam Tel: 020-738811 Toen Todd-AO in 1987 de Ameri kaanse producenten weer pro beerde over te halen films op 70mm. te gaan draaien met be hulp van nieuwe, geavanceerde camera's, werd in ons land het idee geboren een vereniging op te richten met als doel het stimu leren van voorstellingen van oude 70mm. films. Intussen zijn in het buitenland veel enthousiaste kontakten ge legd en informatie verzameld, maar door diverse oorzaken is er in Nederland nog weinig van de grond gekomen. Wij zijn van me ning dat 70mm.voorstellingen één van de mogelijkheden is het bioscoopbezoek te stimuleren, mits met een duidelijke publici teit omgeven. Zij die 70mm. een warm hart toedragen kunnen zich met het secretariaat van The Internatio nal 70MM. Association, Katwou- dehof 36, 6843 BX Arnhem, tel.085-815950 (na 20.00 uur) in verbinding stellen c.q. een proefexemplaar aanvragen van de Engelse Nieuwsbrief welke om de twee maanden door de Association wordt uitgegeven. JohanC.M.Wolthuis 38

Historie Film- en Bioscoopbranche

Film | 1989 | | pagina 36