DIA- RECLAME IN DE BIOSCOOP HET NEDERLANDS LABORATORIUM VOOR FILM EN VIDEOTECHNIEK BREIDT UIT BRAM MENS NEEMT AFSCHEID VAN HETNLF Van een afgebroken studie boekhouden naar advertentie-exploitant voor Het Vrije Volk, vervolgens via reclamebureau 'Suggestief en een sigarettenautomatenfabriek naar het Nederlands Laboratorium voor Film-en Videotechniek in Loenen aan de Vecht. Het kan raar lopen in een mensenleven. Bram Mens heeft nooit stil kunnen zitten en heeft vanaf 1966 op energieke wijze het NLF geleid. Maar, inmid dels 73 jaar geworden, stopt hij er nu toch mee. Er was maar één pro bleem, 'Waar haal ik een capabele opvolger vandaan, zodat het NLF met succes wordt voortgezet?' Gaande en komende man: Bram Mens (li) en Ruud Versluis Die opvolger heeft hij inmiddels bij de Redstone Groep gevonden. De heer Ruud Versluis zal als algemeen direkteur de dagelijkse leiding over het NLF voeren. Het NLF zelf is opgenomen in de Redstone Groep en zal haar onafhankelijke status behouden. De Redstone Groep heeft samen met Elsevier/Vendex Filmbeheer B.V Redstone IV. Productions B.V. opgericht, die o.a. als eerste westerse TV-pro- ductiemaatschappij een op de oost-Europese markt gericht poppro gramma maakt. In het popprogramma 'Rhytmick' is ook ruimte voor commercials en het komt in Tsjechoslowakije, DDR, Polen, Honga rije en Yugoslavië op de TV. HET NLF GAAT DOOR OP DE INGESLAGEN WEG Het NLF breidt haar mogelijkheden op het gebied van film- en video technieken verder uit. Naast 16mm film wordt bekeken of ook 35mm film ontwikkeld gaat worden, waarbij dan gelijk ook 35mm film ge sneden kan worden. Op dit moment heeft het NLF al veel orders om videomateriaal over te zetten op film. Verwacht wordt dat steeds meer bedrijven en/of omroepen over zullen gaan belangrijk video beeldmateriaal over te laten zetten op film, teneinde over een langer houdbaar en goed bruikbaar archief te kunnen beschikken. Ook film- animatie blijft een belangrijk onderdeel van de werkzaamheden bij het NLF, vooral de overheid maakt hier veel gebruik van. De ontwikke lingen op video gebied blijven snel plaatsvinden, de video-editing suites van het NLF zullen, waar nodig, helemaal aangepast worden aan de nieuwste technieken en mogelijkheden die er momenteel zijn. MEER DAN ONTWIKKELEN EN EDITING ALLEEN In het NLF is een kleine studio ingericht die gebruikt kan worden als pack shot-studio maar waar ook opnames voorTV-programma's ge maakt kunnen worden. Een geluidsstudio maakt het mogelijk om bv. nasynchronisatie te doen of commentaar in te spreken, er kan zelfs muziek opgenomen en gemixed worden. Het NLF is en blijft een hoogwaardig all-round bedrijf met vele mogelijkheden. Dirk Jan van Harten Sedert vele jaren wordt er in de bioscoop reclame vertoond door middel van films en dia's. In het verleden was de scheiding heel dui delijk: grote adverteerders gebruikten film en dia's werden eigenlijk alleen vertoond voor kleine plaatselijke adverteerders. De laatste jaren is er in de bioscopen veel veranderd op het gebied van beeld, geluid, service e.d. doch de diavertoningen bleven zoals ze waren. Voor Cinescope was dit aanleiding te onderzoeken hoe dit verbeterd kon worden met in het achterhoofd de gedachte dat alles in de bios coop meer beweging en kwaliteit moest hebben, aangepast aan deze tijd. De kwaliteitvan de huidige dia's is, door moderne productiemetho den en meer creatieve ontwerpen, reeds verbeterd hoewel sommige adverteerders staan op een o.i. zwakke lay-out, hetgeen wij niet altijd in de hand hebben. Om meer beweging in de dia-serie te realiseren is er al eerder gedacht aan overvloei-projectie doch pas kort geleden kwam er een projector op de markt die aan voldoende technische ei sen voldeed en wel van de gerenommeerde merk Rollei. Alleen had deze projector teveel "toeters en bellen" waardoor deze bij iedere wijziging in de dia-serie opnieuw zou moeten worden ingeprogram- meeerd hetgeen in de (meestal) geautomatiseerde cabines niet wenselijk was. Cinescope heeft toen een aantal wensen op tafel gelegd waaraan deze projector zou moeten voldoen, zoals een vaste projectietijd per dia, een vaste overvloeitijd, automatische terugloop en opstart van de filmprojector etc. en de technisch leider van Bioscooponderne ming Wolff, de heer G.R Bierling, tevens lid van de Technische Com missie van de N.B.B., is naar de Rollei-fabriek in West-Duitsland geweest om deze wensen met de research-afdeling van Rollei door te nemen. Zij waren bereid enige modificaties aan te brengen, waarna de projector, gekoppeld aan een door de heer Bierling ont worpen printplaat, aan alle eisen zal voldoen. Met de importeur, Jules de Greef Partner te Vught, is overeengeko men dat Cinescope het exclusieve verkooprecht voor Nederland heeft voor deze projector, ledere exploitant die interesse heeft voor een dergelijke innovatieve projector kan contact met Cinescope op nemen om zo voor een zeer betaalbare prijs een ideale diaprojector aan te schaffen, speciaal voor de bioscoop ontwikkeld. Al eerder heeft Cinescope de dia-adverteerders de mogelijkheid ver schaft op video-monitoren te adverteren. Inmiddels staan in een groot aantal theaters monitoren en wordt eens per 4 weken een vi deoband met trailers ter beschikking gesteld, welke wordt samenge steld door Jogchem's Theaters B.V. Deze trailers worden afgewisseld met reclame die, inclusief speciaal hiervoor vervaardigde achter grondmuziek, door Cinescope tussen de trailers wordt gemonteerd met behulp van moderne video-apparatuur. Een ander nieuw medium, passend in de filosofie van meer bewe ging, is de "Combivision". Dit apparaat bestaat uit de bekende licht krant omlijst met 8 grootbeelddia's (22 x 22 cm.). Ook hierop kan worden geadverteerd en wel door middel van tekst en beeld. In deze apparaten, die door de snelle dia-wisselingen ook beweging suggereren in de beelden, kunnen ui teraard zowel commerciële dia's geplaatst worden alswel dia's van de exploitant zelf, b.v. ter promotie van buffetartikelen, bioscoopbon nen, Bioe.d. Al met al leiden deze moderniseringen ertoe dat nu niet alleen kleine adverteerders gebruik maken van deze reclamevormen doch ook steeds meer regionale en landelijke adverteerders. Hierdoor wordt de kwaliteit verbeterd en de revenuen uit de reclame-exploitatie voor de exploitanten stijgen zonder dat het reclameprogramma voor de hoofdfilm langer wordt. Piet Davelaar Adj. Directeur Cinescope Bioscoopreclame B.V. 30

Historie Film- en Bioscoopbranche

Film | 1990 | | pagina 30