i Tl f t ~i t communicatiemix l !i n Dit model is gebaseerd op de veronderstelling dat het koopgedrag een gevolg is van het achtereenvolgens opwekken van de aandacht van de prospect voor de reclameboodschap (attention), waarbij een geneigdheid moet worden opgewekt om kennis te nemen van de in houd ervan (interest). De argumentatie van de reclame-uiting zal dan zo overtuigend moeten zijn dat er begeerte naar het geadverteerde produkt ontstaat (desire), die tot het uiteindelijke kopen ervan (ac- tion) moet leiden. Op dit model is veel kritiek geleverd, o.a. de volgorde van het proces. Verder wordt er geen rekening gehouden met sociaal psychologi sche aspecten. Dit model wordt echter wel veel gebruikt in de recla mewereld en zal daarom in dit artikel als model voor het koopgedrag gehanteerd worden. Een 3-tal menselijke eigenschappen kunnen verstorend werken bij het overbrengen van prospects van bijvoorbeeld de cognitieve fase naar de affectieve fase. Deze eigenschappen zijn: 1. de selectieve attentie: het verschijnsel dat ontvangers voorname lijk interesse hebben voor die boodschappen die overeenstem men met de eigen interesses, waarden, attitudes, etc. 2. de selectieve perceptie: ontvangers interpreteren en percipiëren boodschappen in overeenstemming met eigen interesses, waar den en overtuigingen. 3. de selectieve herinnering: de boodschap is ontvangen en geperci pieerd maar na verloop van tijd gedeeltelijk vergeten. Het is voor een organisatie van groot belang dat de boodschap, die wordt overgedragen, zodanig is, dat de 3 menselijke eigenschappen niet verstorend werken, er rekening is gehouden met sociaal psycho logische aspecten en de doelgroep, die zich in een bepaalde fase van hetkoopgedragmodel bevindt, bereikt wordt. Een organisatie beschikt over een groot aantal middelen om haar boodschap over te brengen. In principe behoren alle elementen van de marketing-mix (produkt, prijs, plaats, promotie) tot deze midde len. In het vervolg van dit artikel wordt promotie vervangen door het woord communicatie om verwarring met het begrip promotionele aktiviteiten te voorkomen. Het communicatiebeleid in dit artikel heeft echter betrekking op de keuze en invulling van de communicatie-instrumenten met een puur communicatief karakter. De doelstelling van het communicatiebeleid kan als volgt omschre ven worden: "Een of meer kenmerken van de organisatie en/of een of meer eigen schappen van de instrumenten van de marketing-mix te communice ren aan personen in de diverse belangengroepen met als doel hen te informeren, te overtuigen ofte herinneren aan deze kenmerken en/of eigenschappen". De communicatie-instrumenten met een puur communicatief karak ter zijn: -advertising -personel selling -sales promotion -publicity DE ROL VAN FILMSPONSORING IN HET COMMUNICATIEBELEID VAN EEN ORGANISATIE In Nederland wordt onderscheid gemaakt tussen sport- en kunst- sponsoring. Bij sport is de prestatie een belangrijk element. Bij kunst gaat het meer om de kwaliteit. In de media krijgt sport veel ruimte vanwege haar aantrekkings kracht op het grote publiek. De kunst daarentegen krijgt aanzienlijk minder publiciteit. De film zit tussen de sport en de kunst in. De kunstzinnige film be reikt vanwege het complexe karakter een kleine publieksgroep. De commerciële film trekt echter door sensationele stunts en veel publi citeit grote groepen mensen naar zich toe. Goossens gaf op het symposium "Sponsoring, maar wat, sport of kunst?" van 3 februari 1988 op de Erasmus Universiteit Rotterdam goed weer wat de plaats van sponsoring in het communicatiebeleid van een organisatie is: "sponsoring is eigenlijk een smeltkroes van communicatie-instrumenten en heeft de associatie met het spekta kel of evenement uiteindelijk als toegevoegde waarde. Dit weergegeven in een figuur geeft het volgende beeld: communicatiebeleid organisatie i l l marketingmixvanl of meer produkten i communicatiemix ------T ii 'i advertising publicity personel selling sales promotion filmsponsoring Het communicatiebeleid en de plaats van tilmsponsoring 1p. Leeflang, R Beukenkamp, Probleemgebied marketing, een management benade ring, 1981, pag. 634 De film is een communicatiedrager voor de verschillende vormen van de communicatiemix van de sponsor. Met behulp van de com municatiemix kan zowel een boodschap over een organisatie als over de marketingmix van 1 of meer produkten worden verzonden. Aangezien filmsponsoring een van de communicatie-instrumenten is wil de sponsor hiermee haar communicatiedoelstellingen berei ken. COMMUNICATIEDOELSTELLINGEN Enkele communicatie-doelstellingen waarin filmsponsoring een rol kan spelen zijn: Het in overeenstemming brengen van the corporate identity, het beeld dat de organisatie van zichzelf heeft, en the corporate image, het beeld dat de organisatie bij haar belangengroepen heeft. De associatie met een specifieke film of met film in het algemeen beïnvloedt het image van een organisatie. Dit is van belang om de af fectie van de belangengroepen voor de organisatie te bevestigen of te verbeteren. Aanpassen of bevestigen van het image van een of meer produkten. De associatie met een specifieke film of met film in het algemeen beïnvloedt het image van een produkt. Ook hier wordt getracht indi- rekt via de affectie voor het produkt de consument tot kopen te bewe gen. Vergroting of behoud van naambekendheid en van een of meer pro dukten. Het vertonen van een produkt of de naam van het produkt in een film informeert, overtuigt of herinnert de belangengroepen aan kenmerken en/of eigenschappen van het produkt. HETFILMSPONSORINGSBELEID j Afhankelijk van het soort film en de verkoop van de filmrechten aan verhuurkantoren, bioscopen, televisie, filmhuizen en video worden de verwachte doelgroepen bepaald. Wanneer de doelgroepen van de sponsor en de gesponsorde samen vallen kan de filmsponsoring binnen het communicatiebeleid pas sen afhankelijk van factoren als: 8

Historie Film- en Bioscoopbranche

Film | 1990 | | pagina 8