DO Dolby* ALLE PRO JEKTIEMERKEN WEIJTMANS VAN LAERE adviseert, ontwerpt en installeert kömplete Moseoopinstallaties op maat. Gespecialiseerd in hoogwaardige Dolby ^(sr) installaties. JBL EN THX: DÉ WERELDSTANDAARD W DESKUNDIG ADVIES - SNELLE 24 ÜÜRS-SERVICE 1 FP 20/FP 3Q/BAUER ONDERDELEN UIT VOORRAAD - SCHERPE PRIJZEN KOMPLETE RIOSCOOPTEGHNIEK IN 35 mm en 16 mm PROJEKTIE EN GlLlJIDSTE€iïNIIKi te komen hebben wij niet alleen de verkoop van bonnen in de siga renwinkels op de voet gevolgd, maar óók bij de Haarlemse biosco pen. En wat bleek? Juist bij de Haarlemse bioscopen is de verkoop van bonnen tijdens de testperiode in 1989 bijna 40% hoger geweest dan tijdens dezelfde periode in 1988, terwijl dat in de rest van Neder land op ongeveer 25% ligt. Conclusie: er is geen sprake van 'verkoop ten koste van de bioscoop kassa's, integendeel, ook de bioscoopkassa's profiteren van het in schakelen van sigarenwinkels als verkooppunten. Maar nu terug naar de totale omzet. Bijna f 13.000,- in zes maan den. Wat betekent dat op jaarbasis? Daarvoor moeten we rekening houden met 2 factoren en wel de aan loopfase met een lage omzet in de eerste paar maanden, en de test periode die liep in een tijd buiten het traditionele cadeauseizoen (Sint-Nicolaas en Kerst). Als we dat incalculeren, mag verwacht wor den dat de totale omzet aan bioscoopbonnen bij de deelnemende winkeliers op jaarbasis ongeveer f 40.000,-- zal bedragen. En omge rekend voor heel Nederland zou inschakeling van de sigarenwinkel als verkooppunt van bioscoopbonnen een extra omzet aan bioscoop bonnen van ca. f 2 miljoen per jaar betekenen, bijna evenveel als de NBB in 1988 zelf aan bonnen verkocht. Alles in overweging nemende concluderen we dat het inschakelen van sigarenwinkels zowel voor de NBB als voor de winkeliers alleen maar voordelen en geen nadelen biedt. Daarom luidde het advies aan de NBB in ons eindrapport: ga in samenwerking met de NSO in het hele land sigarenwinkels inschakelen als extra verkooppunten van bioscoopbonnen. Drs.IJ. Passchier Directeur van Bureau Passchier BV te Amsterdam, gespecialiseerd in advies op het gebied van marketingmanagement. (Vervolg van pagina 17) Als een Nederlandse distributeur een film koopt voor alle media dan heeft hij de "kabeldoorgifterechten" in principe ook. En als het con tract niet zo duidelijk is of die rechten er wel of niet bij horen dan kan de distributeur het toch een keer proberen. In de geschiedenis van de film is dat al vaker gedaan. Dat de Amerikaanse verhuurders zich niet bij SEKAM aansluiten ligt voor de hand, die zijn al zwaar vertegenwoordigd in AGICOA. Maar waarom de andere verhuurders weg blijven is mij een raadsel. Het enige wat ze doen moeten is de betreffende rechten aan SEKAM toe vertrouwen en een lijstje geven van de titels waar ze deze rechten op menen te hebben. SEKAM houdt dan met AGICOA in de gaten wanneer of die film er gens in Europa op tv komt en hier in de buurt op de kabel wordt door gegeven en rekent af wanneer dat gebeurt. Daarvoor worden waan zinnige computer-administraties gevoerd in Brussel en Amsterdam en zit van SEKAM iemand regelmatig lijsten met titels te controleren opdat er niets ontsnapt. SEKAM moet dan wel weten naar welke titels het moet zoeken. En nu gaat het allemaal om kabelgeld, binnenkort komt daar nog bij de ver goeding voor thuis kopiëren op video van film en televisie. Alle mogelijke organisaties claimen daarvoor in Nederland. SEKAM doet het voor de filmproducenten. Wim Verstappen UREI ELECTRONIC PRODUCTS Quaüty Servk» Commitment PRUNUSSTRAAT 27,5038 MG TILBURG TEL 013-685580 - FAX 013-632757 24 ^P*"^^^*^W^^^^^^^P« WEIJTMANS VAN LAERE

Historie Film- en Bioscoopbranche

Film | 1989 | | pagina 24