JANUARINUMMER FILM 40 JAAR NA-OORLOGSE BIOSCOOPRECLAME 10 JAAR BIOSCOOPRECLAME CINESCOPE NIEUWE STIJL Na de Tweede Wereldoorlog heeft de bioscoopreclame in Nederland een grote vlucht genomen. Weliswaar waren er voor de oorlog een aantal bedrijven, die zich met de exploitatie van reclame in bioscopen bezig hielden, doch dit be perkte zich voornamelijk tot de exploitatie van dia-reclame in de ver schillende steden. Deze exploitanten waren verenigd in de Neder landse Vereniging van Bioscoopreclame Exploitanten, die los van de toenmalige Nederlandse Bioscoop Bond, een eigen beleid voerde. Na afloop van de voor het Nederlandse Bioscoopbedrijf zo donkere periode werd door Central Film A.G. te Zürich, in samenwerking met het toenmalige Advertentiebureau DeLaMar te Amsterdam, Cefima film opgericht, dat zich ging bezig houden met het vertonen van re clamefilms van Zwitserse origine voor produkten, die toen op de Ne derlandse markt kwamen, zoals Silvikrin haarshampoo, Ovolmaltine drank en Kolynos tandpasta. De in Zwitserland geproduceerde en nagesynchroniseerde reclame films hadden allen een lengte van ongeveer 120 meter. IN DE VIJFTIGER JAREN leidde de technische ontwikkeling en de vraag naar meer vertoningsmogelijkheden ertoe, dat men al spoedig overging tot het vertonen van 2 reclamefilms van ieder 60 meter. Deze vertoningen vonden allen plaats op basis van een voor iedere bioscoop vastgestelde meterprijs aan de hand van standing, capaci teit en ligging, een systeem dat bij de adverteerders vele protesten te weeg bracht. IN DE ZESTIGER JAREN werd dit systeem verlaten en vervangen door een prijsstelling, uniek in Europa, gebaseerd op het werkelijke aantal bezoekers per voorstelling en dat thans nog in grote lijnen zo functioneert. IN DE ZEVENTIGER JAREN namen een aantal bioscoop-exploitanten de reclame-exploitatie echter zelf ter hand, hetgeen leidde tot de li quidatie van de Nederlandse Vereniging voor Bioscoopreclame Ex ploitanten. Ook Jogchem's Theaters te Bunschoten en Wolft Bioscoop Onderne ming te Utrecht gingen deze weg op, door niet alleen zelf een onder neming op te richten, doch ook een aantal ondernemingen op het ge bied van Bioscoopreclame over te nemen. Vanaf dat moment - nu bijna 10 jaar geleden - werd Cinescope, des tijds gevestigd te Amsterdam, de onderneming die voor Jogchem's en Wolff naast Actieffilm te Groningen en Euro Bioscoopreclame te Den Haag alsmede Uniefilm te Hilversum zich bezig ging houden met de reclame-exploitatie. IN DE TACHTIGER JAREN werd deze onderneming, thans gevestigd te Utrecht, uitgebouwd tot de Cinescope groep, zoals deze nu opera tioneel is en zich nu niet alleen meer bezig houdt met de acquisitie en vertoningen van reclamefilms en dia's. Een moderne fotostudio, uitgerust met computerapparatuur niet al leen voor het vervaardigen van dia's, doch ook voor andere aktivitei- ten binnen de bioscoopexploitatie, staat ter beschikking. Verder werd aan deze bestaande aktiviteiten toegevoegd de foyer-vi deoreclame, het vertonen van reclameboodschappen tussen de trai lers van de te verwachten speelfilms. Ook op het gebied van de automatisering werden aktiviteiten ontwik keld, waartoe thans Cinescope Automatisering B.V ter beschikking staat, die zich niet alleen toelegt op aktiviteiten voor de eigen onder nemingen van de Cinescope groep, doch ook voor Jogchem's Thea ters en Wolff Bioscoopbeheer zich bezig houdt met de automatise ring van onder andere de bioscoopkassa's en administratie. Enige tijd geleden is er gestart met de plaatsing van electronische lichtkranten in bioscopen, terwijl verder de bemiddeling wordt ver leend voor de aanschaf van dia- en videoapparatuur. Verschillende onafhankelijke exploitanten hebben in de loop der tijd hun reclame-belangen ondergebracht bij Cinescope, zodat thans ge steld kan worden dat met Cinescope van het totale bioscoopbezoek circa 40% wordt bereikt. Buiten de drie grote steden kan zelfs wor den gezegd dat dit 60% is. DE NEGENTIGER JAREN zullen niet ongemerkt aan het bioscoopbe drijf voorbijgaan, doch de leiding van Cinescope met haar medewer kers richt zich thans reeds op deze periode, teneinde ook dan, zoals nu reeds het geval is, de bioscoopexploitant in alle opzichten ten dienste te kunnen staan. 1990 EEN DYNAMISCH JAAR - CINESCOPE IS ER KLAAR VOOR. Th. de Ruiter Het eerstvolgende nummer verschijnt op vrijdag 26 januari Reserveren van pagina's voor verslagen, ingezonden brieven, enz. vóór: 22 december bij de redactie: Annita Dekker Tel.: 03402-70202 Fax: 03402-70283 Reserveren van pagina's voor advertenties vóór: 22 december bij Filmplan Tel.: 020-793843 Deadline kopij: 5 januari Deadline artwork: 12 januari 81

Historie Film- en Bioscoopbranche

Film | 1989 | | pagina 80