DO Dolby*
ALLE PRO JEKTIEMERKEN
WEIJTMANS VAN LAERE
adviseert, ontwerpt en installeert kömplete
Moseoopinstallaties op maat.
Gespecialiseerd in hoogwaardige
Dolby ^(sr) installaties.
JBL EN THX: DÉ WERELDSTANDAARD
W DESKUNDIG ADVIES
- SNELLE 24 ÜÜRS-SERVICE
1 FP 20/FP 3Q/BAUER ONDERDELEN
UIT VOORRAAD
- SCHERPE PRIJZEN
KOMPLETE RIOSCOOPTEGHNIEK
IN 35 mm en 16 mm
PROJEKTIE EN GlLlJIDSTE€iïNIIKi
te komen hebben wij niet alleen de verkoop van bonnen in de siga
renwinkels op de voet gevolgd, maar óók bij de Haarlemse biosco
pen. En wat bleek? Juist bij de Haarlemse bioscopen is de verkoop
van bonnen tijdens de testperiode in 1989 bijna 40% hoger geweest
dan tijdens dezelfde periode in 1988, terwijl dat in de rest van Neder
land op ongeveer 25% ligt.
Conclusie: er is geen sprake van 'verkoop ten koste van de bioscoop
kassa's, integendeel, ook de bioscoopkassa's profiteren van het in
schakelen van sigarenwinkels als verkooppunten.
Maar nu terug naar de totale omzet. Bijna f 13.000,- in zes maan
den. Wat betekent dat op jaarbasis?
Daarvoor moeten we rekening houden met 2 factoren en wel de aan
loopfase met een lage omzet in de eerste paar maanden, en de test
periode die liep in een tijd buiten het traditionele cadeauseizoen
(Sint-Nicolaas en Kerst). Als we dat incalculeren, mag verwacht wor
den dat de totale omzet aan bioscoopbonnen bij de deelnemende
winkeliers op jaarbasis ongeveer f 40.000,-- zal bedragen. En omge
rekend voor heel Nederland zou inschakeling van de sigarenwinkel
als verkooppunt van bioscoopbonnen een extra omzet aan bioscoop
bonnen van ca. f 2 miljoen per jaar betekenen, bijna evenveel als de
NBB in 1988 zelf aan bonnen verkocht.
Alles in overweging nemende concluderen we dat het inschakelen
van sigarenwinkels zowel voor de NBB als voor de winkeliers alleen
maar voordelen en geen nadelen biedt. Daarom luidde het advies
aan de NBB in ons eindrapport: ga in samenwerking met de NSO in
het hele land sigarenwinkels inschakelen als extra verkooppunten
van bioscoopbonnen.
Drs.IJ. Passchier
Directeur van Bureau Passchier BV te Amsterdam,
gespecialiseerd in advies op het gebied van marketingmanagement.
(Vervolg van pagina 17)
Als een Nederlandse distributeur een film koopt voor alle media dan
heeft hij de "kabeldoorgifterechten" in principe ook. En als het con
tract niet zo duidelijk is of die rechten er wel of niet bij horen dan kan
de distributeur het toch een keer proberen. In de geschiedenis van de
film is dat al vaker gedaan.
Dat de Amerikaanse verhuurders zich niet bij SEKAM aansluiten ligt
voor de hand, die zijn al zwaar vertegenwoordigd in AGICOA. Maar
waarom de andere verhuurders weg blijven is mij een raadsel. Het
enige wat ze doen moeten is de betreffende rechten aan SEKAM toe
vertrouwen en een lijstje geven van de titels waar ze deze rechten op
menen te hebben.
SEKAM houdt dan met AGICOA in de gaten wanneer of die film er
gens in Europa op tv komt en hier in de buurt op de kabel wordt door
gegeven en rekent af wanneer dat gebeurt. Daarvoor worden waan
zinnige computer-administraties gevoerd in Brussel en Amsterdam
en zit van SEKAM iemand regelmatig lijsten met titels te controleren
opdat er niets ontsnapt.
SEKAM moet dan wel weten naar welke titels het moet zoeken. En nu
gaat het allemaal om kabelgeld, binnenkort komt daar nog bij de ver
goeding voor thuis kopiëren op video van film en televisie.
Alle mogelijke organisaties claimen daarvoor in Nederland. SEKAM
doet het voor de filmproducenten.
Wim Verstappen
UREI
ELECTRONIC
PRODUCTS
Quaüty
Servk»
Commitment
PRUNUSSTRAAT 27,5038 MG TILBURG TEL 013-685580 - FAX 013-632757
24
^P*"^^^*^W^^^^^^^P«
WEIJTMANS VAN LAERE