IS ONS VAK Fibrocit, daar zitten ze van te kijken. n.v. /q. Toen er onenigheid ontstond over de publiciteit voor de film, beslo ten we gesprekken hierover te staken, totdat we de film gezien had den en wisten waarover we spraken. Intussen hadden wij de film aan een Duitse relatie aangeboden, omdat was afgesproken dat wij ook de eventuele verkoop naar het buitenland zouden behartigen. Toen de werkkopie klaar was, kwam de man naar Nederland om de film sa men met ons te zien. We draaiden de film zonder geluid in de toen malige Cinetone Studio in Duivendrecht. We schrokken van het eind- produkt! Ook de Duitse relatie was niet bepaald enthousiast, maar toch veel positiever dan wij. Tot onze verbazing deed hij de heren nog een voorstel om de film in Duitsland uit te brengen. Hij zou de kosten van de Duitse nasynchronisering voorzijn rekening nemen en boven dien een garantie betalen van DM. 30.000,--. Er was aan dit voorstel één voorwaarde verbonden: er moest nog ongeveer 20 minuten speelduur worden toegevoegd met opnamen van de walletjes! Vol gens onze relatie was dat voor het buitenland erg aantrekkelijk. Er be hoefde geen extra handeling in te zitten, dus veel kosten zouden er niet aan verbonden zijn. Had het voorstel ons al verbaasd, het antwoord deed ons dat nog meer. De regisseur weigerde aan die voorwaarde te voldoen, want hij "wenst zijn film niet te verpesten met extra-opnamen van de wal letjes!". De deal ging dus niet door. Zelf zagen wij al niets meer in de film en toen er wederom onenigheid onstond over de publiciteit, werd in onderling overleg - en tot onze grote opluchting - besloten het kontrakt te ontbinden. De film werd bij een andere verhuurder ondergebracht en ging kort daarop in première in het toen nog in exploitatie zijnde Luxor Theater aan de Nieuwendijk. In de ochtendbladen van de dag daarop ver scheen de mededeling dat de film "Fietsen naar de maan" van het programma was genomen. Dat betekende het einde van "Fietsen naar de maan", naar mijn mening te wijten aan de eigenzinnigheid van de regisseur/scenarioschrijver, die toch met "De laatste passa gier" geen onaardige film had afgeleverd. De volgende ervaring was veel prettiger. Die was met Pim (de la Par- ra) en Wim (Verstappen). Wij hadden als eerste van dit koppel uitge bracht "Liefdesbekentenissen" met Ramses Shaffy, een low budget film. De film had redelijk succes en wij zouden ook hun volgende pro- duktie uitbrengen. Weilswaar een Engels gesproken film, nl. "Obses- sions" (Bezeten), maar een succes! De film ging tijdens de Filmweek Arnhem in première en viel zowel bij pers als publiek goed in de smaak. Voor de film hadden wij een garantie van f 10.000,- betaald, in die tijd wel een behoorlijk bedrag, maar niet buitensporig hoog. Tijdens de festiviteiten na afloop van de première kwam de volgende produktie van Pim en Wim ter sprake. Ze wilden voor de film een garantie van f 20.000,- hebben, maar de direktie weigerde met het gevolg, dat Pim nog diezelfde nacht een kontrakt met een andere ver huurder afsloot. En daarmee ging één van de grootste Nederlandse succesfilms aan onze neus voorbij. U hebt de titel zeker al geraden? Ja, inderdaad! "Blue Movie"! Een misser van jewelste dus! F.P. vanden Berg Fibrocit laat per jaar honderdduizenden zitten. In bioscopen en theaters. In congrescentra en collegezalen. Voor ontspanning of inspanning. Fibrocit is al meer dan 75 jaar dominant aanwezig in de betere bioscoop. Fibrocit, niet te filmen hoe goed dat zit! Fibrocit levert een veelzijdige kollektie bioscoop-, theater- en auditorium stoelen. Eigen design, produktie en installatie/ onderhoudsfaciliteiten. contract furnishing seating nv Fibrocit sa - tel. 09.32 - 56 - 22 56 99 Voor Nederland 020 - 46 33 97 H. Jurissen. 22 ZITTEN

Historie Film- en Bioscoopbranche

Film | 1990 | | pagina 23