VA4> NIEUWS GRAND PRIX VOOR TOONDER STUDIO'S Op het 30e internationale industriële Film Video Congres Rome heeft Nederland een groot internationaal succes behaald. Toonder Studio's heeft met de film "Cadans", gemaakt in opdracht van de Ne derlandse Spoorwegen, de hoogste onderscheiding de Grand Prix behaald op dit belangrijkste festival voor opdrachtfilm- en videopro- dukties. Van de 170 ingezonden audiovisuele programma's uit 15 ver schillende landen bleek de film "Cadans" van regisseur Pieter-Rim de Kroon (34 jaar) de grote winnaar. De film was al eerder succesvol op de nationale SAM Film- en Videomanifestatie met de Prix d'Am- sterdam en een speciale prijs voor het camerawerk van Peter Sma ling en Pieter-Rim de Kroon. In totaal namen 15 Nederlandse av-produkties, zijnde het maximale toegestane aantal per land, deel aan dit internationale festival. Het behalen van de Grand Prix betekent voor Nederland een grote inter nationale erkenning. ANDERE PRIJZEN Naast de Grand Prix en de eerste prijs in de categorie Dienstverlening voor "Cadans" waren er nog een aantal Nederlandse successen. De films "Just checking" gemaakt door Van Liempd Filmprodukties voor Heineken International en "A car is Born" geproduceerd door Majoor Beishuizen voor Volvo Car behaalden een derde prijs in de categorie Produkten en Materialen. In deze zware categorie dongen 30 produk- ties mee naar een onderscheiding. Een extra prijs (The 1989 "One World" Award) was voor Henk van Mierlo Kreatieve Kommunikatie voor zijn film "Pushing the limits" gemaakt voor Philips Internatio nal. Voor de films "Just checking" en "Cadans" bestaat internationale be langstelling voor distributie. De Japanse televisie wil "Cadans" in ja nuari op het scherm brengen. VIEWING NOVEMBER Het programma-aanbod tijdens de laatst gehouden VAP-viewing was allerminst vermoeiend, hooguit waren het enkele lang uitgeval len produkties die de verzamelde pers, producenten en opdrachtge vers drie en half uur in hun greep moesten houden. Dat gold niet voor het eerste band/diaprogramma, 12 minuten, 15 projektoren, van Leo Schepman Audiovisuals, gemaakt voor Het Pa rool. Een moeilijke opgave voor de scriptschrijver, want journalisten kunnen genadeloos oordelen waar het de schrijverscapaciteit van reklame- en AV-produktiebureau's betreft. Niettemin kon het voltallige redaktionele team van Het Parool zich uitstekend vinden in het scenario van Peter Möricke. De twee ver toonde band/diaprodukties vormden een onderdeel van een theater totaalprogramma waarmee Het Parool betrokkenen wil informeren en motiveren omtrent haar revitaliseringsplannen. Het programma is geregisseerd door Peter van den Dungen en de produktiekosten bedroegen f 75.000,--. Een impressie van wat er achter de schermen van de Nederlandse musea gebeurt, geeft de 16mm film "De Dienstingang - Het museum via een achterdeur" van Signum Informatieprojecten. Het duurt drie kwartier en dan is het beeld nog steeds niet volledig. Dat kan ook niet volgens de makers. Het gaat erom dat een breed publiek nu eens ziet wat er allemaal komt kijken om het museum - ofwel het collectieve geheugen van een samenleving - in stand te houden. Aangezien de film werd vertoond in de lange versie en er tevens een versie is ge maakt van 25 minuten (met een sterk accent op sponsoring) bleef de kijker zitten met de vraag wat doen die extra 20 minuten ertoe als je toch niet de pretentie hebt volledig te zijn? De film zal worden uitgezonden door NOS-TV Verder is hij bedoeld voor vertoning door musea aan een breed publiek en wordt wellicht Pieter-Rim de Kroon, regisseur van "Cadans", met de Grand Prix voor het Colloseum te Rome. commercieel gedistribueerd naar scholen etc. De korte versie zal door museumdirekties worden gebruikt bij het leggen van kontakten met het bedrijfsleven voor mogelijke sponsoring. Kees Hin en Jan van Lieshout gaven adviezen voor deze film en de re gie was in handen van Bernie IJdis. Produktiekosten: f 300.000- Voor wie het niet wist en toch is overgestapt op een computerinfor- matiesysteem: er bestaat een Centrum voor Informatieverwerking (CVI) waar potentiële opdrachtgevers terecht kunnen voor advies omtrent de keuze van een automatiseringsbedrijf. Het CVI is een dochter van de Nederlandse Spoorwegen en heeft vanaf het prille be gin van haar 25-jarige bestaan de NS als grote klant gehad. Het besef dat de rest van het bedrijfsleven ook wel eens iets zou kunnen heb ben aan een bedrijf als het CVI begint weliswaar laat door te dringen, maar wellicht is er nog redding mogelijk... Aan "Keuze" van Toonder Studio's zal het niet liggen. In opdracht van het CVI maakte Toonder een fraai programma op Betacam SP, naar een scenario van Henjo Guitjens en geregisseerd door Robert van Alphen, waarin de vragen die potentiële opdrachtgevers zich stellen bij de keuze van een automatiseringsbedrijf gestalte krijgen middels animatiefiguurtjes van klei die in de meest grillige vormen kunnen veranderen. Produktiekosten f 129.000,- voor 14 minuten informa tief entertainment. Hoe werkt een ondernemingsraad, hoe deskundig moet die zijn en wat zijn de rechten en bevoegdheden van zo'n apparaat? Op deze en nog veel meer vragen beoogt het programma "Werkwijze(r) O.R." van TFC Audiovisuele Produktie antwoord te geven. Het betreft hier geen opdrachtfilm maar een generiek programma van TFC Audiovi suele Produktie voor de mediapoot van dit bedrijf. Het is een onder houdend programma waarbij enigszins het gevaar bestaat dat het verhaal en de akteurs een eigen leven gaan leiden. Niettemin kan "Werkwijze(r) O.R." een zeer bruikbaar hulpmiddel zijn voor onder nemingsraden om het funktioneren van de eigen O.R. onder de loupe te nemen en te zoeken naar meer doeltreffende werkwijzen. Ondernemingsraden en directies kunnen het 37 minuten durende programma bij TFC huren of kopen. Het scenario is gemaakt door J. de Greef die samen met W.C. Nieuwboer het programma regis seerde. Hoe genmakkelijk je een bank kunt oplichten werd duidelijk in het programma "Zeker Weten" van Total Video Productions in opdracht van de divisie Veiligheidszaken van NMB Bank. Door routineus optre den van personeel kunnen 'klanten' moeiteloos hun slag slaan. Een 77

Historie Film- en Bioscoopbranche

Film | 1989 | | pagina 76