INGEZONDEN BRIEF
SOCUTERA SCENARIOPRIJS
is dat ieder zelf moet leven. Ik moet mijn eigen films maken, maar te
gelijkertijd wil ikookanderen helpen en kennis delen. Ik wilde niet al
leen blijven. Er waren zoveel mogelijkheden, er was veel talent, en
het lag ook in de aard van de Filmliga om zoveel mogelijk mensen te
trekken. Ik zag ook dat Nederland achter lag in die dingen." Binnen
de Studio Joris Ivens stond de liefde voor de film centraal, en niet de
politieke ideologie. Te vaak is het werk van Ivens in een te ééndimen
sionale politieke context geplaatst.
Joris Ivens stelde de faciliteiten van CAPI ter beschikking aan zijn as
sistenten. Camera's werden uit de etalage "geleend", zo nu en dan
werden en paar metertjes celluloid van de voor de klanten bestemde
filmrollen geknipt, en filmopdrachten waarin Ivens geen zin had, of
meer geschikt voor anderen achtte, speelde hij door naar bijvoor
beeld Jan Hin, Willen Bon en Max de Haas, die daardoor niet alleen
praktische ervaring konden opdoen, maar ook een eigen loopbaan
konden opbouwen of voortzetten. Daarnaast probeerde Ivens jonge
talenten onder te brengen bij de Hongaarse Bauhaus-professor
Laszlo Moholy-Nagy. Ivens' bibliotheek tenslotte, hij was geabon
neerd op diverse vaktijdschriften en kocht alle mogelijke filmboeken,
werd onbeperkt opengesteld voor belangstellenden.
Het maken van films was in die tijd overigens niet altijd even makke
lijk. Ivens: "In het begin deed ik alles zelf. Ik heb al mijn eerste films
zelf gemonteerd. Ik was gewend dat zonder apparaten te doen. De
tijd kon ik meten aan de lengte van de filmstroken. Dat leerde je lang
zamerhand tot op de seconde nauwkeurig. Je had nog geen geluid,
geen zoom-objectieven. Je moest steeds van lens wisselen, of de
zelfde gebruiken. REGEN heb ik met één lens gemaakt. Ik experimen
teerde wel veel, dat kwam door het armoedige technische equipe-
ment. Maar voor ons was die techniek niet gebrekkig, dat kun je niet
zeggen. Je kende niet anders. Het was alles dat er was, het was de
realiteit. Door veel te experimenteren ging je vooruit. Je werd vrese
lijk inventief. Door bezig te zijn werd je een artisan. En niet alleen qua
techniek, maar ook hoe je een verhaal moet vertellen met gebruik
van de camera. Er was geen theorie, die ontwikkelde je in de praktijk.
Je moest alles zelf ontwikkelen."
Joris Ivens heeft de documentaire school, waar Nederland nog
steeds zo beroemd om is, gevestigd. Tegelijkertijd zorgde hij ervoor
dat anderen in staat werden gesteld praktische ervaring met filmen
op te doen. Het belang van Joris Ivens laat zich makkelijk in één zin
samenvatten: de Nederlandse documentaire had er zonder hem veel
minder goed uitgezien.
Ericvan 't Groenewout
TE KOOP
Gebruikte Dolby installatie, Voor informatie:
voor kleine en middelgrote Filmtronics, tel: 02526-75877
zaal.
TE KOOP
2 Bauer U4R proj.
m.U5R Xenon lampenhuizen
rock en roll inst.
3200 m spoelen
afstandsbediening
Siemens versterker
2 Schriebel gelijkrichters
50-100 amp.
Tel: 04754-81369
TE KOOP
2 FP6 proj. m.Erneman
Xenon lampenhuizen
Tel: 04754-81369
TE KOOP
Bioscoop/Theater,
Theater café, met foyer
en dubbele bovenwoning.
In het zuiden van het land.
Tel: 04104-92341
TE KOOP
Altenburger Lichtregelaar
Fabrieksnieuw. 3 x 3000 W.
f 2.750,--
Tel: 05613-1353
De restauratie van de uit 1962
stammende LAWRENCE OFARA-
BIA, welke met veel publiciteit
opnieuw in Amerika is uitge
bracht via een een totaal geres
taureerde 70mm.versie met 6-
kanaals stereo geluid, heeft we
derom de vraag doen rijzen of de
kans nog bestaat dat meer orgi-
nele 70mm. titels met onover
troffen geluid- en beeldkwaliteit
kunnen en zullen worden uitge
bracht.
Hoewel er nog enkele Neder
landse bioscopen zijn die be
schikken over 70mm. appara
tuur en er ook nog 70mm. ko
pieën bestaan, schijnt niemand
de behoefte te hebben deze nog
eens in hervertoning te brengen.
Dit in tegenstelling tot bijv. Enge
land, waar de laatste jaren regel
matig voorstellingen op 70mm.
plaatsvinden, zoals in het Mu
seum of the Moving Image (Lon
den) en in het Museum of Film,
Photography and Televisie
(Bradford) van films als PAT-
TON, A SPACE ODYSSEY en
PLAYTIME. Ook in het Kinopo-
lis-complex te Brussel vertoond
men in 5 van de 23 zalen weer
70mm. kopieën (vaak via blow-
ups).
Ter gelegenheid van haar 25-jarig bestaan heeft de Stichting Socu-
tera een beurs beschikbaar gesteld ten behoeve van een aanko
mende jonge scenarioschrijver.
De Jubileumbeurs bedraagt f 10.000,-- en is uitsluitend bestemd
voor het volgen van een - buitenlandse - cursus, workshop of semi
nar op het gebied van scenario en/of ander terrein van het maken van
film of videoprogramma's.
Scenarioschrijvers tot 30 jaar (in opleiding of in funktie) worden uit
genodigd een scenario te schrijven ten behoeve van een 5 minuten
durende televisieuitzending van een Socutera adherent.
De sluitingsdatum voor inzending is 31 december 1989.
Bekendmaking van de winnaar en de prijsuitreiking zullen plaatsvin
den in april 1990.
Voor verdere informatie kunt u zich richten tot:
Socutera Jubileumprijs
AHK. Faculteit Film en Televisie
De Lairessestraat 142
1075 HL Amsterdam
Tel: 020-738811
Toen Todd-AO in 1987 de Ameri
kaanse producenten weer pro
beerde over te halen films op
70mm. te gaan draaien met be
hulp van nieuwe, geavanceerde
camera's, werd in ons land het
idee geboren een vereniging op
te richten met als doel het stimu
leren van voorstellingen van
oude 70mm. films.
Intussen zijn in het buitenland
veel enthousiaste kontakten ge
legd en informatie verzameld,
maar door diverse oorzaken is er
in Nederland nog weinig van de
grond gekomen. Wij zijn van me
ning dat 70mm.voorstellingen
één van de mogelijkheden is het
bioscoopbezoek te stimuleren,
mits met een duidelijke publici
teit omgeven.
Zij die 70mm. een warm hart
toedragen kunnen zich met het
secretariaat van The Internatio
nal 70MM. Association, Katwou-
dehof 36, 6843 BX Arnhem,
tel.085-815950 (na 20.00 uur)
in verbinding stellen c.q. een
proefexemplaar aanvragen van
de Engelse Nieuwsbrief welke
om de twee maanden door de
Association wordt uitgegeven.
JohanC.M.Wolthuis
38