KOPIEVERZEKERING VANAF 1 JANUAR11990 VOOR EIGEN REKENING Doorgaans sluiten ondernemingen talloze verzekeringen af. Men be taalt ieder jaar de premie en hoopt dat men de assuradeur nooit hoeft te bellen, ledere schade, die verhaald kan worden via een verzeke ring, betekent in feite, dat men wordt geconfronteerd met een onaan gename zaak, welke - hoewel gedekt door de polis - toch extra aktivi- teiten vergt als het invullen van schadeformulieren, besprekingen, taxaties, kortom tijd en ergernis. Dat geldt natuurlijk ook voor verzekeringen, welke specifiek voor en door het filmbedrijf worden gesloten. Een duidelijk voorbeeld is het verzekeren van hoofdfilmkopieën, trailers en reklame- c.q. publici teitsmateriaal. Gedurende een lange reeks van jaren werd de verzekering van de filmkopieën collectief door de N.B.B, geregeld. Vanaf 1934 tot 1987 gebeurde dit bij Lazard Willing Assurantiën te Amstelveen. Ongeacht of een kopie onherstelbaar werd vernield door brand of dat een akte zodanig werd beschadigd, dat verder gebruik niet verant woord was, werd deze firma ingeschakeld. Tot eind 1987 toen het Bondsbestuur in al haar wijsheid de verzekering onderbracht bij een ander kantoor. Desondanks bleven filmverhuurders zich tot deze maatschappij wenden in geval van schade. GEEN COLLECTIEVE VERZEKERING per 1 januari a.s. Vanaf 1 januari 1990 vindt echter geen collectieve verzekering vanuit de N.B.B, meer plaats, welke de te betalen premie omsloeg over de leden. Daarvoor is een aantal valabele redenen aan te voeren: - een aantal Amerikaanse maatschappijen heeft via hun hoofdkan toor een universele verzekering lopen. Ongeacht of een schade plaatsvindt in Nederland of Japan; - vele bioscopen hebben een all-risks verzekering afgesloten, waar onder beschadiging, vernietiging of vermissing van kopiemate riaal ondergebracht kan worden; - Vijftien jaar geleden werd een grote filmtitel vaak met niet meer dan 12 kopieën uitgebracht. Kopieën die vaak zeer lang rouleer den, re-issues beleefden en nog een lang roulement kenden in nachtvoorstellingen of matinees; - De looptijd van een filmtitel is vandaag de dag, door de toename in het aantal premièrekopieën, aanzienlijk korter; terwijl re-issues een uitstervend fenomeen zijn geworden. - Ook het aantal uitgebrachte filmtitels per jaar nam af. Ter illustra tie: in 1975 werden nog 334, in 1988195 titels uitgebracht, porno films buiten beschouwing gelaten; - Vroeger gaf een filmverhuurder jaarlijks, achteraf, een lijst op van alle titels en het corresponderende aantal kopieën aan de hand waarvan het aandeel in de totale door de N.B.B, betaalde - lees: voorgeschoten - verzekeringspremie werd vastgesteld; - Sommige verhuurders prefereren al hun uitgerouleerde kopieën langer te bewaren dan verhuurders, die een groot aantal kopieën van de uitgebrachte titels direct na het roulement vernietigen en slechts nog een kleine 'ijzeren voorraad' van die titels aanhouden. - En tenslotte is, mede door de verbeterde projektie-apparatuur het aantal schadegevallen de laatste jaren afgenomen. Werden in 1980 nog 23 schadeclaims ingediend, in 1987 waren dat er 12 en in 1988 7, waarbij (eventuele) transportschaden niet zijn meegere kend. Het is dus raadzaam dat ieder lid zijn verzekeringspolis uit de kluis haalt om te kijken in hoeverre het in bezit zijnde kopiemateriaal valt onder zijn polis c.q. te raden moet gaan hoe dit materiaal (aanvul lend) te verzekeren. Transport moet ook worden verzekerd (foto: R. van Dokkum) Hierbij moet men zich bewust zijn van de volgende factoren: - Waar bevindt de kopie zich, in een laboratorium, in een auto van de vervoerder, in het theater, in opslag bij de verhuurder, bij een televisiestation of in een screeningroom? - Waarvoor is de kopie verzekerd: tegen brand en waterschade, ver missing c.q. tegen ernstige beschadiging? - Voor hoe lang is de kopie verzekerd? Vanaf het moment dat de eer ste kopie Nederland binnenkomt tot de allerlaatste nachtvoorstel ling drie jaar later, of verzekert men uitsluitend het moment dat de film in première gaat tot het moment dat de kopieën hun grote rou lement achter de rug hebben. - De hoogte van de verzekering. Tegen nieuw-waarde met of zonder eigen risico. Welk bedrag wordt uitgekeerd indien de kopie niet daadwerkelijk wordt vervangen? - Verder kan men zich beraden over additionele verzekeringen. Een voorbeeld ter verduidelijking. Een exploitant kan een trans portverzekering hebben afgesloten. Geldt dat ook voor de wagen van de operateur die donderdagnacht het kopiemateriaal naar het van Gend Loos depot brengt? Van Gend Loos heeft een eigen risicodekking, deze is echter niet hoog genoeg ter dekking van de nieuw-waarde van een kopie. Tot nu toe is gesproken over de kopieën van hoofdfilms, maar het- zelde geldt natuurlijk ook voor trailers en reklamemateriaal, welke 'ongemerkt' toch een aanzienlijke waarde kunnen vertegenwoordi gen. Voor het beantwoorden van al deze vragen is een grondige expertise en ervaring nodig. Lazard Willing Assurantiën heeft deze kennis, opgebouwd gedurende vele, vele jaren in huis en is ook gewend maatwerk te leveren ofwel die wensen te realiseren, die een verhuur der, laboratorium of exploitant specifiek stelt. WJAvR 29

Historie Film- en Bioscoopbranche

Film | 1989 | | pagina 29