zijn dat eigenlijk wel ontsnappingsclausules, op de keper be schouwd? JEUGDBESCHERMING Het doel waar het allemaal om begonnen is, de bescherming van minderjarigen, is op zichzelf onomstreden. Toen in ons land eindelijk in 1977 de filmkeuring voor volwassenen was afgeschaft, trad in plaats daarvan de Wet op de Filmvertoningen in werking. Van de vrij willig ter keuring voorgelegde films, bestemd voor openbare verto ning, wordt bezien of ze schadelijk te achten zijn voor personen on der 12 resp. 16 jaar. 'Onder schadelijkheid voor jeugdigen wordt ver staan: schadelijk voor de geestelijke en lichamelijke gezondheid,' zo is bij de wetsbehandeling gesteld. En ook, 'dat vooral gelet moet wor den op vermijding van het agressief sadistische en perverse, en min der op het erotische'. Het vorenstaande ontleen ik aan de aardige brochure 'Filmkeuring in Europees perspectief', een bundeling van vijf lezingen bij gelegen heid van het afscheid van J.W. Ooms als secretaris-directeur van de Nederlandse Filmkeuring (20 april 1989). Behalve de heer Ooms zelf kwamen zijn collega's uit de Bondsrepubliek, Engeland, Frankrijk en Zweden aan het woord. Diverse keren werd daarbij opgemerkt dat de Europese conventie over de mensenrechten zegt dat de vrijheid van meningsuiting kan worden ingeperkt 'wanneer het in een democrati sche samenleving nodig is de gezondheid of de moraal te bescher men'. Met andere woorden: het keuren van films, ook die bestemd zijn voor volwassenen, mag. Wat al meteen opvalt is dat het woord 'zedelijk' wel in de beoogde Eu ropese richtlijn, maar niet in de Nederlandse wet staat. In Duitsland gaat het om de vraag 'of de film voor de desbetreffende leeftijdsgroep een schadelijke werking kan hebben voor opvoeding of persoonlijk heid'. (Behalve de grenzen van 12 en 16 jaar kent men in Duitsland ook nog die van 6 en 18 jaar.) Net als in de Bondsrepubliek worden ook in Engeland de meeste vi deofilms gekeurd (in Engeland zelfs strenger dan bioscoopfilms, omdat je video's stil kunt zetten en herhalen). De Britse Wet op On tucht toetst op 'verdorvenheid en corruptheid' - ook de films voor een volwassen publiek. 'Het louter vertonen van seksbeelden is al lang geen voldoende reden meer in Engeland voor veroordeling op grond van ontucht,' zei James Ferman, directeur van de Britse keu ring (maar daar geloof ik niets van; c.j.). Sadisme, en vooral sa disme in combinatie met seks, is echter uit den boze. (In 1987 wer den er 200 coupures van gemiddeld 50 seconden aangebracht in 121 videofilms; andere video's werden in het geheel niet toegelaten. De Engelse keuring is ook zeer gevoelig voor schuttingwoorden en die renmishandeling.) De Franse directeur filmkeuring, Jean-Francois Théry, hield een ge nuanceerd verhaal dat terughoudendheid bepleitte, 'maar wanneer men ervan overtuigd is dat een film adolescenten sterk kan beïnvloe den en hen kan aanzetten tot een gedrag dat gevaarlijk is voor henzelf en voor anderen, dan geloof ik dat het de plicht is van de overheid en van het beroep deze te verwijderen, ongeacht de economische gevol gen'. Denemarken kent, net als Nederland, geen beperkingen boven de leeftijd van 16 jaar, en evenmin op het gebied van videogebruik thuis. Ik heb geen idee hoe het in Griekenland zit, in Portugal, Ierland, Ita lië, Spanje. We mogen er hoe dan ook wel van uitgaan, dat er grote verschillen bestaan tussen de diverse landen van de EG. Wat zijn de grenzen - als die er al zijn - tussen de keuring van films voor de jeugd en voor vol wassenen? Welke criteria zijn er in het geschreven recht en in de praktijk? Wie zijn de keurders? Wat zijn de eventuele aanvullende be palingen ten aanzien van de vertoning van wel of niet gekeurde films op de televisie c.q. op de kabel? ONTSNAPPINGSCLAUSULES Zo'n artikel 22 van de ontwerp-richtlijn komt dan toch wel erg onver hoeds uit de lucht vallen. Bovendien is het inhoudelijk nogal twee slachtig. Enerzijds moet er niet zo maar sprake zijn van aantasting, maar van 'ernstige' aantasting. Anderzijds hoeft er geen sprake te zijn van 'ernstige aantasting' als de programma's 'toch' schade kun nen toebrengen. En wat zijn 'pornografische scènes', met name in relatie tot het be grip 'minderjarigen'? (Trouwens: wat zijn 'minderjarigen'? Onder de 16, de 18, de 21, de 23, ongehuwden?) De moslimgemeenschap in Parijs heeft daar heel andere ideeën over dan de gemiddelde Frans man. In Ierland kijkt men toch heus met andere ogen naar die re cente Madonna-clip dan in Hamburg. Meneer Dorenbos vindt de Playboy pornografisch, de rest van Nederland niet. Maar als het gaat om de Playboy in handen van minderjarigen, heeft hij misschien de nodige medestanders (m/v). En verder hebben sommige mensen nu eenmaal de neiging alles pornografisch te noemen wat ze niet willen zien. DerGreifer (1958) Hetzelfde geldt voor het begrip 'nodeloos geweld'. Is dat een oor logsscène in het Journaal welke geen 30, maar 60 seconden duurt? Een reportage over slachthuizen? Een van de honderden Ameri kaanse speelfilms - voor jeugdigen bestemd - die van knokpartijen aan elkaar hangen, om over de horrorfilms nog te zwijgen? Artikel 22 geeft twee ontsnappingen. De eerste is het tijdstip van uit zending. Nu al kennen de meeste landen - waaronder Nederland en Duitsland - wettelijke bepalingen over de toegestane aanvangstijd stippen van films die gekeurd zijn voor boven 16 of 18 jaar. Voor de 'echte films voor volwassenen' lijkt er dus niet veel aan de hand te zijn, zo lang ze maar na 10 of 11 uur 's avonds worden geprogram meerd. Zelfs porno mag dan. Het probleem zou zich dan beperken tot de niet gekeurde films, de videoclips, de documentaires, de praatprogramma's, de toneelregi straties. Maar strikt juridisch is er volgens mij iets engs aan de hand. De ont snappingsclausule staat namelijk alleen in de tweede volzin van arti-

Historie Film- en Bioscoopbranche

Film | 1989 | | pagina 6