In het weekend waar september overgaat in oktober hield men in Pa rijs een conferentie over film en televisie welke naar de sjieke naam "Assises" luisterde: "Zitting". Deze vond plaats in het CNIT-Business Centre, van buiten gezien een mooie grote ruimte met veel glas en enigzins gebogen beton. Wie er binnen komt stelt vast dat het ge bouw een grote facade is; de ruimte is leeg en alle vertrekken zitten in zo'n groot ondergronds complex waar Fransen dol op zijn. Als er met atoombommen gegooid wordt zit men er vermoedelijk goed; onder alle andere omstandigheden is het een hel. Bij een simpele brand zou ik niet weten hoe te ontsnappen. De inter nationaal bekende bordjes, met teksten als EXIT of met tekeningen van hollende mensen, waren in deze katakomben nog niet doorge drongen. Wel gaven kleurige spiraalvormige pijltjes de weg naar bui ten aan, vooral heel duidelijk als er een juffrouw naast staat die uit legt. Als Europa het niet eens is hoe vluchtwegen aan te geven dan hoeven wij ons over eenheidsworst bij film en televisie nog geen zor gen te maken. Door de Franse regering en de Europese gemeenschap waren zo'n tweehonderdvijftig experts uitgenodigd om eens te kijken hoe het verder moet in de audiovisuele sector. Uit ons land waren er Bart de Haas (Pierson, Heldring Pierson), Hans Tijssen (N.B.B.), André van der Louw (Mediaraad - maar ik zag hem er niet), Arie Smit (N.O.B.), Kees Schippers (N.O.T.), Wim Odé (N.O.S.), Andries Over ste (TV 10), Peter Bögels (HDTV Philips) en Ryclef Rienstra, niet als Nederlandse vertegenwoordiger, maar voor Eurimages. Zelf was ik er niet als expert maar slechts als waarnemer uitgenodigd. Men had mij vooruit verteld waar ik op moest letten: hoe de hele con ferentie voorgekookt was. Na de openingsspeech van de Franse Pre sident F.Mitterand in het grote auditorium zouden wij ons opsplitsen in kleine groepen die in rokerige vertrekjes vergaderden; conclusies van die kleine groepen zouden door de voorzitters weer samenge voegd worden tot grotere gehelen. Daaruit zou dan door weereen an der gezelschap de slotverklaring gedistilleerd worden. VOORGEKOOKT ledere vergaderaar weet dat de voorzitters in dit proces alle kans krij gen om hen onwelvallige conclusies weg te werken en hun stok paardjes op te poetsen. De voorzitters waren maanden voor de Assi ses benoemd, hun conclusies lagen dus vast. Om geen risico te lo pen had de EG ookfunctionarissen uit Brussel gestuurd om alle voor zitters secretarieel bij te staan, functionarissen waarvan bekend was wat voor opvattingen zij er op na hielden (nl. dezelfde). Last but not least was de vergadering voorgekookt via dikke rappor ten, welke als grondslag van de discussies moesten dienen, en dus ook als conclusie. Alles doorgestoken kaart had men mij verteld, en dus ik vroeg mij af wat of ik er nog moest doen. Het was dat KLM mij een retour aanbood voor f 254 en ik een hotel wist, honderd meter van de Are deTriomphe, voor 75 gulden per nacht, anders was ik niet gegaan. De voorgekookte eindconclusies waren: - quota om het Amerikaanse marktaandeel te beperken; - regelingen waardoor een film die in één Europees land vertoond wordt automatisch vrij is voor de hele EG, de zogenaamde "dwang-licentie"; - erkenning van de suprematie van de publieke omroepen vis a vis filmen commerciële tv. FRANSE PRESIDENT MONDDOOD Bij de openingsspeech van Mitterand werd ik niet toegelaten omdat ik nog niet ingeschreven was en het inschrijvingsburo ging pas open nadat Mitterand was uitgesproken. Geen nood, de speech kon ook op HDTV-monitors gevolgd worden. Prachtig beeld. Zonder geluid. Alle HDTV-demonstratie-opstellingen bestonden uit één PHILIPS tv- projector geflankeerd door twee THOMPSON monitoren. Een staflid van Mitterand had besloten dat zijn president niet op het Neder landse PHILIPS maar uitsluitend op het Franse THOMPSON te zien mocht zijn, aldus de roddel. Helaas: in de demonstratie-units zaten de speakers op het PHILIPS apparaat en had THOMPSON er daarom geen. Europese samenwerking had de Franse president monddood gemaakt. Jammer dat hij niet te horen was, want Mitterand maakte duidelijk dat hij geen voorgekookte Assises wenste. Zijn belangrijkste mede deling was (ik vat het wat weinig diplomatiek samen) dat het met het gezeur over quota afgelopen moest zijn. Als we in Europa gezonde filmindustrieën wilden dan bestond het niet dat die om quota draai den. Aan ons, conferentiegangers, was het om te zeggen wat wel moest gebeuren. Aan het werk. THEORIE VAN BOGSCH Het groepje waar ik kwam had een Duitse voorzitter die privé voor stander was van de "dwanglicentie", een secretaris die in het Brus selse EG-paleis tot de grote pushers van die dwanglicentie gerekend moet worden en een Italiaanse advocaat die men, ter ondersteuning van de dwanglicentie, voor de Assises een studie had laten schrijven over de Theorie van Bogsch. Bogsch is directeur van het bureau van de Conventie van Bern en der halve een belangrijke figuur in het auteursrecht. Hij werd al jaren te rug geconfronteerd met de vraag: een satellietstation in land A koopt een film die in land B gemaakt is en zendt die dan uit naar landen C, D en E. Welk recht is op deze exploitatie van toepassing? Volgens Bogsch is het recht uit al die landen van toepassing. Op het eerste gezicht lijkt de theorie tot grote warboel te leiden, maar bij even doordenken valt het wel mee. Als een Amerikaanse film in de Nederlandse bioscopen draait kan men zo'n vraag ook stellen, wij weten dat daarmee te leven valt. Voor functionarissen in de EG daarentegen valt met zulke complica ties niet te leven, de Bogsch-theorie wordt in Brussel gezien als het bewijs dat er schreeuwende behoefte is aan één centraal Europees gestroomlijnde wet, een dwanglicentie. U begrijpt: dit werkgroepje zat goed in elkaar om tot die voorgepro grammeerde uitslag te komen. Toch haalde de dwanglicentie het ab soluut niet. De Italiaanse advocaat deed braaf waar hij voor inge huurd was maar niks meer, hij was niet gek. De Duitse voorzitter mocht persoonlijk wel voor een dwanglicentie zijn maar de vergade ring was tegen en hij was democraat genoeg om zich daar loyaal bij neer te leggen. De EG-ambtenaar die als secretaris fungeerde ging daardoor steeds triester kijken maar de grootste klap kwam toen hij de vergadering uitgezet werd. Mitterand had vernomen dat de EG, ook in tal van andere werkgroe pen, de zaak saboteerde door stokpaardjes te berijden. Hij nam geen halve maatregelen: alle functionarissen van de EG waren plotseling niet langer welkom, ze moesten het gebouw uit. Een uur later moch ten ze er weer in, ze waren toch mede-organisatoren van de Assises, maar ze kenden toen hun plaats. Daaag dwanglicentie. 11 ASSISES EUROPEENNE DE L'AUDIOVISUEL

Historie Film- en Bioscoopbranche

Film | 1989 | | pagina 11