('of je het leuk vindt of niet') Voor mij is iedere professionele monteur een magiër. Zelf beschik ik over twee redelijk linker handen, die het verwisselen van een fiets band tot een levensgrote klus en het vervangen van een vette bougie tot een onoverkomelijk probleem maken. Het belang van automatisering was mij bekend: snellere informatie, een grotere doelmatigheid, noem maar op. Maar om me daar nu zelf in te verdiepen, was me te gortig. Liever hing ik me op aan computer techneuten, die echter door hun veelvuldige gebruik van ingewik kelde begrippen, mij telkens duidelijk maakten dat ik behoorde tot die lieden, die wel willen scoren, maar nimmer de moeite nemen op de training te verschijnen. Drie jaar geleden volgde ik - op aandrang van enkele medewerkers - een cursus. Drie dagen, waarin ik geen terminal zag flikkeren, waarin ik geen toetsenbord aanraakte, wel drie dagen waarin men mij duide lijk maakte dat het principe van automatisering berustte op gewoon logisch nadenken, het gezonde verstand gebruiken. Wat wil men bereiken? Wat is het doel? En deze duidelijk te omschrij ven. Dat valt vaak niet mee, omdat kennis en inzicht wel aanwezig zijn, maar men telkens weer wordt geconfronteerd met de boeiende vraag: Is het nuttig om het zus of zo te doen? Natuurlijk wist ik na drie dagen nog niets af van de problematiek van het daadwerkelijke automatiseren, maar wel was mijn belangstelling gewekt. Ik betrapte mij erop krante- of tijdschrift artikelen over auto matisering te lezen, welke mij voordien of nooit waren opgevallen of door mij met afschuw werden genegeerd. Zoals iemand die voor het eerst wegwijs wordt gemaakt met de kunst van het schaken. Men speelt de eerste zetten van een grootmeester partij na en denkt dat had ik ook kunnen doen. Na een zet of zes blijkt echter het tegendeel, doch de belangstelling voor het spel is gewekt. Nu staat naast mijn buro een terminal welke bijna de gehele dag aan staat of om bedrijfsgegevens op te vragen ("Heeft van Puffelen al be taald?" was je vraag aan de administratie aan het einde van de gang. Iemand onderbreekt zuchtend zijn werkzaamheden, want zo'n vraag komt altijd op het verkeerde moment.) c.q. om tekstverwerking te plegen. En ik durf het haast niet te zeggen, maar thuis staat ook een PC, welke zowel zakelijk als privé gegevens herbergt. Ik ben bekeerd en ik moet heel eerlijk toegeven, dat ik er geen mo ment spijt van heb. Met logisch nadenken, heb ik nog wel 's moeite. In het licht van bovenstaande had ik het volgende gesprek met Herman Dubach. HERMAN DUBACH: VAN BOOKER TOT SYSTEEMANAUST Afgelopen november tien jaar geleden trad Herman Dubach (37) als filmbooker in dienst bij filmverhuurkantoor Gofilex Film, toen nog gevestigd in een villa in Driebergen. Het waren de dagen dat de Film centrale net begon te opereren vanuit een schonkige loods in Leer- sum. Dat hield in dat alle bookingen van hoofdfilms, trailers en reklame wekelijks moesten worden gecodeerd. Herman Dubach: "De automatisering van de verzendingen stond nog in de kinderschoenen, alleen C.I.C. en NOVA/U.A. en Gofilex de den aan het project mee. We wisten amper hoe we de gegevens in de computer moesten invoeren. Vaak ging het fout, dat veroorzaakte ir ritatie en vooral overuren. Op een morgen komt van Roosmalen de afdeling op, ziet ons ploeteren en peentjes zweten. Een paar dagen later zit ik met twee kollega's - of we het nu leuk vonden of niet - op een automatiseringscursus. Hoe meer ik daar opstak, hoe fascine render ik de materie begon te vinden." De Filmcentrale verhuisde naar Nieuwegein en Herman Dubach en Willem van Breene, toen al bedrijfsleider, waren verantwoordelijk dat de apparatuur binnen twaalf uur weer zou draaien. "Als ik daaraan te rugdenk dan staat het klamme zweet weer in m'n handen. Maar het lukte en vanaf dat moment wist ik dat automatisering mijn hart had gestolen." Herman Dubach deed meer kennis op via extra kursussen bij de komputerleverancier, bezocht avondcollege's om zich te verdiepen in Ambi-modules en volgde tenslotte bij Volmac een praktijkgerichte opleiding voor systeemanalist. "Mijn eerste onafhankelijke automatiseringsproject was een rechten- beheerssysteem. Van elke uit te brengen c.q. uitgebrachte filmtitel moest in één opslag te zien zijn, wanneer de film was aangekocht, het bedrag dat voor de rechten (35mm, 16mm, video of televisie) was betaald en de betalingscondities; wanneer de film in première was gegaan en met hoeveel kopieën, de jaarlijkse opbrengst en het totaal van de uitbrengkosten, of de titel aan een zendgemachtigde was aangeboden, enz. Het was vallen en opstaan, want bij de ontwik keling van een systeem kan veel fout gaan. Maar ik deed daar onvoor stelbaar veel ervaring mee op." STICHTING FILMTRANSPORT N.B.B. Het tot en met 1987 door de N.B.B, gehanteerde toedelingssysteem m.b.t. de vrachtkosten van het woensdag-op-donderdag transport door van Gend&Loos voldeed niet. Aan de hand van de bij het Bonds- buro binnenkomende recettestaten werd een toerekening per ver- huurkantopor en exploitant gemaakt, welke echter niet altijd stoelde op de werkelijkheid. De Filmcentrale ontwikkelde een formule waarbij de aanbieder van de hoofdfilm werd aangeslagen voor de vrachtkosten, terwijl alle trai lers en reklamekosten voor 'niets' werden meegezonden. In het Film- transport Systeem zou de aanbieder betalen. Dubach: "Dit projekt was voor mij heel spannend en enerverend. Overdag volgde ik bij Volmac een opleiding tot Cobol-programmeur, in de avonduren bracht ik het geleerde in praktijk bij de bouw van het Filmtransport Systeem. We zaten tegen een deadline aan: per 1 ja nuari 1988 moest het systeem feilloos gaan draaien. Gelukkig werkte ik samen met een door de wol geverfde systeem-ontwerper, anders had ik het nooit gered." Het systeem werkt nu al weer enkele jaren, maar wordt een dezer da gen weer bijgesteld, zodat het nog gebruiksvriendelijker (en sneller) wordt voor de verhuurkantoren, welke in het begin van de week alle verzendgegevens naar de Filmcentrale sturen van hun computer via de telefoon naar de computer van de Filmcentrale. 65 AUTOMATISERING

Historie Film- en Bioscoopbranche

Film | 1989 | | pagina 64