Be/ast/ngTelefoon VIDEOFILMBRANCHE START COLLECTIEVE CAMPAGNE Vanaf 1 oktober 1989 kent ook de videofilmbranche een collec tieve promotiecampagne. In andere branches binnen de 'entertainment'-sector zijn der gelijke gezamenlijke promotio nele activiteiten al langer een usance. Denk maar aan het boe kenvak, de platenbranche en de filmwereld. Nu de videoverhuur branche zich tot een volwassen bedrijfstak heeft ontwikkeld, is daar nu ook de tijd rijp voor grootschalige consument-ge richte campagnes. Deze collectieve promotie vindt plaats binnen de Stichting Video film Festival. De stichting is op gericht door NVPI Video en heeft als doel het medium videofilm bij de Nederlandse consument een grotere bekendheid te ge ven. In de stichting werken in dustrie en detailhandel nauw sa men. De dagelijkse coördinatie vindt voorlopig plaats vanuit het NVPI-bureau te Hilversum. De eerste campagne is op 1 ok tober jl. van start gegaan. Een door de stichting vervaardigde tv-commercial wordt regelmatig via de STER uitgezonden. Er is voor de STER gekozen, omdat het traditionele bestel momen teel de beste garantie kan geven voor een optimaal bereik bij de doelgroep. Sinds oktober wor den ook wekelijks advertenties geplaatst in de weekbladen Pa norama, Nieuwe Revu en Vero- nica-blad. In deze advertenties wordt het ruime product-aanbod met betrekking tot kwaliteits- films onder de aandacht ge bracht. De centrale slogan in zo wel de (institutionele) tv-spot als de (meer actuele) advertentie is: "Je raakt niet uitgekeken bij de videotheek". Door middel van deze media campagne wordt de consument geïnformeerd over het video filmaanbod. Het hoogtepunt van deze eerste campagne zal in april 1990 plaatsvinden. Dan wordt het Nationaal Videofilm Festival georganiseerd. Van1 t/m 29 april is het vier we ken lang feest in de videotheek. Tijdens dit Festival worden door de consument in de videotheken de publieksprijzen gekozen. In iedere deelnemende videotheek staat een stembus waar de (nieu we) klanten hun stem kunnen deponeren. Deze verkiezingen worden op professionele wijze ondersteund door het Festival Magazine en de Festival Casset te. Het magazine wordt aan de vooravond van het Festival huis- aan-huis verspreid. Hierin wordt uitgebreid aandacht besteed aan de op handen zijnde verkiezin gen. De nominaties per catego rie (beste films in een drietal genres, beste acteur, beste actri ce, beste videofilm aller tijden) worden uitvoerig belicht. De Fes tival Cassette is het geschenk voor de consument tijdens het Festival. Het betreft een gratis uitleen- cassette die gedurende de Festi val-periode aan iedere bezoeker wordt meegegeven. Op deze cassette zal uiteraard ook uitvoe rig - naast andere zaken - op de verkiezingen worden ingegaan. Met behulp van een prijsvraag zal de deelname aan de verkie zingen worden gestimuleerd. De Stichting Videofilm Festival is momenteel in gesprek met de Hilversumse omroepen om dit festijn voldoende aandacht op televisie te laten krijgen. Boven dien zal op alle mogelijke andere manieren een optimale media- aandacht voor het Festival wor den nagestreefd. De introductie van deze cam pagne vond op 20 september jl. plaats in Tiel. Naast de tien distri buteurs die in een eerder sta dium reeds hun deelname had den vastgelegd, volgden die dag ruim vijfhonderd detaillisten dit voorbeeld! Per 1 november is het aantal deelnemende video theken gestegen tot bijna zes honderd. Hierdoor heeft de cam pagne een landelijke dekking van videotheken gekregen. Dit mag zeker gezien de korte tijd waarin e.e.a. is ontstaan, als een groot succes worden beschouwd. Het vertrouwen in de effectiviteit van de campagne lijkt zowel bij in dustrie als detailhandel zeer groot te zijn. Het feit dat gereno- meerde bedrijven als Sony Ne derland en R.J. Reynolds To bacco (Camel Trophy) als spon sors in deze campagne funge ren, onderstreept het effect van deze campagne eens te meer. Nadere informatie: Stichting Videofilm Festival, Albertus Perkstraat 36, 1217 NT Hilversum, tel. 035-219177, fax 035-41954. Coördinator: Bert Ponsen. NEDERLANDSE INZENDINGEN FRANSE FILMPRIJZEN Een commissie, bestaande uit voorzitter Alex de Ronde (film criticus), Odile Chenal (Franse Ambassade), Dorothee Verdaas donk, Daniel Mésini (Maison Descartes) en Pieter Goedings (distributie), heeft op verzoek van de Werkgroep Buitenlandse Filmmanifestaties de volgende Nederlandse films geselecteerd ter inzending voor de Franse Filmprijzen. UW MENING GRAAG Korte film onder regie van Heddy Honigmann. Productie: Rolf Orthel. DE SLAAPKAMER Animatiefilm van Maarten Koop man. Productie: OrlowSeunke. MUSCA Animatiefilm onder regie van MarkReinders. Productie: Nico Crama. BEELD VAN EEN KIND Documentaire van Albertvan der Wildt. Productie: Suzanne van Voorst/ Yuca Film. PUNKIE GANSHYAM Documentaire van Loek Vrees wijk. Productie: Jan Musch &Tijs Tin bergen DE RIJDENDE PSYCHIATER Documentaire van Hans Otten. Productie: Cinété Filmproduktie BV. Het kan niet anders of de belas tingherziening volgens het 'Plan-Oort' heeft ook gevolgen voor de leden van de N.B.B. Welke consequenties zullen dat in uw geval zijn? Ongetwijfeld heeft u vragen zo als: Wat zijn de omvang en de be tekenis van de Oort-operatie? Wat gaat er gebeuren met de ma nier waarop aangifte wordt ge daan? Hoe zit het met de nieuwe percentages? Welke kosten wor den wel en niet aftrekbaar? Voor ondernemers zijn spoedige antwoorden op deze en nog tien tallen andere vragen onontbeer lijk. In de eerste plaats omdat de her ziening van loon- en inkomsten belasting al op 1 januari ingaat en dat is snel. Ten tweede omdat voor ondernemers en zelfstandi gen een aantal veranderingen al op 1 juli 1989 is ingegaan. Zoals u misschien weet, is er al heel wat informatie over 'Oort' te vinden in de BelastingKrant, die verkrijgbaar is bij de belasting kantoren, postkantoren en bi bliotheken. Daarnaast opende (ex)staatssecretaris Koning een speciaal nummer, dat onderne mers de mogelijkheid biedt gra tis antwoorden te krijgen op al hun vragen. Die antwoorden worden gegeven door belasting deskundigen die precies op de hoogte zijn van de onderwerpen die u als individuele ondernemer zullen interesseren. Via een uitgekiend voice-res- ponssysteem komt u terecht bij de specialist op het terrein waarop u uw vragen heeft. Het speciale telefoonnummer is 06- 0443 en is gratis bereikbaar op werkdagen van 's'ochtends acht uur tot vijf uur in de middag. Belastinginformatie voor onder nemers is ook beschikbaar via Viditel, op bladzijde* 67846 TE KOOP 2 Philips FP6 proj. m.Erneman Xenon lampenhuizen div.losse Philips onderdelen Tel: 04754-81369 61

Historie Film- en Bioscoopbranche

Film | 1989 | | pagina 60