Z<ma/Vb 'k jj&daafóe...
VERZEKERING DEKT DURE FILM- EN
VIDEO CALAMITEITEN
STICHTING FILMTRANSPORT N.B.B.
VERLAAGT TARIEF
First Floor Features (Dick Maas) maakte dit voorjaar in Nice opna
men voor 'Wings of Fame'. Op 12 april werden blikken negatief van 1
draaidag per vliegtuig via Frankfurt naar Amsterdam gestuurd. De
blikken raken onderweg zoek en komen ondanks intensieve speurac
ties op allerlei vliegvelden niet meer boven water. Nieuwe opnamen
zijn noodzakelijk. Een uiterst kostbare zaak, die bij de verzekering
wordt geclaimd. Door bemiddeling van het Bureau Filmverzekering
(voluit Bureau voor Film-, Video-, T.V.- en Theaterproducties) leggen
de engelse assuradeuren uiteindelijk 1,1 miljoen gulden op tafel.
VERZEKERING DEKT DE SCHADE.
Het blijft merkwaardig dat veel producenten niet of maar half weten
tegen welke calamiteiten ze zich kunnen verzekeren. Want de be
dreigde investeringen zijn groot en ondanks goeie voorzorgen gaat
er toch steeds weer van alles mis. Een kort overzicht: de negatief-
en/of videoproduktieverzekering dekt onbruikbaarheid van geheel of
deels opgenomen materiaal inclusief het daardoor stopzetten of ver
tragen van de produktie. Videomakers zijn gedekt tegen ondeugde
lijk videomateriaal en per ongeluk wissen;
een artiesten-uitvalverzekering dekt de schade als een produktie
gestopt moet worden of vertraagd raakt door het uitvallen van de
verzekerde regisseur en/of artiesten;
een apparatuurverzekering dekt verlies van of schade aan came
ra's, andere apparatuur, lampen, enzovoort;
gehuurde, geleende of in gebruik gegeven requisieten zijn te dek
ken via een requisietenverzekering;
omdat veel bedrijfsaansprakelijkheidspolissen voor producenten
onhandige uitsluitingen kennen, is het geen luxe om een echt vak
gerichte versie te hebben;
verder kan het produktie-kasgeld verzekerd worden;
de regenverzekering zal weinigen onbekend zijn, maar de mooi
weer-verzekering inclusief regen is een totaal nieuw produkt; en
over alles wat een film- of videoproducent verder maar aan risico
kan lopen, valt te praten met 'Het Bureau'. Als er een mouw aan te
passen is, gebeurt dat.
Natuurlijk: een verzekering kost premie. En er moet toch al met geld
gewoekerd worden. Maar juist daarom is het in dit vak, waar tot en
met het laatste moment alles de mist in kan gaan, een discutabele
strategie om de verzekering dus maar te laten zitten. Bovendien on
derhandelt Het Bureau net zo lang met de assuradeuren tot de ver
houding tussen de hoogte van het premiebudget en het gedekte ri
sico zo gunstig mogelijk is.
...MAAR DAN MOET ER WEL EEN VERZEKERING ZIJN
'Het Bureau' werd in de jaren '50 opgericht in samenwerking met de
Nederlandse Bioscoopbond. Het is een joint-venture van de bekende
assurantiemakelaars Bekouw Mendes (kontakt: Wim van Oort, tele
foon 020-560731) en Hudig-Langeveldt (kontakt: Hans Geuzen-
broek, telefoon 020 - 5572225)De heren kennen het vak en het klap
pen van de zweep. Dus geen enkele producent hoeft door een verze
kerbare calamiteit het schip in te gaan.
En echt, het kan de meest doorgewinterde professionals overkomen.
Joop van den Ende BV maakte in de loop van 1988 in opdracht van
de TROS een serie opnamen van Andrè van Duin's jubileumshow in
Carré. Dit met de bedoeling om daar vijf televisieprogramma's van te
maken, uit te zenden vanaf september 1989. Het materiaal (BCM)
werd tot de montage opgeslagen bij het NOB. En daar ging iets fout:
door een vergissing van een TROS-medewerker werd het gewist. Die
verkeerde namelijk in de oprechte veronderstelling dat het materiaal
al uitgezonden was en zette de originele opnamen op de wislijsten.
Zodat het dure BCM-materiaal opnieuw gebruikt zou kunnen wor
den. Die besparingsdrift pakte dus even anders uit. Over de schade,
die (afhankelijk van de mogelijke bruikbaarheid van het tegelijkertijd
gemaakte VHS-materiaal) geschat wordt op 1,2 miljoen, wordt bij
het ter perse gaan van dit artikel door Het Bureau onderhandeld met
de Engelse verzekeraars.
In de laatste maanden van ieder jaar wordt men vaak overstelpt door
brieven van leveranciers, die allen zonder uitzondering hun spijt
betuigen dat ze per 1 januari a.s. gedwongen zijn hun prijzen te
verhogen.
Het is derhalve verheugend te constateren dat er ook uitzonderingen
zijn. De Stichting Filmtransport N.B.B, zal vanaf de speelweek, be
ginnend op vrijdag 5 januari 1990, het tarief voor het vervoer van een
hoofdfilmcolli verlagen van f 31,- naar f 25,- (excl.BTW).
Deze tariefsverandering zal voor onbepaalde tijd worden gehanteerd.
In de loop van 1990 zal het Bestuur van de Stichting bekijken of dit
nieuwe tarief gehandhaafd kan worden.
Het Bestuur van de Stichting bestaat uit de heren J.Nijland (voorzit
ter), J.Arkenbout (namens de filmverhuurders) en mevr.
Drs.M.L.WoIff (namens de bioscoopexploitanten).
Onder dit kopje kan een ieder anoniem een positief kritische kantte
kening kwijt. Inzendingen richten aan de redaktie.
Destijds is tussen de Centrale Filmkeuring en de filmverhuurders af
gesproken dat films, welke onderhoudend zijn voor het gehele gezin,
zouden worden aangeduid in de filmladders met|AL
Misschien zien wij de verkeerde ladders (en films) maar deze aandui
ding signaleren wij niet meer...
Klant is koning en keizer als hij met zijn gehele hofhouding naar een
stuk familie-entertainment wil gaan kijken.
Tom Conti en Susan George in "That summer of white Roses" (Cinetrust)
De Joegoslavisch-Engelse coproduktie THAT SUMMER OF WHITE
ROSES met TOM CONTI, SUSAN GEORGE en ROD STEIGER won de
prijs voor de beste film op het Filmfestival van Tokio, dat voor de
derde maal in oktober werd gehouden. De film wordt 26 januari
volgend jaar in ons land uitgebracht door CINETRUST.
31