DIA- RECLAME IN DE BIOSCOOP
HET NEDERLANDS LABORATORIUM VOOR FILM
EN VIDEOTECHNIEK BREIDT UIT
BRAM MENS NEEMT AFSCHEID VAN HETNLF
Van een afgebroken studie boekhouden naar advertentie-exploitant
voor Het Vrije Volk, vervolgens via reclamebureau 'Suggestief en
een sigarettenautomatenfabriek naar het Nederlands Laboratorium
voor Film-en Videotechniek in Loenen aan de Vecht. Het kan raar
lopen in een mensenleven. Bram Mens heeft nooit stil kunnen zitten
en heeft vanaf 1966 op energieke wijze het NLF geleid. Maar, inmid
dels 73 jaar geworden, stopt hij er nu toch mee. Er was maar één pro
bleem, 'Waar haal ik een capabele opvolger vandaan, zodat het NLF
met succes wordt voortgezet?'
Gaande en komende man: Bram Mens (li) en Ruud Versluis
Die opvolger heeft hij inmiddels bij de Redstone Groep gevonden. De
heer Ruud Versluis zal als algemeen direkteur de dagelijkse leiding
over het NLF voeren. Het NLF zelf is opgenomen in de Redstone
Groep en zal haar onafhankelijke status behouden. De Redstone
Groep heeft samen met Elsevier/Vendex Filmbeheer B.V Redstone
IV. Productions B.V. opgericht, die o.a. als eerste westerse TV-pro-
ductiemaatschappij een op de oost-Europese markt gericht poppro
gramma maakt. In het popprogramma 'Rhytmick' is ook ruimte voor
commercials en het komt in Tsjechoslowakije, DDR, Polen, Honga
rije en Yugoslavië op de TV.
HET NLF GAAT DOOR OP DE INGESLAGEN WEG
Het NLF breidt haar mogelijkheden op het gebied van film- en video
technieken verder uit. Naast 16mm film wordt bekeken of ook 35mm
film ontwikkeld gaat worden, waarbij dan gelijk ook 35mm film ge
sneden kan worden. Op dit moment heeft het NLF al veel orders om
videomateriaal over te zetten op film. Verwacht wordt dat steeds
meer bedrijven en/of omroepen over zullen gaan belangrijk video
beeldmateriaal over te laten zetten op film, teneinde over een langer
houdbaar en goed bruikbaar archief te kunnen beschikken. Ook film-
animatie blijft een belangrijk onderdeel van de werkzaamheden bij
het NLF, vooral de overheid maakt hier veel gebruik van. De ontwikke
lingen op video gebied blijven snel plaatsvinden, de video-editing
suites van het NLF zullen, waar nodig, helemaal aangepast worden
aan de nieuwste technieken en mogelijkheden die er momenteel zijn.
MEER DAN ONTWIKKELEN EN EDITING ALLEEN
In het NLF is een kleine studio ingericht die gebruikt kan worden als
pack shot-studio maar waar ook opnames voorTV-programma's ge
maakt kunnen worden. Een geluidsstudio maakt het mogelijk om bv.
nasynchronisatie te doen of commentaar in te spreken, er kan zelfs
muziek opgenomen en gemixed worden. Het NLF is en blijft een
hoogwaardig all-round bedrijf met vele mogelijkheden.
Dirk Jan van Harten
Sedert vele jaren wordt er in de bioscoop reclame vertoond door
middel van films en dia's. In het verleden was de scheiding heel dui
delijk: grote adverteerders gebruikten film en dia's werden eigenlijk
alleen vertoond voor kleine plaatselijke adverteerders. De laatste
jaren is er in de bioscopen veel veranderd op het gebied van beeld,
geluid, service e.d. doch de diavertoningen bleven zoals ze waren.
Voor Cinescope was dit aanleiding te onderzoeken hoe dit verbeterd
kon worden met in het achterhoofd de gedachte dat alles in de bios
coop meer beweging en kwaliteit moest hebben, aangepast aan deze
tijd.
De kwaliteitvan de huidige dia's is, door moderne productiemetho
den en meer creatieve ontwerpen, reeds verbeterd hoewel sommige
adverteerders staan op een o.i. zwakke lay-out, hetgeen wij niet altijd
in de hand hebben. Om meer beweging in de dia-serie te realiseren
is er al eerder gedacht aan overvloei-projectie doch pas kort geleden
kwam er een projector op de markt die aan voldoende technische ei
sen voldeed en wel van de gerenommeerde merk Rollei. Alleen had
deze projector teveel "toeters en bellen" waardoor deze bij iedere
wijziging in de dia-serie opnieuw zou moeten worden ingeprogram-
meeerd hetgeen in de (meestal) geautomatiseerde cabines niet
wenselijk was.
Cinescope heeft toen een aantal wensen op tafel gelegd waaraan
deze projector zou moeten voldoen, zoals een vaste projectietijd per
dia, een vaste overvloeitijd, automatische terugloop en opstart van
de filmprojector etc. en de technisch leider van Bioscooponderne
ming Wolff, de heer G.R Bierling, tevens lid van de Technische Com
missie van de N.B.B., is naar de Rollei-fabriek in West-Duitsland
geweest om deze wensen met de research-afdeling van Rollei door
te nemen. Zij waren bereid enige modificaties aan te brengen,
waarna de projector, gekoppeld aan een door de heer Bierling ont
worpen printplaat, aan alle eisen zal voldoen.
Met de importeur, Jules de Greef Partner te Vught, is overeengeko
men dat Cinescope het exclusieve verkooprecht voor Nederland
heeft voor deze projector, ledere exploitant die interesse heeft voor
een dergelijke innovatieve projector kan contact met Cinescope op
nemen om zo voor een zeer betaalbare prijs een ideale diaprojector
aan te schaffen, speciaal voor de bioscoop ontwikkeld.
Al eerder heeft Cinescope de dia-adverteerders de mogelijkheid ver
schaft op video-monitoren te adverteren. Inmiddels staan in een
groot aantal theaters monitoren en wordt eens per 4 weken een vi
deoband met trailers ter beschikking gesteld, welke wordt samenge
steld door Jogchem's Theaters B.V. Deze trailers worden afgewisseld
met reclame die, inclusief speciaal hiervoor vervaardigde achter
grondmuziek, door Cinescope tussen de trailers wordt gemonteerd
met behulp van moderne
video-apparatuur.
Een ander nieuw medium, passend in de filosofie van meer bewe
ging, is de "Combivision". Dit apparaat bestaat uit de bekende licht
krant omlijst met 8 grootbeelddia's (22 x 22 cm.). Ook hierop kan
worden geadverteerd en wel door middel van tekst en beeld. In deze
apparaten, die door de snelle
dia-wisselingen ook beweging suggereren in de beelden, kunnen ui
teraard zowel commerciële dia's geplaatst worden alswel dia's van de
exploitant zelf, b.v. ter promotie van buffetartikelen, bioscoopbon
nen, Bioe.d.
Al met al leiden deze moderniseringen ertoe dat nu niet alleen kleine
adverteerders gebruik maken van deze reclamevormen doch ook
steeds meer regionale en landelijke adverteerders. Hierdoor wordt
de kwaliteit verbeterd en de revenuen uit de reclame-exploitatie voor
de exploitanten stijgen zonder dat het reclameprogramma voor de
hoofdfilm langer wordt.
Piet Davelaar
Adj. Directeur
Cinescope Bioscoopreclame B.V.
30