PROMOTION DO I tE I fllAWES £/V 0£ SPONSORS De presentatie van de Nederlandse Film op het festival van Cannes wordt ie der jaar opgefleurd door de deelname van een aantal sponsors, die bijdra gen aan een nog betere Nederlandse aanwezigheid op het festival. Op een monitor bij de ingang van de stand, loopt gedurende de hele dag een continue-videoband met daarop de trailers van alle op het Festival vertoonde Nederlandse films. Dit zijn de films die in eigen beheer vertoond worden in bioscoop Star. Deze trailerband wordt samengesteld en geproduceerd door METASOUND, die in ruil voor deze aktiviteit de mogelijkheid krijgen om hun eigen informa tie op de stand te presenteren en hun logo in de trailerband te verwerken. Dit jaar waren er ook Metasound notitieblokken op de stand die gretig aftrek vonden. Een van de vaste items op grote Festivals zijn de tassen die door TITRA wor den gemaakt.Op de tassen het Titra- en Holland Film Promotionlogo. De laatste jaren heeft Titra aan de tassen ook paraplu's toegevoegd, die op dezelfde wijze van de twee logo's voorzien zijn. Dit jaar waren er zelfs twee modellen, kleinere voor dames en de bekende grote golfparaplu's. Het is een vaste ervaring dat er vanaf het begin van het Festival, als de markt voor het eerst open gaat, al mensen naar paraplu's en tassen komen vragen. Er zijn een soort vaste klanten die iedere dag om een paraplu komen, doch die alleen maar krijgen als het echt regent. Dit jaar straalde Cannes van de zon waardoor wij wat paraplu's betreft kon- stant nee moesten verkopen....tot op die vrijdagmiddag toen de vaste klan ten opeens triomfantelijk voor onze neus stonden met de mededeling: "II pleut!". Toch eerst maar even zelf gekeken en waarachtig het regende, dus onze klan- tjes van een paraplu voorzien. Op dat moment brak de hel los uit alle hoeken en gaten van de Marché bestormde men onze stand om een regenscherm te bemachtigen. Er werden de meest vreemde voorstellen gedaan in ruil voor een paraplu, van videobanden via ballpoints, aanstekers en stickers tot fles sen drank. In twintig minuten tijd werden er 150 paraplu's weggegrist. (We hadden het dubbele ook kwijt gekund) Even later zag het plein voor het festival paleis Titra/Holland Film Promotion- blauw in de stromende regen. Een bijkomstig voordelig effect van de paraplu's is het enthousiasme van de bewaking voor deze dingen, met een paraplu in de hand kom je overal in en uit, je komt alleen zonder paraplu in je stand terug. Dit is ontzettend belangrijk bij het opruimen van de stand, want de bewaking kan vreselijk moeilijk doen over de plaats van de vrachtwagen en over het materiaal dat je mee terug neemt, de paraplu is ons passe-partout. Voor wat betreft de tassen zijn wij vaak de enigen die gratis tassen wegge ven, er gaan er gemiddeld zo'n 250 per dag weg, die je dan ook overal in de stad en bij alle Festival-happenings weer tegen komt (over promotie gespro ken!). Afgezien van het feit dat Titra overal te zien is verspreid men via de stand ook een eigen folder met meer informatie over het ondertitelingsbedrijf. Dit jaar was ervoor het eerst ook sponsoring van de K.L.M., die voorde me dewerkers een aantal vliegtickets naar Nice ter beschikking stelde in ruil voor vermelding met een advertentie op de nieuwe Dutch Film Guide en voor het meedraaien van hun Ster-spot op de trailer/videoband. De relatie met de KLM is ontstaan uit de organisatie van de Filmweek in Lon den, waar zij ook met een groot aantal tickets aan deelnamen. De laatste belangrijke sponsor op en rond de stand was FILMTEXT, die voor het tweede jaar een portable computer en printer ter beschikking stelde voor gebruik op de stand. Een dergelijk apparaat is ideaal voor het verzamelen van gegevens van in Nederlandse films geïnteresseerden en voor het op slaan van filminformatie, die daardoor onmiddellijk ter beschikking staat en met één druk op de knop kan worden uitgeprint. Naast een poster kreeg Filmtext op de stand ruimte om informatie-materiaal in vele talen te distribueren. Hoewel geen sponsors mogen toch ook de medewerkers van WVC en Bui tenlandse Zaken in dit verhaal niet ontbreken. Simone Kerhof van de afd. Film van WVC verzorgde ver voor het begin van het Festival de beschikbaarheid van de Engels ondertitelde filmkopieën, een behoorlijke klus die veel tijd vraagt. Willem van der Linden met zijn mannen van Buitenlandse Zaken verzorgden het transport van de films en de stand en de opbouw c.q. afbraak op de Mar ché. Een vrachtwagen vol materiaal. Dankzij de inzet van deze ploeg is de Holland Film Promotion stand meestal de eerste die op zo'n filmmarkt staat en vaak ook de eerste die weer ver dwijnt, dit om diefstal van elementen en ander materiaal te voorkomen. Deze mensen van de Ministeries doen hetzelfde werk voor andere Festivals en andere Buitenlandse aktiviteiten van Holland Film Promotion. SPECIALE BIJLAGEN/VAKBLADEN Zowel Screen International als Variety produceren regelmatig, ter gelegen heid van festivals, speciale landen-bijlagen. De opzet van deze bijlagen is altijd het vinden van genoeg adverteerders, die een bepaald aantal redactionele kolommen mogelijk maken. De laatste jaren is Nederland op het vlak van landen-bijlagen behoorlijk ach tergebleven, voornamelijk te wijten aan het ontbreken van interesse bij ad verteerders. Het is helaas niet mogelijk voor Holland Film Promotion om steeds in deze bijlagen groot te adverteren, hoewel wij wel het belang ervan inzien. Wij menen echter dat een landen-bijlage over Nederland in dergelijke Inter nationale bladen wel waarde heeft zeker in het licht van komende Internatio nalisering van Europa en het steeds meer sluiten van co-productie verdra gen.(Binnenkort ook met Canada). Wij denken dat het mogelijk is om met beide bladen tot afspraken te komen om één keer per jaar een landen-bijlage over Nederland te produceren (b.v. Screen International t.g.v. Filmfestival van Cannes en Variety t.g.v. de Film dagen Utrecht). Het voordeel van een dergelijk regeling zou kunnen zijn dat alle nieuws uit het gehele Bioscoop- en Filmbedrijf verzameld wordt en in die bijlagen wordt opgenomen, de NBB zou voor statistische gegevens kunnen zorgen. Op deze wijze aangepakt, moet het mogelijk zijn om tegen speciale tarieven in die bijlagen te adverteren en ook voldoende adverteerders te vinden. Budgettair zou dit een niet zo grote aanslag op beschikbare fondsen beteke nen en kan Nederland toch regelmatig behoorlijk Internationaal voor de dag komen. Holland Film Promotion is bereid om een en ander te coördineren. KOMENDE AKTIVITEITEN Nederlandse Filmdagen in Utrecht 20 - 27 september a.s., waar Holland Film Promotion samen met de Utrechtse organisatie de Holland Film Meeting weer organiseert voor belangrijke Buitenlandse relaties (Festival-directies en Pers) Een video-ruimte met zo'n 60 Nederlandse films informatie staat in Hotel Pays-Bas ter beschikking van de gasten. Verder wordt er voor de gasten een speciaal programma opgezet. Internationaal Filmgebeuren van Vlaanderen in Gent van 10 tot 21 oktober a.s. Tijdens het Filmgebeuren wordt er een "Hollandse Dag" georganiseerd waarvoor Gent een aantal Pers-en Filmmensen zal uitnodigen. Een receptie wordt aangeboden door WVC. Voorlopig is "Vrijdag de 13e" oktober gekozen voor de Hollandse manifesta tie. Een Ronde-Tafel gesprek tussen Nederlandse en Belgische filmmensen wordt nog overwogen. 39 vjfl° vvov

Historie Film- en Bioscoopbranche

Film | 1989 | | pagina 37